Am revenit cu un ultim articol din seria despre filtrele fotografice, realizată de Dan Dinu. După sistemele de filtre foto abordate la modul general și materialele despre filtrul de polarizare sau filtrul gradual neutru, astăzi continuăm cu informații utile despre filtrul neutru și alte sfaturi importante, toate exemplificate în fotografii.

Dacă filtrele despre care am povestit până acum în acest material erau folosite pentru a îmbunătăți calitatea imaginilor voastre, cel despre care o să vorbim în continuare este mai degrabă destinat imaginilor creative, în care timpul lung de expunere ne poate ajuta să conturăm o anumită atmosferă. Creativitatea este mereu binevenită în fotografie, așa că este important să acordăm o atenție deosebită acestui tip de filtru, însă uneori putem cădea și în capcana de a-l folosi excesiv iar efectele să nu fie tocmai cele dorite.

filtre

Imaginația nu prea are limite când vine vorba de folosirea unui filtru gradual neutru. Expunerile lungi, patru minute în cazul de față, pot întina mișcarea norilor sau a apei pentru un efect interesant. (Vik, Islanda)

Filtrul neutru este un filtru gri de diferite densități, ce ajută atunci când lumina este prea puternică sau când avem nevoie de un timp mai lung de expunere. În primul caz, un filtru este de folos pentru a reduce intensitatea luminii, atunci când riscăm să supraexpunem o imagine și când nu mai putem închide diafragma sau scurta timpul de expunere din diverse motive, fie tehnice, fie creative. În al doilea caz, dacă lumina din cadrul nostru este prea puternică, putem folosi un filtru neutru pentru a prelungi timpul de expunere. Avem astfel ocazia să fotografiem subiecte în mișcare, cum ar fi apa sau norii și să le evidențiem mișcarea.

filtre foto

Filtre neutre Lee, de un stop, respectiv trei stop-uri de lumină.

Există mai multe tipuri de filtre graduale, în funcție de densitatea lor. Cele mai uzuale sunt cele comune, de unu, două sau trei stop-uri de lumină. Acestea reduc cu tot atâtea trepte cantitatea de lumină ce trece prin ele. Se pot folosi atunci când nu avem nevoie de o reducere semnificativă a luminii, în special când fotografiem cascade sau peisaje în care mișcarea existentă este destul de rapidă.

cascada
Pentru cascada din imagine am avut nevoie de un filtru neutru pentru a avea un timp mai lung de expunere. Am folosit și un filtru de polarizare care, nu uitați, mai reduce și el lumina cu până la două stop-uri. Această combinație este una de succes atunci când fotografiați apa, mai ales că trebuie să eliminați și anumite reflexii pentru a reda culorile mai bine. (Cascada Bigăr, Parcul național Cheile Nerei – Beușnița)

Ochiul uman vede lumea din jur cu o “expunere” de aproximativ 1/60s. Cu alte cuvinte noi nu putem vedea apa decât așa cum o reprezintă prima imagine, nici extrem de clară însă nici blurată cum este în a doua imagine. Din punctul meu de vedere această redare este cea mai inestetică, așa că prefer de fiecare dată să prelungesc timpul de expunere pentru rezultate mai spectaculoase. (Râul Topolog, Munții Făgăraș)

O a doua categorie este cea a filtrelor neutre extreme, care pot reduce lumina cu șase până la zece stop-uri. Acestea mai poartă denumirea generică de “big stopper” și sunt folosite la expuneri foarte lungi, uneori de ordinul minutelor, atunci când vrem să evidențiem mișcarea norilor sau a apei în special în peisajele de coastă.

filtre foto

Așa cum se poate vedea în această imagine, atât apa cât și norii s-au mișcat extrem de mult în timpul expunerii de 2,5s și au creat acest efect. (Reynisfjara, Islanda)

