Imblanzirea bestiei – Sigma 12-24 f/4 DG HSM Art

Prezentat la mijlocul lunii Septembrie, la Photokina 2016, noul Sigma 12-24mm f/4 DG HSM ART este varianta “revizuita” a obiectivului pe care compania nipona il avea deja in gama, inainte de trecerea la conceptul Global Vision (Sport/Art/Contemporary). La vremea lansarii lui, acela a fost cel mai “wide” obiectiv non-fisheye compatibil Full Frame. Intre timp, au mai aparut cateva, dar modelul de la Sigma a ramas poate cel mai popular.

Acum Sigma lanseaza versiunea revizuita, ocazie cu care il introduce in gama ART si pe langa un redesign exterior si interior total, ii adauga un motor de focus mai performant si lentile asferice, pentru a reduce distorsiunile si vignetarea (probabil cea mai criticata caracteristica a modelului pe care acum il inlocuieste).

12-24mm

Configuratia de test: Sigma 12-24mm f/4 ART montat pe un Canon 6D. Toate imaginile sunt neprelucrate, incarcate aici direct de pe cardul de memorie al aparatului.

Design

Am avut ocazia sa il tin in mana, prima data, chiar a doua zi dupa lansare, la Photokina. Atunci, am observat ca e aproape dublu ca dimensiuni decat vechiul 12-24mm f/4.5-5.6 (pe care il detin de ceva ani si il cunosc foarte bine) si mi-am zis:  “bai ce borcan au facut astia!”. Ei bine, noul Sigma 12-24mm f/4 DG HSM Art, pe numele sau complet, creste in dimensiuni si greutate, dar vine si cu performante imbunatatite.

Lentila frontala mare asigura o mai buna captare a luminii, astfel incat diafragma maxima este acum constanta – F/4 – cu ¼ mai luminoasa decat maximul obiectivului anterior. Include lentile de tip FLD (cu performante similare lentilelor din flourit) si lentile asferice, pentru un control mai bun al distorsiunilor si imagini mai sharp. Forumula optica a are acum 16 lentile dispuse in 11 grupe, iar motorul de focus este de tip HSM (Hypser Sonic Motor), mai rapid si mai precis decat cel integrat in generatia anterioara.

La exterior, obiectivul este similar din punct de vedere al materialelor utilizate cu restul modelelor din gama Art de la Sigma, dar pare a fi mai bine protejat la praf si intemperii. O dovada in acest sens este garnitura de cauciuc care inconjoara montura si face priza cu body-ul aparatului (caracteristica pe care nu am intalnit-o si in cazul fixelor ART). Are scala de distanta, iar inelele de focus si zoom au o cursa lina, precisa. Inelul de focus permite reajustarea planului de focalizare manual, chiar si cand sistemul autofocus este cuplat, motorul AF functionand in regim Full Time Manual Focus.

Din pacate, pe langa greutatea si dimensiunile sale considerabile, remarcam si prima bila neagra importanta: obiectivul nu permite utilizarea filtrelor. In plus, la 12mm, lentila frontala iese destul de mult in afara “petalelor” parasolarului integrat, astfel incat este destul de mult expusa loviturilor. Asadar, este un obiectiv pe care trebuie sa il utilizati cu atentie sporita.

 

Calitatea imaginilor

Vechiul Sigma 12-24mm f/4.5-5.6 DG a fost criticat, pe buna dreptate, pentru doua lucruri: efectul de vignetare foarte pronuntat (dar nu imposibil de corectat) si imaginile soft la 24mm (indiferent de valoarea diafragmei). Acum, dupa primele cadre pe care le-am tras pentru acest review, am fost atent exact la ce stiam ca “ii lipseste”. Ei bine, lucrurile s-au imbunatatit radical, in ambele privinte. Vignetarea a fost mult redusa (dar nu am scapat de ea, dupa cum veti vedea mai jos) iar la 24mm este aproape la fel de sharp ca la 12mm, ceea ce il transforma intr-un obiectiv cu adevarat versatil.

