Pornind de la ideea că nu există două fotografii identice, nici două condiţii identice de fotografiere şi nici doi fotografi cu viziuni identice, voi încerca să enunţ aici câteva sfaturi pe care le consider esenţiale pentru obţinerea unor fotografii culinare reuşite.
Sfaturile vin din propria mea experienţă şi nu sunt sub nicio formă exhaustive. Fiecare fotograf are propria lui viziune, propriul bagaj de cunoştinţe, echipament şi tehnici de fotografiere, iar drumul către fotografia perfectă este diferit pentru fiecare, de la concepţie până la realizare.
Work-flow-ul este foarte important pentru mine, aşa că am să mă folosesc de el pentru a face enumerarea:

1. Asiguraţi-vă că aveţi echipamentul adecvat!

În primul rând, vă recomand să folosiţi o cameră foto DSLR. Un DSLR entry-level este o condiţie minimă pentru obţinerea unor fotografii culinare reuşite: pe lângă multitudinea de reglaje fine posibile cu un DSLR (prin comparaţie cu o cameră compactă sau un smartphone), veţi putea fotografia în format RAW, un format care vă permite să ajungeţi la rezultate mult mai bune în post-procesare decât un format JPEG, spre exemplu.
În al doilea rând, asiguraţi-vă că folosiţi un obiectiv luminos (care permite deschideri ale diafragmei de cel puţin f/1.8) şi de bună calitate. Pentru calităţile lor optice deosebite, recomand obiectivele fixe – personal, folosesc un Nikon AF Nikkor 50mm f/1.8D şi, după cum vedeţi, un obiectiv bun nu înseamnă neapărat un obiectiv foarte scump. Un mare avantaj al obiectivelor luminoase este acela că permit separarea subiectului de fundal, cu cât diafragma este deschisă mai mult. Un exemplu în acest sens este fotografia de mai jos, realizată la o deschidere a diafragmei de f/3.2 . Obiectivul permitea, desigur, o deschidere de până la f/1.8, însă la f/3.2 am găsit acel sweet-spot care mi-a permis să arăt imaginea aşa cum am vizionat-o în mintea mea de la bun început.
fotografie de produs realizata cu aparat foto DSLR
Un alt element esenţial este trepiedul pe care să fixaţi camera foto. Nu fotografiaţi “din mână” produsele culinare, pentru că nu veţi reuşi să stabilizaţi camera în timpul declanşării, iar imaginile nu vor fi suficient de clare, iar noi vorbim aici despre fotografii culinare reuşite.

2. Aranjaţi corect sursele de lumină

Dacă lumina naturală (provenită de la fereastra din bucătărie, să zicem) nu este suficientă sau lipseşte cu desăvârşire, aveţi nevoie de [cel puţin] o sursă de lumină artificială. Ideal este ca lumina (fie ea naturală sau artificială) să vină din lateral şi puţin din spatele subiectului vostru, să fie filtrată cu o blendă sau cu o umbrelă de difuzie, iar în direcţia opusă acesteia să folosiţi o altă blendă care să reflecte lumina înapoi pe subiect şi să umple umbrele dure.
Aceasta este varianta pe care eu o folosesc cel mai adesea, însă evident că puteţi încerca o mulţime de alte variante şi surse de lumină, în funcţie de condiţiile date. În schimb, ce nu recomand este folosirea bliţului montat pe camera foto, ca sursă unică de lumină – lumina frontală va face ca preparatul vostru să pară plat şi total neapetisant.
fotografii culinare

3. Potriviţi şi testaţi cadrul înainte

Imaginaţi-vă cadrul în care doriţi sa fotografiaţi preparatul pe care l-aţi ales ca subiect şi pregătiţi-l înainte – este foarte important. Totul, începând de la suprafaţa pe care veţi fotografia, până la elementele de decor pe care urmează să le folosiţi în cadru (o farfurie mai elegantă, o linguriţă vintage, un şerveţel, ingrediente etc.) vor trebui aşezate la locul lor. Şi, pentru că vorbim de fotografii reuşite, veţi avea nevoie şi de un food-stylist care să vă ajute în această etapă (asta dacă nu sunteţi un caz norocos, care să se priceapă foarte bine atât la fotografiat, cât şi la food-styling). Spre norocul meu, soţia mea, care şi-a exersat talentul de food-stylist pe blogul personal, Brioşe de Acasă, este cea care mă ajută aici şi de la care mai “fur” câte un secret, pentru atunci când nu este prin preajmă.
După ce aţi aranjat setup-ul, faceţi câteva fotografii-test în care să folosiţi ca subiect orice alt obiect aşezat în locul în care urmează să aşezaţi preparatul, în fotografiile finale. Acum este momentul să faceţi ajustările necesare, pentru a nu pierde timp preţios odată ce preparatul a fost adus pe masa de fotografiat. Apoi veţi inlocui doar subiectul-test cu preparatul vostru şi veţi face fotografiile.
fotografii culinare

