Olympus PEN-F : un review de Cristian Crisbășan

Postat de: F64 F64

Olympus PEN-F : Între punctul de stație și momentul declanșării

Pentru mine o cameră foto este un obiect de design care, prin modul de funcționare, îmi oferă un set de soluții pentru un set de probleme date.
Iar termenul design înseamnă cum funcționează un lucru, în primul rând.
Și, ca să-mi fie util mie, trebuie să fie cum îmi trebuie mie.
O cameră foto se alege în funcție de cum te poate ajuta – tehnicm dar mai ales creativ – să-ți pui în practică viziunea.

Diferitele camere foto pe care le-am utilizat de-a lungul timpului au fost alese exclusiv în funcție de structura mea interioară, de ceea ce am simțit și gândit că vreau să creez și să transmit ca mesaj, de ritmul propriu intern necesar în procesul creației.

De aceea, de exemplu, am optat pentru sistemul iOS și am ales automobilele automatice (și nu pe cele manuale).
Potrivit aceleiași gândiri am renunțat repede la fotografia analogă (pe film) și în 2001 mi-am achiziționat prima cameră digitală. Cu această cameră, deși avea doar 5 MP. (dar o optică excepțională), am creat cele 168 de imagini selectate de editură pentru primul meu album personal de fotografie (Digital Sessions, Editura DAAB , Koln, Germania).

Încă de atunci mi-am dat seama că de fapt fotografia este ceva ce ține, în primul rând, de o tehnică de gândire și creație mai mult decât de tehnologia camerelor foto. Este în primul rând un design creativ al gândirii și apoi un design tehnologic.

Am înțeles că îți alegi camera după ce ți-ai dat seama cine ești, cum vezi lumea și ce vrei să transmiți prin fotografie. Nu înainte. Îți alegi camera după ce ți-ai recâștigat dreptul la excepția punctului tău de vedere unic asupra lumii. Nu invers.

Apoi, pe acest drum, după ce am fost inclus în două antologii internaționale de fotografie publicate de prestigioasa editură Taschen din Los Angeles – USA și în antologia “NUDE Photography” publicată de editura LOFT/FKG, Barcelona, după ce fotografiile mi-au fost expuse de mai multe ori în secțiunea foto a website-ului revistei germane STERN, precum și într-o serie de expoziții în România și, în fine, după ce am susținut work-shop-uri de creație fotografică, am înțeles că pentru mine sunt valabile câteva principii:

1. Fotografia este, în primul rând, un mesaj emoțional, iar emoția nu poate exista fără onestitate.

2. Nu contează ce surprinde camera într-un anumit moment, contează numai ceea ce creatorul decide să expună public într-un anumit moment și/sau context.

3. Cele mai importante două elemente pe care un fotograf le are la îndemână sunt punctul de stație și momentul declanșării.

4. Cea mai bună cameră din lume este aceea pe care o ții în mână atunci când declanșezi. Alta nu există, pentru că secunda în care declanșezi este unică și irepetabilă.

5. Imaginea produsă de orice cameră este o medie între ceea ce crezi că vezi atunci când declanșezi și ceea ce-ți amintești că ai văzut atunci când revezi de fiecare dată, ulterior, pe computer (sau print) acea imagine.

6. Orice imagine este o versiune vizuală a unei amintiri. Și, ca și procesul memoriei, percepția noastră despre acea amintire este în continuă evoluție și transformare.