Si, daca la vechiul 12-24mm trebuia sa inchid diafragma pana la cel putin f/5.6 ca sa obtin imagini suficient de sharp, acum acest lucru nu mai este necesar. Imaginile trase cu noul Sigma 12-24mm f/4 ART sunt sharp indiferent de focala si diafragma utilizata. De la 12 la 24mm, cu marele avantaj al luminozitatii constante f/4. Chiar daca, intre noi fie vorba, era frumos sa fi primit mai mult, mai ales in ceea ce priveste deschiderea maxima a diafragmei. Recunosc ca mi-ar fi facut cu ochiul un obiectiv cu f/2.8. Dar, daca ma uit la dimensiunile obiectivului pe care il am acum langa mine, unul cu f/2.8 chiar nu vreau sa imi imaginez cum ar fi fost.

Ce-i drept, veti putea observa o anumita scadere a acutantei (sharp-ului) in zonele periferice ale cadrului, mai ales intre 12 si 16mm, dar acest lucru il consider normal, dat fiind unghiul mare de cuprindere a obiectivului. Oricum, nu este un aspect deranjant.

Imagini de test CROP 100%:

Asadar, ca sa punctam la acest capitol: Yes, it’s sharp! Ma bucur in special de imbunatatirea calitatii imaginilor intre 12 si 24mm, acolo unde vechiul obiectiv suferea clar.

Alt aspect important, mai ales pentru un obiectiv grandangular cu o asemenea focala scurta (non-fisheye) este, bineinteles, capacitatea de a reda imagini cu distorsiuni minime. Daca vechiul obiectiv statea deja destul de bine la acest capitol, specialistii Sigma s-au ambitionat si au adus imbunatatiri inclusiv la acest capitol: au integrat lentile de tip FLD si asferice si au reusit sa reduca distorsiunile cu inca 20%. Cu siguranta cei pasionati de arhitectura, se vor bucura. Si nu numai.

Autofocus

Probabil capitolul pe care il asteapta toti fanii si, mai ales, criticii brandului Sigma: Autofocus.

Se pare ca in cazul noului Sigma 12-24mm f/4 cercetatorii japonezi se pare au aplicat cu succes un celebru citat din Caragiale: “Sa se revizuiasca, primesc! Dar sa nu se schimbe nimica!”. De ce spun asta? Pentru ca noul obiectiv integreaza acelasi motor de focus de tip HSM pe care l-am intalnit si in cazul fixelor din seria ART, chiar daca – zic ei – i-au revizuit viteza si aceasta a crescut, teoretic, cu 30%.

Un motor de focus echilibrat, care nu iese campion la sprint (cel putin nu il pot compara cu un L de la Canon), dar care isi face treaba foarte bine, in mai toate conditiile. In testul meu, am avut o singura data o situatie in care as fi vrut sa fie mai rapid si sa nu faca focus-hunting: in momentul in care incercam sa focalizez in contra-lumina, cu soarele relativ aproape de punctul de focus central. Iar asta s-a intamplat o data, in peste 300 de cadre.

Altfel, obiectivul a focalizat bine, de fiecare data. Imaginile sunt sharp, clare, cu focus acolo unde am vrut si asta in conditiile impuse de sistemul AF “antic” al lui Canon 6D. Sunt sigur ca body-urile mai noi, cum ar fi noul Canon 5D Mark IV, vor functiona chiar si mai bine cu acest obiectiv, la capitolul focalizare.

Flare, aberatii cromatice

Recunosc ca mi-a dat de furca!

Si, inainte sa pot spune ca am “imblanzit bestia”, a incercat sa ma imblanzeasca ea pe mine. Am incercat cu ardoare sa obtin un cadru cu un efect de flare cel putin decent, daca nu foarte vizibil. Stiu ca este una din cele mai mari si apasatoare probleme ale obiectivelor grandangulare si cu o lentila frontala atat de mare. Dar, noul Sigma 12-24mm F/4 a s-a tinut tare si mi-a demonstrat contrariul. Oricat am incercat, dupa aproape 50 de cadre luate din toate unghiurile posibile si imposibile, cu soar incident, nu am reusit sa obtin o imagine cu un efect flare mai vizibil de atat:

Da, pentru mine a fost suficient. Flare pierdut, il declar nul.