Dacă la prima categorie de filtre folosirea acestora este relativ simplă, ele fiind poziționate direct pe obiectiv și măsurarea expunerii făcându-se direct prin filtru, la cea de-a doua categorie lucrurile devin un pic mai complicate. În momentul în care punem un filtru neutru de zece stop-uri, lumina care trece prin el este atât de slabă, încât prin vizor nu se mai poate vedea nimic, iar expunerea automată nu mai poate fi realizată. Pentru a crea imaginea trebuie să ne compunem cadrul, să fixăm și reglăm celelalte filtre pe care vrem să le folosim și să măsurăm manual expunerea corectă fără filtrul neutru. După ce am făcut acest lucru, trebuie să așezăm filtrul neutru pe obiectiv și să calculăm expunerea în funcție de numărul de stop-uri. Pentru exemplu nostru cu un filtru de zece stop-uri, trebuie să prelungim timpul de expunere tot cu zece stop-uri. Dacă timpul nostru fără filtru a fost 1/60s, atunci timpul necesar cu filtru este de 16s. Normal că în general ideea folosirii acestor filtre este de a prelungi mult mai mult timpul de expunere, până la câteva minute.

În cele două imagini aveți același cadru realizat cu și fără filtru neutru de zece stopuri. Dacă în prima imagine am redat peisajul așa cum se vedea cu ochiul liber, în a doua fotografie am profitat de timpul lung de expunere pentru a evidenția mișcarea norilor. Nu uitați că efectul cel mai frumos la nori îl veți avea dacă aceștia vin înspre voi sau pleacă dinspre voi, formând niște linii interesante în compoziție. (Isle of Eigg, Scoția)

De obicei un filtru neutru ar trebui să rămână neutru și să nu schimbe excesiv culorile. Dacă la neutrele simple acest lucru se întâmplă doar la filtrele de calitate mai slabă, la neutrele extreme imaginile obținute au culori mult mai reci. Uneori acest aspect poate fi interesant, însă de multe ori ar trebui corectat.

filtrul neutru
Folosirea unui filtru neutru extrem în acest caz, nu numai că a creat o imagine cu o atmosferă mai interesantă datorită mișcării apei și norilor, dar a adus și niște tente de albastru puternic, specifice perioadei de crepuscul. În mod normal astfel de tonuri sunt aduse de filtrul neutru și trebuie corectate, însă în acest caz ele se potrivesc și conturează atmosfera pe care o doream. (Neast Point, Isle of Skye, Scoția)

Există și o categorie de filtre neutre reglabile, care sunt rotunde pe filet. Acestea pot ajunge la diferite densități prin rotirea unor inele. Personal nu recomand aceste filtre pentru că sunt mai greu de folosit, fiind mai greu de făcut calculul de mai sus. Nu toate aceste filtre au gradate pe ele exact numărul de stop-uri la care se ajunge prin rotire, așa că de obicei imaginea se obține mai ales prin încercări. Nu ar fi o problemă la expunerile mai scurte, însă dacă aveți expuneri de ordinul minutelor, se pierde prea mult timp pentru a ajunge la un rezultat bun și uneori se poate schimba lumina în acest interval.

fotografia de peisaj
Nu trebuie să ne gândim la filtrul neutru doar atunci când fotografiem apă sau nori. Uneori vântul poate fi și el redat, mai ales dacă avem elemente care se mișcă foarte evident în cadru. În cazul acestui viscol, un filtru neutru m-a ajutat să obțin un timp mai lung de expunere cu ajutorul căruia să accentuez mișcarea. Nu mai discutăm aici de ordinul minutelor sau secundelor ci de fracțiuni de secundă, însă pentru că era foarte multă lumină iar timpul de expunere era mult prea scurt, am avut nevoie de filtrul neutru pentru a obține imaginea dorită. (Munții Ciucaș)

Greșeli comise frecvent atunci când folosim filtre

Folosirea filtrelor este foarte utilă în fotografia de peisaj, însă uneori filtrele mai mult ne încurcă decât ne ajută. Este important să știm când și cum să folosim filtrele pentru cele mai bune rezultate și când să renunțăm la ele.

Eliminarea reflexiilor interesante

În anumite cazuri reflexiile pot fi foarte interesante, așa că nu are rost să le eliminați cu ajutorul filtrului de polarizare. Așa cum se poate vedea și mai jos, eliminarea reflexiei colorate a generat o imagine mai fadă, nu foarte estetică.