CAMERA IDEALĂ

Nu există cea mai bună cameră din lume, există doar cea mai potrivită cameră pentru tine într-un anumit moment sau perioadă a evoluției tale ca fotograf.
După o activitate de peste 15 ani în fotografie, mi-am format o imagine a camerei mele ideale, adică un model al acelei camere care s-ar potrivi cel mai bine cu vizunea mea fotografică.
Orice cameră nouă pe care o descopăr, încerc și testez o compar cu caracteristicile camerei mele ideale.
Pentru mine camera ideală are urmatoarele caracteristici esențiale:

1. Punctul de stație cere ergonomie. Designul permite prize manuale cât mai diverse, cu ambele mâini, în condiții de siguranță. Asta înseamnă o cameră de dimensiuni reduse dar nu prea ușoară, compactă dar solidă și robustă – și care să permită un punct de stație optim și o declanșare la care să se ajungă din cât mai puține operațiuni. În plus, oricât de multe funcții suplimentare ar avea camera și oricât de complex ar fi meniul în care acestea sunt organizate, funcțiile de bază trebuie să poată fi accesate imediat și simplu, din cât mai puține operațiuni.
2. Momentul declanșării cere viteză de reacție – la pornirea camerei, la declanșare, la fotografierea în rafală, la fotografierea în condiții de lumină redusă (senzor, ISO), la scrierea imaginilor pe cardul de memorie, la trecerea de la o funcție de bază la alta, la modificarea reglajelor de bază, la vizionarea imaginilor realizate (pe ecran sau prin vizorul electronic).
3. Camera să posede vizor performant.

Camerele mirrorless și Olympus EP-1

De aceea, când în 2008 au apărut camerele mirrorless, acest concept s-a pliat perfect pe nevoile mele în creația fotografică. Afirm că acest concept este una dintre cele mai mari invenții în industria de profil a erei digitale, oferind o foarte mare libertate de creație, cu costuri și dimensiuni mult scăzute față de camerele DSLR la aceeași calitate a imagini, ba chiar în multe cazuri depășind acest standard de calitate.

Olympus E-P1
Astfel, în 2009 am devenit posesorul primului model Olympus din această categorie, seria PEN, modelul EP-1. O cameră excelentă la vremea ei, simplă, solidă, robustă, rapidă, însoțită de o gamă de obiective pe măsură. O cameră cu ajutorul căreia am realizat o întreagă expoziție (calitatea imaginii a permis marirea pe printuri de dimensiuni mari). O cameră care m-a ajutat să creez o imagine ce a fost premiată la festivalul internațional de publicitate “AdPrint 2012” cu un premiu “AdAngel” la categoria cea mai bună copertă de revistă (DACÂT O REVISTĂ/ Tema: Familia / Vara 2011). O cameră pe care o am și azi și funcționează impecabil.
Olympus PEN E-P1 a deschis o întreagă gamă de camere de succes, ajunsă azi la modelul E-PL7.

OLYMPUS PEN-F

Din evoluția gamei PEN E-PL, în 2016 s-a desprins o nouă categorie de camere, prin modelul prim Olympus PEN-F, tot pe format micro-four-thirds (mirrorless). Această cameră este reinterpretarea în variantă digitală a uneia dintre cele mai succes camere din istoria fotografiei, modelul Olympus PEN-F analog (pe film) din anii ’60.
Designerii Olympus au reușit o performanță de vârf din reinterpretarea în formulă digitală a acestui clasic al camerelor foto.

fotografia alb-negru

TESTAREA PEN-F

Am primit PEN-F pentru testare în primele 2 săptămâni din martie 2016. Obiectivele care mi-au fost opuse la dispoziție au fost Zuiko 12-40 mm/2.8, Zuiko 12 mm/2.0 și Zuiko 25 mm/1.8 (pe factor de crop 2).
După ce m-am documentat temeinic despre specificații (și am citit manualul de utilizare), m-am decis să testez camera din punctul de vedere al modelului camerei mele ideale, dar la nivelul de bază (nu cel avansat), adică acel nivel incipient accesibil rapid oricărui utilizator avizat și entuziast – mai precis din punctul de vedere al profilului de consumator stabilit ca target de client principal de către Olympus.
Un client familiarizat cu designul de calitate, posesor al unui nivel ridicat de cultură vizuală, persoană creativă, independentă, mobilă (amatoare de călătorii), bine informată, activă pe Internet și pe rețele de socializare, pasionată de noile descoperiri din zona foto, computere, gadget-uri.

