Calatorii cu Sony RX10 II – 2.8 la purtator

Lansarea primului model din seria RX10 m-a prins in 2013 la show-ul desfasurat de ziua Nationala a Romaniei.
Dupa 2 ani, apare urmasul acestuia: Sony RX10 II si, cum era in plina perioada a culesului de struguri si de producere a vinului, am zis ca unde altundeva e mai potrivit sa îl iau cu mine decat in Republica Moldova, in vizita la Crame.
Zis si facut!
_DSC0535

Ce aduce nou Sony RX10 II?

Intai de toate am zis sa ma obisnuiesc un pic cu noul model si sa stiu pe ce ma axez in testele mele. Ca lucruri comune, aparatul imparte acelasi design cu modelul anterior, pe acelasi sasiu de magneziu si vine cu minunatul obiectiv luminos 24-200 f/2.8 pe toata plaja.
Dar asemanarile cu modelul anterior se opresc cam aici, pentru ca RX10 II seamana mult mai mult cu fratele sau de dimensiuni mai mici RX100 IV (despre care am scris aici).

Iata pe scurt specificatiile cheie ale lui RX10 II:

  • senzor de 1 inch si 20.2 Mpx – tip Exmor RS BSI CMOS
  • procesor de imagine BIONZ X cu memorie DRAM integrata in senzor (procesari de date extrem de rapide)
  • captura video 4K interna
  • slow-motion pana la 1000 fps (250, 500 de asemenea disponibile)
  • ISO 100-12800 (extins pana la 64-25600)
  • obiectiv f/2.8 cu focala exhivalenta 24-200mm si cu stabilizare
  • viewfinder electronic XGA OLED de 2.35 milioane de puncte
  • LCD de 1.23 milioane de puncte, rabatabil
  • cadenta de aproximativ 12 cadre pe secunda in modul ‘Speed Priority’
  • Wi-Fi si NFC

La fel ca si cu fratele sau mai mic, cele mai de impact imbunatatiri sunt pe parte de video din punctul meu de vedere si in mod special functia HFR (high frame-rate) cu care poti realiza niste filmulete slow-motion senzationale.

Am inceput direct cu un astfel de clip pentru ca tare mult m-a inspirat atmosfera de la Castel Mimi din Moldova sa îl realizez. Ca si la RX100 IV, cele mai bune imagini in slow-motion sunt obtinute la cel mai mic dintre cele 3 cadente HFR, mai precis la 250 cadre pe secunda. Mai sus de atat, se pierde din calitatea imaginii, asa ca am preferat sa mă limitez la “doar” atat :).
Am filmat destul de mult cu el testand atat S-log 2-ul si codecul XAVC-S (specificatii identice cu Sony A7s) in modul 4K, dar si in Full-HD unde beneficiezi de o stabilizare de zile mari, mai ales in modul Intelligent Active.
Desi se face cu un pic de “muscat” din imagine, adica un crop software din imaginea ce vine la senzor, acest mod de stabilizare este atat de performant incat si cele mai brutale miscari ale aparatului par joaca de copil pentru RX10 II in a le stabiliza. Am rugat pe cineva sa mă filmeze cu telefonul in timp ce miscam aparatul pe filmare, in toate modurile de stabilizare dar si cu stabilizarea oprita.

In modul Inteligent Active, aproape ca poti alerga si imaginea tot ramae stabilizata. Din pacate acest mod nu functioneaza si pe filmarea 4K, ci doar in Full HD.
Apropos de 4K noul model Sony RX10 II, la fel ca si RX100-le IV stie sa inregistreze in modul UHD (Ultra HD) direct pe card, pentru aceasta fiind nevoie de un card de minim 64 GB de tip SDXC. Avand in vedere ca si pentru codecul cel mai bun XAVC S este nevoie tot de astfel de card, chiar daca dorim sa filmam “doar” full HD, achizita unui astfel de card impreuna cu aparatul este imperios necesara. Din fericire s-au ieftinit foarte mult in ultimul timp 🙂
Am filmat cateva secvente cu mai multe dintre profilele de culoare dispobibile si in modele din seria 7 (A7s, A7R II – vedeti exemplul din review-ul acestuia). Cel mai usor de editat si fara batai prea mari de cap in post-procesare este PP1 (cu Gamma Movie setata default in acest mod). Putem face astfel rapid colorizari pentru a duce clipurile noastre cat mai aproape de un clip cinematografic. Si asta dintr-un aparat bridge cu un senzor de 1 inch. Vin vremuri tare frumoase

V-am spus ca RX10 II este rapid? Noul senzor cu chip de memorie integrat este de vina pentru vitezele de procesare, atat din filmarile slow-motion cat si din modul in care sistemul de focus isi face treaba pe filmare.
Mai priviti o data clipul de mai sus si vedeti cat de frumos se face trecerea de pe frunzele din apropiere pe vita de vie din randurile indepartate, atunci cand mut centrul atentiei pe ele. M-a impresionat placut, mai ales ca pe un aparat ca acesta nu multi vor lucra pe manual focus, nu ca nu ai avea focus peaking, sau DMF (direct manual focus), sau zebra pentru expuneri corecte pe video.

