Un fotograf pe săptămână : Josef Koudelka

După o scurtă pauză, revenim cu articolele din seria Un fotograf pe săptămână. Astăzi, povestim despre Josef Koudelka și parcursul său, între inginerie și fotografie.

“What matters most to me is to take photographs; to continue taking them and not to repeat myself. To go further, to go as far as I can.

Josef Koudelka este un fotograf ceh, născut în data de 10 ianuarie 1938, în orașul Boskovice din provincia Moravia.
Începutul fotografic al artistului îl găsește pe acesta fotografiindu-și familia cu un aparat 6×6 din material plastic, numit Bakelite.
Între anii 1956 – 1961, Koudelka a studiat în cadrul Universității din Praga de unde a și dobândit o diplomă de inginer.Ulterior, Koudelka a lucrat ca inginer aeronautic în Praga și Bratislava.
Tot in 1961 a avut și prima expoziție foto.
Artistul își datează lucrările serioase începând cu anul 1958. Între anii 1958 – 1962, fotografiile sale au ca subiect principal peisaje și fotografii de exterior capturate în Praga și în plimbările prin Slovacia, Polonia și Italia. Călătoria și descoperirile asociate acesteia au fost pentru el sursa primordială de inspirație.
În prima perioadă a vieții ca fotograf, Koudelka a studiat intens arta de a vizualiza fotografia înainte de a captura momentul. Inițial, înclina spre manipularea imaginii în camera obscură.


Koudelka a început să lucreze pentru diverse proiecte legate de teatru, în special pentru publicațiile teatrelor. De asemenea, deseori a fotografiat piesele jucate la “Theatre Behind the Gate” și “Theatre on the Balustrade” din Praga. Acesta a fost momentul în care Koudelka a renunțat la inginerie în favoarea fotografiei.

Lucrând într-un mediu activ, aproape de artiștii care își jucau rolurile pe scenă, Koudelka și-a dezvoltat capacitatea de a selecta imaginea finală înainte ca aceasta să fie capturată.
Luminile dure ale scenei l-au obligat pe Koudelka să își developeze filmele subexpus forțat. Fotografiile sale ce înfățișau scene din diferite piese au fost folosite pentru promovare în revista “Divadlo”. Fotografiile sale din 1960 includ imaginile apărute în Divadlo dar și fotografii ce au ca subiect principal populația Roma (rromi) din Cehoslovacia.
Rromii i-au influențat foarte mult cariera fotografică și reprezintă o mare parte din subiectele prezentate de artist. Koudelka a fost atras de muzică și stilul lor de viață, de multe ori trăind printre ei perioade mari de timp. Cu cât și-a petrecut mai mult timp printre aceștia, cu atât viața lui a devenit mai simplă și cu puternice influențe nomade.
Din 1967 a abandonat complet cariera inginerească. În august 1968, Koudelka s-a întors din România, unde a documentat momente din viața rromilor, chiar cu două zile înainte de incursiunea sovietică în Cehoslovacia.
A fost martor și în acleași timp a documentat invazia trupelor Pactului de la Varșovia în timp ce au zdrobit reformele cehești. Negativele lui Koudelka din acea perioadă au fost scoase din țară cu ajutorul agenției Magnum și publicate anonim, sub pseudonimul “P.P. (Prague Photographer)” în revista “ The Sunday Times”.
Prague
În 1969, fotografului “anonim” i-a fost atribuită medalia de aur “Robert Capa” a clubului “Overseas Press Club” pentru fotografii realizate în situații ce necesitau mult curaj.
Josef Koudelka a petrecut o mare parte a vieții sale fotografiind rromii (țiganii) din Europa de Est. Nu a întreprins acest proiect de anvergura pentru că i-a fost cerut sau pentru a primi recunoștința privitorilor, ci pentru că a găsit acest subiect ca fiind fascinant și pentru că, de asemenea, rromii păreau a face parte dintr-o lume pe cale de dispariție.