Cum stam cu aberatiile cromatice? Ei bine, si de data asta va spun ca ele nu sunt acolo. Ok, ok, am inteles. Probabil ati ajuns sa va intrebati daca acest review aduce doar laude acestui obiectiv. Dar nu  pot ascunde ceea ce am testat: specialistii Sigma au facut o treaba excelenta si la acest capitol, pastrand aberatiile cromatice la un nivel la care abia-abia pot fi zarite cu ochiul liber. De corectat in postprocesare, nici nu m-as mai chinui…

Vignetare

Una din problemele cele mai mari ale obiectivului anterior de la Sigma, vignetarea, a fost mult imbunatatita si remediata acum.

Cresterea in dimensiuni si greutate a obiectivului si, in speta, a lentile frontale, ne indica din prima acest lucru: chiar daca luminozitatea, per total, a crescut cu o patrime de diafragma, calitatea optica si – in special – capacitatea de a capta lumina in zonele periferice ale cadrului a fost mult imbunatatita. Sigur, nu scapam nici acum de efectul de vignetare, mai ales la 12mm si disfragma wide-open. Dar estimez ca acum avem maxim 2 trepte de expunere (in extreme) vignetare pe colturi, adica la jumatate fata de obiectivul anterior.

Concluzii

Un obiectiv “cu greutate”, atat la propriu cat si la figurat. Un obiectiv care face parte din categoria obiectivelor specializate, mai mult decat a celor pentru uz “de zi cu zi”. Un obiectiv pe care il vor aprecia mai mult profesionistii, dar care va fi atat de ravnit si de entuziasti, mai ales cei care practica fotografia de peisaj / urbana / de arhitectura. In fine, un obiectiv care are si un pret pe masura caracteristicilor si a performantelor sale. E mult? Eu zic ca nu. Cel putin, acolo unde acest obiectiv este necesar, amortizarea investiei se face – sau ar trebui sa se faca (!) – destul de repede. E bun? Cu siguranta.

Dar mai e ceva: este un obiectiv dificil, care iti pune la incercare atat imaginatia si spiritul de observatie dar iti testeaza si cunoastintele tehnice si cat de bine iti cunosti aparatul. E un obiectiv care, atunci cand il veti folosi afara, va pune ceva probleme in a surprinde cadre cu o expunere corecta, avand in vedere ca mai tot timpul veti avea soarele sau o buna bucata din cer, in cadru. Dar, odata “imblanzita bestia”, e un obiectiv care va va aduce multe satisfactii si fotografii cu factorul “WOW” garantat. Acesta este Sigma 12-24mm f/4 DG HSM Art.

Nota:  9/10

Recomandat pentru: fotografie de peisaj si arhitectura, fotojurnalism, evenimente, fotografie imobiliara etc.

Bile albe:

  • Calitate optica foarte buna, indiferent de diafragma utilizata
  • Autofocus precis si suficient de rapid
  • Distorsiuni minime (data fiind focala…)
  • Lens flare si aberatii cromatice aproape inexistente
  • Inelele de focus si zoom au o cursa lina, precisa (recomandat si pentru video)

Bile negre:

  • Are dimensiuni considerabile si o greutate pe masura
  • Nu i se pot monta filtre (desi, in lumea obiectivelor grandangulare pentru Full Frame, aceasta este o carcateristica destul de comuna…)
  • Este necesara o atentie sporita la lovituri si zgarieturi, lentila frontala iesind destul de mult in afara zonei de protectie oferita de parasolarul integrat
  • Diafragma maxima f/4 descurajeaza utilizarea lui in lumina slaba

Sigma 12-24mm F/4 DG HSM ART

Specificatii tehnice pe scurt:

  • Obiectiv grandangular, compatibil Full Frame
  • Formula optica: 16 elemente / 11 grupe
  • Diafragma: 9 lamele circulare
  • Focalizare: motor tip HSM cu Full Time Manual Focus
  • Diafragma: f/4 – f/22
  • Unghi de cuprindere: 0°-84.1°
  • Distanta minima de focus: 24cm
  • Disponibil cu montura pentru Canon, Nikon, Sigma

Articol si fotografii de Calin Stan
[products ids=125030161,125030162]

Alți fotografi au mai citit și:

1 Comment

  • Intr-adevar, o bestie fara rival.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.