Sally Mann – „Blood Ties” între naturalețe și cenzură

Postat de: Alexandra Crisbășan Alexandra Crisbășan

Sally Mann a devenit foarte cunoscută și controversată pentru fotografiile ei alb-negru în care se regăseau Jessie, Emmet și Virginia, trecând prin toate stadiile specifice vârstelor copilăriei.

„Sper că ai mei copii îmi vor supraviețui capriciilor, așa cum fiecare dintre noi a supraviețuit capriciilor părinților noștri.”

Născută în 1951, după ce a absolvit Universitatea Lee în Washington, pe la mijlocul anilor ’70, a fotografiat noul corp de clădire al universității care era încă în construcție.

Așa a ajuns să aibă prima expoziție individuală în 1977, la Galeria Corcoran, tot în Washington. Imaginile au fost incluse și în prima ei publicație „Second Sight” în 1984.

(c) Sally Mann
(c) Sally Mann

Controversa legată de operele lui Mann a început odată cu a doua sa colecție, „At Twelve: Portraits of Young Women”, din 1988, dar nu s-a comparat cu ceea ce urmau să stârnească fotografiile făcute copiiilor ei.

Imaginile din acest album capturau personalitatea în formare a adolescentelor, Mann susținând faptul că, la vârsta de 12 ani, o fată vrea sau spune că vrea să fie cât mai independentă față de adulți.

„Immediate Family”, expus prima dată în 1990 de galeria Edwynn Houk în Chicago, a fost însoțit de atât de multă controversă încât în 1994 a apărut documentarul „Blood Ties, The Life and Work of Sally Mann”. Albumul monografic a apărut în 1992 și conținea 65 de imagini alb-negru cu cei trei copii ai săi, Virginia, Emmet și Jessie, sub vârsta de 10 ani.

Totul a început când Jessie a venit într-o zi cu ochiul umflat, mușcată de o insectă. Atunci Sally Mann și-a dat seama că sub nasul ei se află artă pe care ea o ratează.

Majoritatea fotografiilor au fost făcute la cabana de vară a familiei, în apropierea căreia se găsea un râu în care copiii se scăldau adesea, nud. Fotografiile explorează toate ariile copilăriei, nu doar pe cele pozitive demne acum de lipit în reviste glossy, pentru că o julitură este mai normală în viața unui copil, decât grame de machiaj aplicat pe un ten mult prea tânăr, forțat de un zâmbet mult prea fals.