Imaginile surprinse de artist nu fac referire la o acuratețe antropologică, ci mai degrabă surprind o distilare vizuală a unui model ce implică valorile comunității rrome exprimate în teatru, gesturi grandioase, stilul curajos, camaraderie, dar și tristețe și singurătate, model ce pune în joc echivalentul unei drame epice.
fotoreportajTânărul din fotografie a fost găsit vinovat de crimă și este condus la locul de execuție. Oficialii care-l însoțesc nu apar în imagine, tânărul fiind imortalizat singur. În timp ce înaintează, cătușele îi comprimă silueta și drumul pare a lua forma unui sicriu. Corpul îi este ușor aplecat într-o parte, scoțând în evidență parcă, teroarea condamnatului.
Magnum l-a recomandat autorităților britanice în vederea obținerii unei vize de lucru. Koudelka a aplicat pentru o viză valabilă 3 luni după care a aplicat pentru azil politic și, din 1970, a locuit în Anglia pentru mai bine de 10 ani.
În 1971 s-a alăturat Magnum Photos. Nomad în suflet, a continuat să cutreiere Europa cu aparatul de fotografiat. Între anii ‘70 – ’80, Koudelka a continuat să producă și să expună lucrări precum “Gypsies” (1975), “Exiles” (1988) etc.
Începând cu 1986, Josef Koudelka a lucrat cu un aparat de fotografiat panoramic și a publicat o selecție a imaginilor capturate în cartea sa “Chaos” din 1999.
De-a lungul vieții, Koudelka a câștigat numeroase premii, precum: “Prix Nadar” (1978), “Grand Prix National de la Photographie” (1991), “ Grand Prix Cartier-Bresson” (1991), “Hasselblad Foundation International Award in Photography ”(1992).
Expoziții însemnate ale operelor sale au avut loc la “Museum of Modern Art” și “International Center of Photography” din New York, Galeria “Hayward” din Londra, “Stedelijk Museum of Modern Art” din Amsterdam și “Palais de Tokyo” din Paris.
Koudelka a primit recunoștința dar și ajutorul prietenului său, Henri Cartier Bresson, și suportul oferit de către Anna Farova, istoric al artei de origine cehă.
În anul 1987 a dobândit cetățenia franceză și în 1990 a reușit să se reîntoarcă pentru prima dată în Cehoslovacia.
Odată cu întoarcerea în Cehoslovacia, Koudelka a produs “Black Triangle”, o lucrare ce cuprinde imagini ale peisajelor devastate din regiunea Podkrusnohori, localizată între Germania și Republica Cehă.
Koudelka locuiește în prezent alternativ, în Franța și Praga, de unde își continuă documentarea peisajelor europene.

Premii dobândite:
1967 – Premiat de către “Union of Czechoslovakian Artists”, Cehoslovacia
1969 – Medalia de aur Robert Capa , “National Press Photographers Association”, Statele Unite ale Americii
1972 – British Arts Council premiu pentru documentarea Kendal-ului și a Southend-ului, Regatul Unit al Marii Britanii
1973 – British Arts Council premiu pentru documentarea aspectelor legate de viața rromilor din Marea Britanie, Regatul Unit al Mării Britanii
1976 – Arts Council of Great Britain premiu pentru documentarea vieții în insulele britanice, Regatul Unit al Marii Britanii
1978 – Prix Nadar, Franța
1980 – National Endowment for the Arts Council, Statele Unite ale Americii
1987 – Grand Prix National de la Photographie, Ministerul de cultură francez, Franța
1989 – Grand Prix National de la Photographie, Franța
1991 – Grand Prix Henri Cartier-Bresson, Franța
1992 – Erna and Victor Hasselblad Foundation Photography Prize, Suedia
1998 – Medalia Centenară a The Royal Photographic Society și Honorary Fellowship (HonFRPS) pentru reconoașterea contribuției aduse fotografiei în 1998
2004 – Cornell Capa Infinity Award, International Center of Photography, Statele Unite ale Americii

“I photograph only something that has to do with me, and I never did anything that I did not want to do. I do not do editorial and I never do advertising. No, my freedom is something I do not give away easily.”

[products ids=125009607,125004475,125006162]

Alți fotografi au mai citit și:

2 Comments

  • a inceput cu un 6×6 pentru ca asta era la acea ora pe piata pt amatori–si la noi a existat un model 6×6 ,liubitel,(amator)care dadea niste aberatii de sfericitate cumplite,dar fiind din plastic era ieftin,relativ,350 de lei

  • Faptul ca a inceput cu un aparat foto 6×6 arata cu tarie ca aprecia si calitatea tehnica a unei fotografii.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.