Andy Warhol – Arta si consumerism

Andy Warhol este unul dintre cei mai cunoscuti reprezentanti ai curentului Pop Art. Acest curent considera practic ca nu exista o ierarhizare a culturii si ca arta poate imprumuta elemente din absolut orice sursa, fiind bazat pe valorile populare moderne/din mass-media si critica sau ironica vis-a-vis de valorile traditionale ale artei. In ceea ce priveste originea cuvantului, este vorba de prescurtarea expresiei englezesti “popular art”, in sensul de arta cu mare popularitate la public, ca fiind initial opusa “artei academice.”
Warhol a folosit multiple mijloace de exprimare printre care desenul de mana, pictura, printul, filmul, muzica si nu in ultimul rand fotografia.
In 1962, Muzeul de Arta Moderna din New York organiza primul simpozion dedicat curentului Pop Art. Artistii precum Warhol au fost insa atacati destul de puternic de criticii locali, care ii acuzau ca au „capitulat in fata consumismului“.
A fost momentul in care America a inteles ca a avut loc o mutatie, o schimbare legata de modul in care erau percepute cultura si lumea artistica, iar Warhol devenise centrul acestei schimbari. Unei definitii mai vechi a culturii, ce includea elemente precum permanenta, obiectivitate si durabilitate, Warhol le opune acum conceptul revolutionar de „15 minute de faima“: „In viitor, oricine va putea fi faimos pentru 15 minute“, declarase artistul.
Cultura devenea la indemana pentru oricine, era eliberată de criteriile considerate prea stricte, de modelul de lucru, de standard, in general. Primul semn al acestei schimbari a fost sesizabil in 1964, in cadrul expozitiei „Supermarketul American“, prezentata ca fiind magazinul tipic american, cu exceptia faptului ca obiectele din jur (cutii, postere, carne etc.) fusesera realizate de adeptii lui Warhol. Pictura lui Warhol cu o cutie de supă Campbell costa 1.500 de dolari, insa, dincolo de scandalul organizarii unei astfel de manifestari si de vanzari, publicul american era expus, pentru prima data, intrebarii esentiale: ce mai reprezinta arta astazi?
Marylin Monroe
pop art
Tate Museum
Andy Warhol a fondat revista “Interview”, a publicat trei carti de fotografie -una post-mortem: Andy Warhol’s Exposures (1979), America (1985) and Andy Warhol’s Party Book (1988) iar picturile sale au fost vandute cu milioane de dolari, cea mai scumpa fiind “Silver Car Crash (Double Disaster)“, ce a ajuns sa se vanda cu pretul de 105 milioane de dolari! A fost un personaj ultra excentric,  a colaborat cu majoritatea celebritatilor din perioada sa, ba chiar a supravietuit unei tentative de crima (motivatia autoarei, o colaboratoare a sa, a fost ca Warhol avea prea multa influenta asupra vietii ei).
andy warhol
Ce este insa interesant si probabil motivul pentru care imaginile finale au fost atat de apreciate, fie ca erau picturi, grafica sau fotografii, e modul in care Andy Warhol privea situatia per ansamblu, lucru care poate fi considerat sursa de inspiratie pentru oricine.
Informatii legate de creatiile sale se pot gasi foarte usor pe internet, asa ca in continuare vom incerca sa spunem cate ceva despre mentalitatea care sta in spatele imaginilor.
Warhol a fost cel care a vazut puternica legatura dintre doua mari forte ale societatii moderne: Comertul si Celebritatea. Sunt 3 mari idei in spatele filosofiei lui Warhol, idei  ce ofera o privire pozitiva asupra lumii si ne ajuta sa cream o societate mai buna:
#1 Petrecem prea mult timp dorind ca ceva spectaculos sa se intample in viata noastra si este normal sa simtim ca lucrurile extraordinare se petrec acolo unde nu suntem noi. Andy Warhol a incercat sa schimbe asta facandu-ne sa ne uitam mai atent la lucrurile din viata noastra de zi cu zi. Exemplele cele mai clare sunt  posterul 32 Campbell’s Soup Cans si videoclipul Andy Warhol eating a hamburger.
andy warhol
https://www.youtube.com/watch?v=Ejr9KBQzQPM
#2 Celebritatile au o putere foarte mare in a distribui frumusete si prestigiu iar el s-a gandit ca putem folosi acest efect pentru ca o societate sa functioneze moral mai bine. Vazand celebritati cu o rata de promovabilitatea enorma, cum ar fi Kim Kardashian, nu stiu cat de mult a fost dusa ideea lui Warhol mai departe, dar el chiar ne-a vrut binele.
#3 Studioul lui Warhol era numit “the Factory”, ceea ce ne facem sa credem ca arta si fabrica nu au foarte multe in comun, insa ideea sa principala era urmatoarea: “Sa fii bun in afaceri este cea mai fascinanta forma de arta”.
Fabrica este modelul de organizare prin care putem produce mai multe lucruri, mai bune si, cu siguranta, mai ieftine. Exempul sau a fost Coca Cola, el mentionand ca oriunde in lume te duci gasesti Cola si este aproape la fel in orice tara. Considera ca: ”Ce este grozav despre America este ca au pornit o traditie unde consumatorii cei mai bogati cumpara aceleasi produse de baza ca si cei mai saraci. Te poti uita la TV, vezi Coca-Cola si stii ca Presedintele bea Coca Cola, Liz Taylor bea Coca Cola si te gandesti ca si tu poti bea Coca Cola. O cola e o cola si nicio alta suma mai mare de bani nu iti ofera o alta cola diferita de ce cumperi de la magazinul din colt. Toate sunt la fel si toate sunt bune. Liz Taylor o stie, Presedintele o stie si chiar si tu stii asta.”


Desi a avut 3 carti fotografice, nu putem spune despre Andy ca era un fotograf. Nu putem spune nici macar ca era un om de marketing, pictor sau arhitect. El le facea pe toate, si asta in baza ideilor mentionate mai sus.
Astfel, poate cel mai important lucru pe care trebuie sa il invatam de la Warhol este ca, in orice forma de arta, iti trebuie personalitate. Inainte de toate.
[products ids=125011052]

Alți fotografi au mai citit și:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.