Educatia fotografica, da sau ba?

Ar trebui sa ai o educatie cel putin formala daca vrei sa devii un fotograf de succes? Arta este cam singurul domeniu in care oamenii se pot lauda ca sunt autodidacti si totusi, oare chiar obtii aceleasi rezultate fiind autodidact precum ai putea obtine urmand o serie de cursuri?

Multi artisti fotografi nu pot da un raspuns exact la aceasta intrebare si, de obicei, recurg la cursuri in momentul in care realizeaza ca singuri, nu ajung mereu unde-si doresc cu ceea ce fac.

Vom expune in acest articol aspectele pro si contra educatiei in materie de fotografie. Sa le luam asadar pe rand:

#1 Cat ma costa?

PRO: Nu doar cele mai scumpe scoli/universitati/cursuri sunt singurele optiuni bune. Daca vrei cu adevarat sa inveti, vei gasi modalitati de a o face. La scoala sau chiar de unul singur, daca ceea ce ti se preda la cursuri nu este suficient. Informatia exista, oameni cu care sa poti discuta pe temele care te intereseaza exista.

Asa ca ce mai astepti? Treci la treaba! Daca nu esti determinat, chiar si Helmut Newton ti-ar fi profesor degeaba. In schimb cand esti motivat, si o simpla carte care este in afara materiei studiate te poate invata si inspira in moduri la care nu te-ai fi gandit vreodata.

Nu este un lucru rau sa fii autodidact. Gresit este doar sa crezi ca cel mai bun profesor iti poti fi doar tu. Cel mai bun profesor iti va fi intotdeauna experienta: cea pe care ai avut-o cu profesorii, cu mediul, la cursurile urmate, cu oamenii intalniti si asa mai departe.

CONTRA: Primul si primul lucru care ne trece prin minte cand ne vine ideea de a urma cursuri sau scoli de fotografie este pretul acestora, fapt care uneori poate fi cam descurajant, mai ales daca ai si alte cheltuieli. Poate mergi la alta facultate, platesti chirie, ai rate la banca etc. In plus, vei avea nevoie de mult mai multe materiale si, daca-ti place de exemplu sa faci fotografie instant sau pe film, acest lucru va creste suplimentar costurile.

Drept urmare, modalitatea de a face rost de suficienti bani pentru o scoala de fotografie devine un impediment, sau o povara in plus, mai ales daca esti tanar.

#2 Ce voi invata de fapt?

PRO: Vei cunoaste si alte puncte de vedere, in afara de tehnica “de la A la Z”. Vei fi fortat sa te implici mult mai mult, sa exersezi ore in sir pentru a-ti perfectiona mana si viziunea, sa dovedesti ca fotografia pentru tine nu este doar un moft. Iti va fi mult mai usor sa cumperi echipament, pentru ca vei stii exact de ce ai nevoie!

Dar poate cel mai important aspect este faptul ca vei afla foarte multe lucruri despre comunitatea locala de fotografi, vei avea acces la tot felul de evenimente, iti vei da seama cu ce fel de oameni ar fi bine sau nu incerci sa lucrezi pe viitor. Vei avea suficienti oameni pasionati in jur care sa te inspire, asta ca sa nu mai vorbim de sumedenia de modele pentru diverse proiecte.

Probabil ca toate informatiile si contactele le-ai putea obtine singur, insa mai greu si cu multe deplasari sau timp pierdut. Fiind fortat sa exersezi, iti vei si intra in mana si te vei obisnui sa nu mai lasi aparatul, iar ideile pentru cadre sau proiecte noi iti vor veni mai usor.

CONTRA: Va fi obositor, va fi o competitie (dar ce nu este o competitie astazi?), vei avea lucruri de facut pentru acasa, desi tu probabil ca ai programul deja incarcat. Iti va fi greu sa retii totul de la inceput, mai ales pentru ca sunt multi termeni tehnici pe care nu ai cum sa-i iei cu zaharelul, fiindca nu sunt subiectivi. Uneori te vei intreba la ce iti folosesc toate lucrurile astea, iar daca nu le gasesti rostul, trebuie sa-ti gasesti curajul sa renunti. 

(c) Irina Gache
(c) Irina Gache

#4 La ce o sa-mi foloseasca?

PRO: Daca iti doresti sa ajungi un fotograf de succes, o vei face si fara scoala, insa este foarte posibil ca avand o scoala in spate, o educatie care are o evidenta si poate fi verificata sau iti poate oferi referinte, sa fii scutit de anumite complicatii precum:

  • Sa risti sa nu fii angajat: Din pacate, unii angajatori chiar pun pret pe studiile in domeniu si oricat de bun ai fi tu, nu te vor primi pur si simplu pentru ca nu ai o diploma. De asemenea, daca ai nevoie sa facturezi si deci sa infiintezi un PFA pe activitati fotografice, povestea este aceeasi, ti se va solicita o diploma recunoscuta ANC sau una de studii superioare in domeniu.
  • Cunostiintele pe care le obtii: Daca inveti singur, percepi lucrurile doar din punctul dau de vedere, care poate fi gresit uneori. Ascultand mai multi oameni, dezbatand si discutand, fiind intr-o comunitate care se ocupa cu ceea ce-ti place tie, te va ajuta sa-ti vezi greselile mai repede, sa te inspiri si sa evoluezi. Poti face asta si singur, dar este mult mai usor prin scoala decat sa te duci la primul fotograf pe care-l vezi pe strada sau pe care il urmaresti pe retelele de socializare si sa incepi sa-i pui o mie de intrebari.