Am decis să testez PEN-F pe modul P cu reglajele permise de acest mod (modul Manual fiind destinat fotografilor avansați sau profesioniști) și cu formatul de imagine JPEG (considerând că formatul RAW este mai degrabă destinat fotografilor profesioniști și editării digitale prin softuri specializate, profesionale).

De asemenea, am fost extrem de interesat să testez modul de fotografiere alb-negru, despre care citisem numai lucruri bune.

Împrejurările alese pentru testare au fost menite să pună la încercare ergonomia camerei și viteza de reacție în acord cu specificul obiectivelor puse la dispoziție.

Astfel, am realizat fotografii din genul street-photography, people, presă, portret, documentare, spectacol. Am mers pe străzi, am fost la o conferință de presă, la repetițiile unui spectacol de teatru, am realizat portrete, precum și imagini de documentare în context urban din genul fotografiei observaționale.
Prin această abordare am dorit să descopăr cât de avansat calitativ este nivelul de bază, presupunând, logic, că nivelul de utilizare avansat și pro nu pot oferi decât rezultate și mai valoroase.

“This beauty is a beast”

Acesta este sloganul sub care Olympus a lansat PEN-F. Acesta conține o afirmație onestă, în deplin acord cu designul (funcții și formă) al camerei. Forma este “a beauty”, iar capabilitățile camerei (funcțiile) sunt o “beast”.
Stilul său retro-vintage (o reformulare fidelă a modelului din 1960), carcasa metalică solidă (fără nici un șurub vizibil!), rotițele metalice solide din partea superioară, viewfinder-ul electronic discret de tip rangefinder – în stânga obiectivului, nu în ax), proporțiile, finisajele, imitația de piele neagră de pe body se constituie într-un aspect care pur și simplu atrage privirile trecătorilor pe stradă.

PEN-F pare că funcționează pe un principiu paradoxal – o cameră ce are inclusă o impresionantă cantitate de tehnologie de înalt nivel menită tocmai să-l elibereze pe fotograf de constrîngerile tehnologice, lăsându-i o mare libertate de a se concentra pe geografia în continuă mișcare și schimbare a unor contexte variate, definite de emoții, stări, gesturi, clipe unice, detalii, umbre, lumini, contraste și grafisme.

Olympus PEN-F are, din punctul meu de vedere, 3 moduri de utilizare și accesare a funcțiilor:

1. Poate fi operat cu ecranul închis (pliat cu touchscreen-ul pe body), doar din accesarea rotitelor metalice din partea superioară care asigură tot ce ai nevoie pentru fotografiere. Mai ales că pe fața body-ului, lângă obiectiv, imediat sub declanșator, există o rotiță excelent plasată (“butonul creativ”)- selectorul de moduri creative de imagine, de unde putem alege mod automat, color, alb-negru, filtre creative și CRT (creatorul de mod de culoare).
În acest mod de operare (cu ecranul închis pliat), spre deosebire de alte modele de camere, imaginile realizate se pot viziona (și șterge, evident) excelent în viewfinder (ca diapozitivele clasice pe un lightbox), prin apăsarea butonului play (și, respectiv, a celui de ștergere).

2. Poate fi operat din butoanele de funcții de pe spate, în complementaritate cu ecranul rabatabil deschis care poate avea activată funcția touchscreen sau nu.

3. Poate fi operat din icon-urile de funcții de pe touch-screen exact ca la smartphones sau tablete (în plus, touchscreen-ul poate fi deactivat, pentru a evita modificările nedorite prin atingere accidentală).

Primul mod de operare este mai simplu, mai direct, mai rapid – similar cu cel al camerelor clasice pe film dinainte de era digitală. Funcțiile și reglajele pot fi vizionate și ajustate prin viewfinder.
Celelalte 2 moduri permit intrarea progesivă în complexitatea de meniuri, submeniuri, funcții și reglaje, precum și adaptarea (și memorarea) acestora în funcție de necesitățile fiecăruia.