Cum se comporta RX10 II pe zona foto?

Avand in vedere ca vine cu un obiectiv impresionant: 24-200 f/2.8 cu coating T* de la Zeiss nu prea are cum sa dezamageasca, cel putin nu pentru un senzor de 1 inch. Teoretic, conform Sony, calitatea imaginii ar trebui sa fie imbunatatita fata de predecesorul sau, datorita senzorului Retro-iluminat de generatie noua.
Personal nu am vazut mari diferente, imbunatatiri spectaculoase pe aceasta parte. Ce-i drept, imaginile ce ies din RX10 II sunt imagini corecte, pline de culoare si detalii cam pe la toate plajele focale.
Sa zic poate, la zoom maxim, se mai pierde din sharpness-ul obiectivului, insa nu ceva neasteptat la un astfel de obiectiv cu zoom 10x. Dar nu focala mare e cea care ii dauneaza cel mai mult, ci valorile ISO in crestere. As zice ca de pe la ISO 1000-1600 trebuie sa avem mare atentie, mai ales in combinatie cu o focala marita.
Pe partea de calatorii, vad mai potrivit RX100-le din noua generatie decat acest RX10 II, chiar daca zoom-ul mai mare ar trebui sa ii vina in ajutor. Poate ca pentru unii e mai potrivit zoom-ul mare, dar pentru mine obiectivul mai luminos si mai ales dimensiunile extrem de reduse ale lui RX100 IV fata de RX10 II îl fac pe “ala micu” sa-mi vina pe primul loc in gand in astfel de situatii.

Nu ma intelegeti gresit. Nu e ca si cum RX10 II nu ar fi un aparat extraordinar, ce poate produce imagini extrem de curate in aproape orice situatie l-ai pune, doar ca formatul acesta bridge cu tente de dSLR parca nu mai este atat de comod precum o bijuterie micuta ce incape intr-un buzunar si in afara de zoom, e in stare de aceeasi imagine de calitate.
In situatii extreme, RX10 II isi arata dintii, in sensul ca “toaca” orice tip de scena ii arunci in cadru fara mari dificultati.
_DSC0660
Chiar si in situatia in care soarele este la limita cadrului, imaginea generata este extrem de placuta, calda si parca invaluita de mister, un look de film as indrazni sa spun
_DSC0971
Flare-ul apare totusi si daca nu esti atent poti ruina cadrul final. O simple miscare mai la stanga/dreapta sau sus/jos te poate scoate din situatiile dificile

Sistemul de focalizare, desi mai rapid decat la modelul anterior nu este la fel de sprinten in lumina slaba precum cel al micutului RX100 IV. Explicatia insa ar putea fi data de sistemul complex de lentile din obiectiv ce trebuie mutate, comparativ cu mult mai micul si simplu sistem din RX100 ce mai are si avantajul diafragmei mai luminoase 1.8. Asta nu inseamna ca nu a focalizat in lumina slaba, ci doar ca i-a luat ceva mai mult.
Am facut de dragul comparatiei si un test ISO:

Aparatul desi este silentios la declansare, atrage destul de mult atentia atunci cand esti la zoom maxim, pentru ca obiectivul se extinde destul de mult si poate intimida.Dar avand avantajul unei focale de 200mm, presupune ca deja esti la distanta suficienta si poti obtine cadre interesante fara ca subiectul (mai ales uman) sa te remarce

Ca de obicei, modul High Contrast B&W din orice model Sony testat de mine pana acum nu dezamageste.

In concluzie

Imi e greu sa trag o concluzie legata de RX10 II dupa ce am testat in avans si RX100-le IV. Ambele sunt doua aparate extrem de potente, mai ales pe partea de video si slow-motion. Este strict la latitudinea fotografului sa aleaga ce ii se potriveste mai bine nevoilor:

RX100 IV

  • portabilitatea marita
  • luminozitatea mai buna a obiectivului f/1.8
  • pretul mai mic
  • viteza focalizarii

RX10 II

  • zoom mai mare
  • baterie mai performanta (identica cu cele din seria 7)
  • patina de blit
  • mufe jack pt casti si microfon extern
  • LCD suplimentar pe partea de sus (ca la dSLR)

PS: este extrem de greu sa testezi un aparat in conditiile imposibil de dificile din cramele moldovenesti. Trebuie multa odihna si minte limpede 🙂
_DSC0767
[products ids=125018899,125018898,125006457,125012730,1050726]

Alți fotografi au mai citit și:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.