CONTRA: Cei drept, daca nu esti determinat, perseversent si cu adevarat pasionat, poti face toate scolile din lume si tot nu iti vor folosi la nimic.

#5 Oportunitati?

PRO: Conexiunile pe care ti le vei crea datorita oamenilor pe care ii vei intalni. Pe langa cunoasterea unor potentiali parteneri de lucru, vei lega prietenii. Chiar daca la inceput va trebui sa respecti niste termeni, usor, usor vei prinde aripi si te vei putea indrepta exact in directia pe care ti-o doresti.

CONTRA: Aici nu prea avem elemente contra. Cu siguranta oportunitatile vin mai usor si sunt mai simplu de “vanat” daca te afli intr-o comunitate artistica. Singura parte mai putin satisfacatoare aici ar fi faptul ca, facand parte dintr-o institutie, majoritatea evenimentelor care vor fi organizate vor fi colective si cu teme/concepte impuse. Ceea ce nu este rau, depinde doar daca iti convine sa lucrezi dupa un sablon sau nu. Oricum, pentru inceput si aceasta varianta este foarte buna, chiar excelenta. Cu totii trebuie sa incepem de undeva.

(c) Cosmin Garlesteanu
(c) Cosmin Garlesteanu

#6 In final mai raman trei lucruri care vor fi influentate de educatia ta fotografica: reputatia, echilibrul dintre munca si relaxare, plus stilul de viata.

PRO: Iti vei dedica mare parte din timp facand ce-ti place, va fii obositor, dar satisfactia va fi incomparabila. Reputatia ta va fi alta si desi nu hartiile semnate ar trebui sa ne defineasca, din pacate, macar din punct de vedere legal, o fac. Drept urmare, avand o diploma de specialitate te vei impune altfel.

CONTRA: Este foarte posibil ca dupa ce urmezi o scoala si vezi de fapt cu ce se mananca toata treaba asta cu fotografia, sa-ti dai seama ca nu este pentru tine. Ca nu ai de ce sa-ti construiesti un stil de viata in jurul ei. Este foarte multa competitie si presiune. La expozitii lucrarile sa vand greu, oricat renume ai avea, fiindca asa merg lucrurile la noi. S-ar putea sa-ti dai seama ca preferi confortul unui job fix si fotografia doar cand iesi cu prietenii. Trebuie sa ai nervi de fier, sa-ti stii locul, sa-ti cunosti “materia” si sa ai curaj sa iesi in fata.

(c) Cristina Tinta
(c) Cristina Tinta

In concluzie, poti face de unul singur tot ceea ce ai face intr-o scoala de fotografie, dar in majoritatea cazurilor oamenii nu au determinarea necesara de a merge de unii singuri si a se documenta peste tot, de a urmari anumite evenimente pentru a-si face conexiuni samd. Daca vrei sa fii autodidact si sa nu ai de suferit de pe urma asta, trebuie sa fii foarte dur cu tine, sa lasi indulgenta deoparte, sa-ti cauti singur oportunitatile, sa risti si sa afli exact de ce ai nevoie pentru a-ti imbogati educatia, lucru care poate fi frustrant, derutant si care implica si el niste costuri, ca sa nu mai vorbim de timp.

Scoala iti ofera tot ceea ce tu poti obtine cu greu, mai usor, mai clar si mai concis. Iti poate pune totul pe tava, daca esti pregatit sa o iei, daca nu… nici cu, nici fara ea nu te vei descurca.

Intr-un final, totul se rezuma la ce fel de fotograf vrei sa devii, spre ce gen de fotografie vrei sa te indrepti, fiindca genurile mai tehnice precum fotografia de produs, au mai mare nevoie de cursuri decat, fotografia fine art de exemplu, care este mult mai subiectiva. Dincolo de tehnica, pentru a vinde fotografie de produs trebuie sa inveti multe alte lucruri si despre piata de stock, care sunt cele mai noi trenduri, ce tip de imagini sunt la mare cautare etc.

De asemenea, e important si cat de multe crezi ca poti face pe cont propriu. Pentru unii oameni, sa-si cumpere zeci de carti si sa caute profesionisti de la care sa invete lucruri sau cu care sa lucreze este suficient. Altii au nevoie sa fie conectati, sa li se dea un ghid in loc sa caute unul. Fiecare parte are avantaje si dezavantaje. Cert este ca, singurul care te poate opri din a deveni educat intr-ale fotografiei sau nu, esti tu. Cu sau fara cursuri si diplome.

Iar ca sa raspundem la intrebarea titlului: “Educatia fotografica, da sau ba?“, raspunsul este un mare da, insa trebuie mai intai sa intelegi ceea ce cauti. 

Pentru ca F64 sustine educatia fotografica, oferta noastra de cursuri cuprinde atat o serie de cursuri acreditate, care ofera diploma recunoscuta ANC, cat si diverse ateliere sau seminarii foto de scurta durata, concentrate pe genuri de fotografie aparte (de exemplu fotografia de stock, iluminarea creativa folosind lumini de studio, fotografia de strada etc.) sau pe subiecte care vin in completarea educatiei fotografice, cum ar fi elementele de posing, realizarea unui website pentru prezentarea online a portofoliului de fotograf samd. 

Gasesti oferta completa de cursuri si seminarii foto AICI.

Te asteptam la toate cu mare drag!

 
Save

Alți fotografi au mai citit și:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.