(Valea Polatiștea, Parcul național Defileul Jiului)

Denaturarea culorilor

Folosirea unor filtre mai puțin performante poate duce la o denaturare a culorilor, mai ales atunci când sunt combinate mai multe filtre neutre, fie ele graduale sau nu. În prima imagine de mai jos se poate vedea o astfel de problemă pe cer, care a căpătat o nuanță violet din cauza folosirii a două filtre graduale neutre mai puțin performante.

filtrul neutru Islanda

(Jokulsarlon, Islanda / 12 Apostoli, Parcul național Călimani)

Întunecarea unor părți din cadru

Atunci când folosim un filtru gradual, nu tot timpul acesta se va așeza corect peste peisajul nostru, așa că uneori anumite părți din cadru vor fi acoperite de filtru. Aceste părți pot fi mai întunecate, după cum se poate vedea și pe vârful de gheață sau pe stânca ce se suprapun peste partea de cer, din imaginile de mai sus. În astfel de cazuri trebuie avută în vedere o corectare ulterioară a zonelor mai întunecate din editare.

Vignietarea colțurilor

Montarea mai multor filtre unul peste altul sau folosirea unui sistem de filtre necorespunzător, poate genera o vignietare (întunecare) a colțurilor din imagine. Se poate corecta în general ușor, printr-o simplă decupare a imaginii. Un exemplu relevant se poate vedea mai jos.

vignetare

(Riedsee, Germania)

Prelungirea exagerată a timpului de expunere

Folosirea exagerată a unui filtru neutru și prelungirea peste măsură a timpului de expunere poate duce uneori la imagini în care suprafața apei rămâne complet fără detalii. Este bine să avem grijă la acest aspect pentru a nu genera spații negative mari, așa cum se vede în prima imagine de mai jos.

foto Islanda Valea Cernei

(Fiordurile de Est, Islanda / Parcul național Domogled – Valea Cernei)

Pierderea contrastului

Contrastul este important într-o fotografie, însă uneori îl putem pierde dacă folosim foarte multe filtre graduale neutre. Pierderea contrastului duce la o imagine mai fadă și mai puțin spectaculoasă, așa că aceste filtre trebuie folosite cu moderație. În a doua imagine de mai sus se poate vedea această problemă.

Poziționarea greșită a filtrului

Uneori, din neatenție, putem uita filtrul într-o anumită poziție, necorespunzătoare pentru următorul cadru. În prima imagine de mai jos, partea întunecată a filtrului gradual a rămas poziționată peste apă și nu peste cer așa cum ar fi trebuit. Normal că îți dai seama de o astfel de greșeală destul de evidentă, dacă verifici cadrul pe teren.

(Delta Dunării / Valee Blanche, Chamonix, Franța / Parcul național Munții Rodnei)

Polarizarea la altitudini foarte mari

Este bine de evitat filtrul de polarizare la altitudini foarte mari, pentru că acesta întunecă foarte mult cerul, până la aproape negru. Efectul obținut este destul de nenatural, chiar dacă uneori poate fi spectaculos. Un exemplu aveți în a doua imagine de mai sus.

Folosirea filtrelor colorate

Filtrelor colorate sunt de evitat, deoarece culorile obținute nu sunt deloc naturale și dau un aspect artificial imaginii, așa cum se poate vedea în a treia fotografie de mai sus.

Noua Zeelanda

De multe ori imaginea finală este rezultată prin folosirea mai multor filtre în combinații diferite. Aici de exemplu am folosit un filtru de polarizare, pentru a elimina reflexiile și pentru a reda frumos cerul, și un filtru gradual neutru, pentru a echilibra corect reflexia muntelui în apă. Folosind corect filtrele în teren, nu mai aveți nevoie de foarte multe editări acasă. (Lacul Matheson, Noua Zeelandă)

