Canon 11-24mm în rucsacul unui fotograf de aviație

Postat de: Bogdan Pop Bogdan Pop

Din momentul în care am văzut filmul de prezentare al obiectivului Canon 11-24mm F4 , m-am entuziasmat de posibilitățile care le-ar putea deschide. În același timp mi-a trezit o curiozitate puternică în legătură cu aplicațiile sale reale și despre confirmarea calităților optice promise de specificațiile producatorului.

Nu a durat mult timp până a apărut și ocazia așteptată pentru a-l testa în practică într-o zi de shooting de aviație. mulțumită celor de la F64. Pe lângă testarea performanțelor obiectivului mă interesa daca își justifică prețul ridicat și prezența în trusa mea de obiective, într-o zi de fotografiat avioane.

Cadrul propus pentru testare

Mi-am propus să-l folosesc unde simțeam cea mai mare nevoie pentru ultra-wide: la fotografii din cabină, și ca să fie testat la limită, la fotografii în cabina îngustă și în formația strânsă a avioanelor celor de la Hawks of Romania. În paralel doream să văd cum se comportă în situații tipice pentru o zi de miting aviatic , și cum se completează cu restul lentilelor pe care le folosesc de obicei.

Zis și făcut. După o discuție cu F64, am planificat testarea pentru mitingul aviatic și antrenamentele de zbor aferente de la Ploiești, la aerodromul Strejnic. Din cauza dinamicii mediului aviatic, unde pot să apară multe schimbări de plan din cauza vremii, disponibilității aeronavelor , am încercat să asigur suficiente oportunități de zbor pentru testare.

În final am ajuns la concretizarea parțială a ședințelor foto propuse, dar a fost suficient pentru o părere inițială concludentă. Rezultatul se poate vedea în fotografiile atașate, și conține și fotografii realizate cu alte lentile pentru a vă ilustra imaginea de ansamblu a evenimentului.

Canon 11-24mm : primele păreri

Când am primit obiectivul, am privit un pic suspect cutia mare în care a venit. Credeam că este înconjurat înăuntru de mult ambalaj de protecție. Nope.. chiar era așa de mare. Nici parasolarul sănătos încorporat fără posibilitate de demontare și nici capacul mare de protecție nu ajută prea mult la siluetă. Când l-am luat din cutie am avut o reacție de fetiță pusă să ridice o geantă grea, și instantaneu mi-a trecut prin cap faptul că plănuiam să pozez cu el în zbor, unde se ajunge la forțe care-l fac să cântărească de 3-5 ori mai mult în mâna mea înghesuită în cabină. Poate exagerez puțin, dar sigur era o diferență mare față de 8 mm SamYang cu care am mai pozat în carlingă. În final, nu a fost un obstacol așa de mare cum am presupus.

Elementul frontal mare și convex, și poate în mare măsură faptul că era împrumutat, m-au făcut să simt lentila foarte vulnerabilă, mai ales în situațiile în care stăteam în cabine înconjurat de muchiile și colțurile bordului. Probabil ar fi o idee bună o husă de protecție pe parasolar, mai ales luând în considerare valoarea obiectivului.

Calitatea imaginii

De la prima privire prin ocular, se simte campul vizual surpinzator de mare, și calitatea deosebită a imaginii. Distorsiunile “sferice” sunt practic inexistente.

Tot ce ai nevoie, este de un subiect care să umple bine cadrul enorm pus la dispoziție.

La analiza imaginilor din aparat, se vede dynamic range-ul deosebit și contrastul bun. Aberațiile cromatice sunt bine controlate, la fel și efectele de flare, inclusiv când diafragma este deschisă la maxim. Claritatea se păstrează pe toata suprafața imaginii, chiar și la colțuri. Vignetarea se simte puțin, dar este în limite normale și se poate corecta cu ușurință.

Pe scurt, obiectivul oferă o imagine superbă, cu detalii neașteptat de clare la așa focală largă.

Aspect general și operare

Aspectul general este de obiectiv bine construit, rezistent, cum ne-a obișnuit Canon cu gama L de obiective. Inelele de zoom și focus sunt strâmte, foarte plăcute și precise. Sistemul de focus USM este silențios și oferă viteză mare de focalizare cu precizie foarte bună.

Testarea în zbor

Fiind condiționate de diverși factori, oportunitățile de fotografie în zbor s-au suprapus. În două situații a fost nevoie de obiectiv ultra-wide iar la alte două de zoom. Am apelat la ajutorul colegei de la Aeroclubul României a Flori Danciulescu care a fotografiat cu Canon 11-24mm din cabina Extra300 de la Hawks în timp ce eu fotografiam din elicopter cu zoom mai puternic.

Apoi, cu ocazia unui drum până la Băneasa dus-întors am testat obiectivul și în cabina elicopterului.

Se poate deduce foarte ușor din fotografii că rezultatele au fost de la satisfăcătoare în sus.

Obiectivul se simte echilibrat în mână, astfel greutatea și dimensiunile mari devin foarte tolerabile. Dacă asta nu e destul , ajută foarte mult la motivare și imaginile spectaculoase fără deformări sferice cu detalii clare până la colțurile imaginii.

Fotografii făcute cu Canon 11-24mm :

Fotografii realizate cu 24-105 mm și 100-400mm de la Canon:

Concluzii:

Am folosit obiectivul două zile pe aerodrom și în zbor. Am simțit multe situații în care pur și simplu sunt mai potrivite alte lungimi focale. Dar în același timp au apărut multe unghiuri și situații noi, inabordabile până acum fără neajunsuri. Cum era de așteptat, obiectivul excelează la fotografiat spații înguste unde nu se permit prea multe deformări și în cadrele largi încărcate cu detalii. Nu trebuie să îl folosești prea mult ca să ți-l imaginezi pozând interioare de arhitectură.

Din punct de vedere tehnic și calitativ se ridică la nivelul promisiunilor de obiectiv prime Canon, și depășește așteptările dictate de bunul simț impus de lentilele ultra-wide în general.

Prețul este mai greu de înțeles până faci primele fotografii, iar dincolo de caracteristicile tehnice deosebite, care îl recomandă, oportunitățile noi deschise fără a face compromis la calitate mă fac să îl iau în considerare pentru trusa mea foto.




test - array(0) { }

Lasă un comentariu

Adresa de E-mail nu va fi publică. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Top