CARACTERISTICI

ERGONOMIE (Punctul de stație)

Dispunerea elementelor de control manuale de pe body este corect gîndită și asigură o bună ergonomie, atât la priza clasică dublă (cu două mâini), cât și la priza singulară pentru fotografiatul din mână. Ținut în palma dreaptă, corpul camerei asigură o priză sigură, solidă, buricul degetului gros ajungând foarte comod la declanșator, pentru fotografierea de la șold, cu hand-strap – chiar și în cazul obiectivelor mai mari și mai grele, de tip zoom, cum este 12-40 mm./2.8 PRO pe care l-am testat.
PEN-F este primul PEN digital dotat cu vizor electronic (de tip rangefinder, plasat lateral în colțul din stânga sus al body-ului) cu asistență la focalizare și un monitor OLED high-definition de înaltă clasă (2.36 MP), foarte clar, luminos și rapid. Aceasta plasare a vizorului permite operarea camerei cu mâna dreaptă, fără a lua camera de la ochi.
Ecranul rabatabil și total articulat (1.04 milioane de pixeli, 3’’ LCD touchscreen) oferă în plus și alte puncte de stație prin vizarea pe ecran în diferite unghiuri.

“Butonul creativ” – un selector circular plasat pe partea superioară a body-ului, lângă obiectiv și imediat sub declanșator – asigură un acces rapid  și ergonomic la cele 4 funcții creative destinate: Alb-negru, color, Filtre Art (14 moduri customizabile) și CRT (creatorul de mod de culoare). Reglajele oferă posibilitatea modificării setarilor de culoare din Colour Profile Control, Monochrome Profile Control si Colour Creator (CRT). Monochrome Profile Control permite ajustarea curbei de gradatie a tonului, granulatia filmului si nuantarea.

VITEZĂ DE REACȚIE (Momentul declanșării)

Camera se activează (“se trezește”) foarte repede, ceea ce ajută mult să nu se rateze momente importante, mai ales în fotografia de stradă. Activarea funcțiilor este și ea rapidă, ceea ce asigură o fluiditate și continuitate a fotografiatului în contextul necesității trecerii rapide prin funcții și reglaje.

fotografia urbana
ISO 200, 23mm, f2.8 ,1/4000

Am descoperit că dacă ne stabilim corect parametrii de fotografiat timp de 5 minute înainte de a porni pe stradă, putem închide liniștiți ecranul rabatabil – avem tot ce ne trebuie ca funcții pentru street-photography.
Cu obiective luminoase, cu un card de memorie profesional, în modul P, ISO Auto, White Balance Auto, auto-focus și pe unul dintre cele 2 moduri de fotografiere în rafală (10 cadre/secundă la shutter mecanic până la 20 cadre/secundă cu shutter-ul electronic), totul va depinde doar de viteza de reacție a fotografului, indiferent de momentul zilei ales între zi și noapte.
Focusul este instantaneu, fiind ajutat de excelenta funcție EYE DETECT AF. De asemenea, alegerea punctelor de focus prin touch-screen este și ea la fel de rapidă.
Stabilizarea de imagine pe 5 axe (cu detecție de panning) funcționează admirabil, în toate împrejurările.
O mențiune specială pentru modul de fotografiere în rafală silențioasă – nici nu-ți dai seama când declanșează camera, abia dacă pui urechea pe body se aude un sunet slab gen ticăitul unui ceas mecanic bun. Nu mai este nevoie să explic utilitatea acestei funcții într-o varietate de contexte în care prezența fotografului trebuie să fie cât mai discretă.
PEN-F dispune de viteze de top pentru declanșare – 1/8000 la shutter-ul mecanic și 1/16000 la shutter-ul electronic!