Sfaturi pentru achiziția filtrelor

Așa cum am văzut pe parcursul acestui întreg articol despre filtre, acestea nu sunt doar niște accesorii inutile, ci mai degrabă niște echipamente indispensabile oricărui fotograf de peisaj, fie el natural sau antropic. Chiar dacă sunt destul de multe filtre pe care vi le puteți achiziționa, recomandarea mea este să începeți cu cele mai utile și mai des folosite. Iată care sunt sfaturile mele:

  • Achiziționați un sistem de filtre pentru că este mai simplu de folosit și mult mai eficient. Lee produce printre cele mai performante sisteme și filtre, însă sunt destul de scumpe. O altă variantă bună pentru început este Cokin, pe care și eu l-am folosit cu succes mulți ani.
  • Filtrul de polarizare este indispensabil și este primul filtru pe care trebuie să îl aveți.
  • Filtrele graduale pot fi de foarte multe tipuri, după cum ați văzut, însă pentru a nu vă pune în geantă trei graduale soft și trei graduale hard, de unu, două sau trei stopuri fiecare, este bine să le achiziționați pe cele mai utile dintre ele. Din punctul meu de vedere, cele mai folosite sunt gradual hard de două și trei stop-uri și gradual soft de trei stop-uri. Deși le am personal pe toate șase, pe acestea trei le folosesc cel mai des.
  • Filtrul neutru este util în special dacă vă place să fotografiați apa. Chiar dacă și aici aveți trei densități diferite la cele comune, cel mai util este cel de trei stop-uri. Dacă vă plac fotografiile cu timp lung de expunere, puteți avea în vedere și un filtru neutru extrem, unde personal vă recomand pe cel de zece stop-uri.

foto desert
Nu toate imaginile de peisaj au nevoie de filtre, uneori acestea fiind și foarte greu de folosit în anumite condiții. Aici de exemplu ar fi foat inutil orice fel de filtru, pe de o parte pentru că nu ar fi avut niciun efect, iar pe de altă parte pentru că fotografiam cu un teleobiectiv cu diametrul foarte mare, pe care nu puteam monta filtre. (Deșertul Namib, Namibia)

Așa cum spuneam la începutul acestei serii de articole, pentru mine filtrele sunt indispensabile, nu numai pentru faptul că mă ajută să expun corect o imagine și pentru că îmi oferă anumite laturi creative de exprimare, însă și pentru că mă judec cadrul mai mult în teren și mai puțin acasă în fața calculatorului. Nu orice imagine însă are nevoie de filtre, fie ea făcută afară în natură. Trebuie să învățăm pur și simplu când și cum să folosim filtrele și cum să spunem ceea ce ne dorim prin fotografia noastră.

Ceahlau

Nu uitați că filtrele ajustează lumina, însă nu o aduc în cadru, așa că un filtru, indiferent cât de performant ar fi, nu substituie o lumină perfectă. Așadar, indiferent dacă aveți filtre sau nu, continuați să vă treziți la răsărit și să stați până la apus, pentru că atunci se fac fotografiile cele mai frumoase. (Parcul național Ceahlău)

Chiar dacă acest articol v-a adus foarte multe informații tehnice legate de folosirea filtrelor, nu uitați că dincolo de acest aspect, fotografia înseamnă poveste și comunicarea unui mesaj. Imaginile bune se fac în primul rând cu perseverență și implicare, așa că fiți mereu dedicați subiectului vostru. Până data viitoare să aveți parte de multă inspirație. Toate bune și pe curând.

Un articol și fotografii de Dan Dinu.


Produse

Hoya NDX Variable Density 3-400 52mm

Hoya NDX Variable Density 3-400 52mm

in stoc
3440lei

Hoya NDX Variable Density3-400 este un filtru cu densitate neutra variabila ce va da posibilitatea de a controla cantitatea de lumina ce intra in obiectiv, fara a folosi diafragma. Folosind un filtru ....

Vezi detalii
Hoya NDX Variable Density 3-400 /72mm

Hoya NDX Variable Density 3-400 /72mm

indisponibil
4760lei

Hoya NDX Variable Density3-400 este un filtru cu densitate neutra variabila ce va da posibilitatea de a controla cantitatea de lumina ce intra in obiectiv, fara a folosi diafragma. Folosind un filtru ....

Vezi detalii