Filtrele fotografice (IV) – Filtrul neutru și alte sfaturi

Postat de: Dan Dinu Dan Dinu

Am revenit cu un ultim articol din seria despre filtrele fotografice, realizată de Dan Dinu. După sistemele de filtre foto abordate la modul general și materialele despre filtrul de polarizare sau filtrul gradual neutru, astăzi continuăm cu informații utile despre filtrul neutru și alte sfaturi importante, toate exemplificate în fotografii.

Dacă filtrele despre care am povestit până acum în acest material erau folosite pentru a îmbunătăți calitatea imaginilor voastre, cel despre care o să vorbim în continuare este mai degrabă destinat imaginilor creative, în care timpul lung de expunere ne poate ajuta să conturăm o anumită atmosferă. Creativitatea este mereu binevenită în fotografie, așa că este important să acordăm o atenție deosebită acestui tip de filtru, însă uneori putem cădea și în capcana de a-l folosi excesiv iar efectele să nu fie tocmai cele dorite.

filtre

Imaginația nu prea are limite când vine vorba de folosirea unui filtru gradual neutru. Expunerile lungi, patru minute în cazul de față, pot întina mișcarea norilor sau a apei pentru un efect interesant. (Vik, Islanda)

Filtrul neutru este un filtru gri de diferite densități, ce ajută atunci când lumina este prea puternică sau când avem nevoie de un timp mai lung de expunere. În primul caz, un filtru este de folos pentru a reduce intensitatea luminii, atunci când riscăm să supraexpunem o imagine și când nu mai putem închide diafragma sau scurta timpul de expunere din diverse motive, fie tehnice, fie creative. În al doilea caz, dacă lumina din cadrul nostru este prea puternică, putem folosi un filtru neutru pentru a prelungi timpul de expunere. Avem astfel ocazia să fotografiem subiecte în mișcare, cum ar fi apa sau norii și să le evidențiem mișcarea.

filtre foto

Filtre neutre Lee, de un stop, respectiv trei stop-uri de lumină.

Există mai multe tipuri de filtre graduale, în funcție de densitatea lor. Cele mai uzuale sunt cele comune, de unu, două sau trei stop-uri de lumină. Acestea reduc cu tot atâtea trepte cantitatea de lumină ce trece prin ele. Se pot folosi atunci când nu avem nevoie de o reducere semnificativă a luminii, în special când fotografiem cascade sau peisaje în care mișcarea existentă este destul de rapidă.

cascada
Pentru cascada din imagine am avut nevoie de un filtru neutru pentru a avea un timp mai lung de expunere. Am folosit și un filtru de polarizare care, nu uitați, mai reduce și el lumina cu până la două stop-uri. Această combinație este una de succes atunci când fotografiați apa, mai ales că trebuie să eliminați și anumite reflexii pentru a reda culorile mai bine. (Cascada Bigăr, Parcul național Cheile Nerei – Beușnița)

Ochiul uman vede lumea din jur cu o “expunere” de aproximativ 1/60s. Cu alte cuvinte noi nu putem vedea apa decât așa cum o reprezintă prima imagine, nici extrem de clară însă nici blurată cum este în a doua imagine. Din punctul meu de vedere această redare este cea mai inestetică, așa că prefer de fiecare dată să prelungesc timpul de expunere pentru rezultate mai spectaculoase. (Râul Topolog, Munții Făgăraș)

O a doua categorie este cea a filtrelor neutre extreme, care pot reduce lumina cu șase până la zece stop-uri. Acestea mai poartă denumirea generică de “big stopper” și sunt folosite la expuneri foarte lungi, uneori de ordinul minutelor, atunci când vrem să evidențiem mișcarea norilor sau a apei în special în peisajele de coastă.

filtre foto

Așa cum se poate vedea în această imagine, atât apa cât și norii s-au mișcat extrem de mult în timpul expunerii de 2,5s și au creat acest efect. (Reynisfjara, Islanda)

Dacă la prima categorie de filtre folosirea acestora este relativ simplă, ele fiind poziționate direct pe obiectiv și măsurarea expunerii făcându-se direct prin filtru, la cea de-a doua categorie lucrurile devin un pic mai complicate. În momentul în care punem un filtru neutru de zece stop-uri, lumina care trece prin el este atât de slabă, încât prin vizor nu se mai poate vedea nimic, iar expunerea automată nu mai poate fi realizată. Pentru a crea imaginea trebuie să ne compunem cadrul, să fixăm și reglăm celelalte filtre pe care vrem să le folosim și să măsurăm manual expunerea corectă fără filtrul neutru. După ce am făcut acest lucru, trebuie să așezăm filtrul neutru pe obiectiv și să calculăm expunerea în funcție de numărul de stop-uri. Pentru exemplu nostru cu un filtru de zece stop-uri, trebuie să prelungim timpul de expunere tot cu zece stop-uri. Dacă timpul nostru fără filtru a fost 1/60s, atunci timpul necesar cu filtru este de 16s. Normal că în general ideea folosirii acestor filtre este de a prelungi mult mai mult timpul de expunere, până la câteva minute.