4. Ţineţi cont de „timpul de viaţă” al preparatului

Aici devine evident de ce spuneam mai devreme că setup-ul trebuie pus la punct înainte de a aduce preparatul din bucătărie: multe preparate culinare îşi schimbă aspectul, textura, culoarea, consistenţa etc deîndată ce au fost scoase din cuptor sau de la congelator şi montate pe farfurie, aşa încât este foarte important ca ele să fie fotografiate imediat ce au fost preparate şi montate.
Un exemplu este fotografia de mai jos, realizată în aproximativ 10-15 secunde din momentul în care zmeura a fost scoasă de la congelator, pentru a nu lăsa acelor de gheaţă de pe suprafaţa fructelor timp suficient să se topească:
fotografii culinare

5. Scoateţi în evidenţă prospeţimea preparatului

Uneori (sau chiar mai des) va fi nevoie să apelaţi la mici trucuri care să vă ajute să scoateţi în evidenţă prospeţimea preparatului. Asta poate să însemne stropirea cu apă (folosind un pulverizator sau o seringă) a fructelor şi legumelor, ungerea cu ulei a fripturilor, a bucăţilor de carne crudă sau a legumelor scoase din cuptor (pentru a le păstra textura şi a le da strălucire) sau orice altă „magie” care se cere la un moment dat pentru a face preparatul încă şi mai apetisant.
În fotografia de mai jos am încercat să scot în evidenţă tocmai acest lucru: prospeţimea ingredientelor care urmează să fie folosite pentru o friptură la cuptor.
Adrian Banu

6. Finisaţi imaginile într-un program de editare profesională

Aici există două tabere care au păreri total opuse vis-a-vis de acest subiect: tabăra celor care cred că imaginile ar trebui lăsate aşa cum au ieşit din cameră, neatinse, şi tabăra celor care consideră că imaginile pot fi îmbunătăţite substanţial în post-procesare, fără ca la final să pară ne-naturale.
Bazându-mă pe propria experienţă, pot spune că în marea majoritate a cazurilor fotografiile culinare trebuie finisate în post-procesare, pur şi simplu pentru că un program de editare iţi oferă mult mai multă flexibilitate decât setările pe care le poţi face în aparat, cel puţin atunci când vine vorba de ajustări selective.
Personal, îmi este mult mai uşor şi observ rezultate mult mai bune atunci când folosesc un program de editare pentru a adăuga, după caz, mai multă luminozate, contrast, culoare sau claritate (asta ca să dau doar cateva exemple) numai unei anumite părţi din fotografie, aşa încât să o ajut să iasă în evidenţă mai mult în comparaţie cu restul elementelor din cadru.
La fel de important însă este să nu cădeţi în capcana de a nu acorda suficientă atenţie momentului fotografierii, în ideea că veţi „salva” fotografiile mai puţin reuşite în post-procesare: pur şi simplu nu veţi avea nişte fotografii de calitate. În schimb, gândiţi-vă astfel: cu cât fotografiile ies mai bune „din cameră” şi cu cât le veţi finisa mai bine în post-procesare, cu atât vă veţi apropia mai mult de perfecţiune.
fotografii culinare

Acestea au fost sfaturile mele. Dacă ele nu vă vor fi suficiente ca să realizaţi acea fotografie perfectă despre care vorbeam la început, ele vă vor ajuta totuşi să obţineţi fotografii culinare reuşite. Însă şi mai important este să completaţi ideile de mai sus cu propria voastră viziune. Pentru că nu există două fotografii identice.

Un articol de Adrian Banu.


Produse

Nikon D5300 body

Nikon D5300 body

in stoc
24000lei

Nikon D5300 este un aparat foto dSLR ce incorporeaza un senzor APS-C de 24 de megapixeli fara filtru AA (antialiasing) si un procesor de imagine Expeed 4. Noul model de la Nikon vine cu un ecran rabat....

Vezi detalii
Nikon AF Nikkor 50mm f/1.8D

Nikon AF Nikkor 50mm f/1.8D

indisponibil
5990lei

Unul dintre cele mai apreciate obiective de catre fotografi, AF NIKKOR 50mm f/1.8D ofera posibilitatea fotografierii in conditii slabe de iluminare, iar forma rotunjita a diafragmei ofera un bokeh (se....

Vezi detalii
Nikon D7200 - Body

Nikon D7200 - Body

in stoc
38000lei

Nikon D7200 este un aparat foto DSLR extrem de versatil si robust, ce se adreseaza deopotriva fotografilor amatori cat si fotografilor profesionisti, fie ei fotografi de studio, fotoreporteri sau foto....

Vezi detalii
Umbrela difuzie 91cm

Umbrela difuzie 91cm

in stoc
630lei

Umbrela de difuzie este un modificator de lumina foarte util pentru atenuarea umbrelor puternice si diminuarea reflexiilor de pe piele sau obiecte lucioase. ....

Vezi detalii
Blenda 2in1 56cm Silver/Gold

Blenda 2in1 56cm Silver/Gold

in stoc
680lei

Blenda silver/gold 56cm este o solutie portabila utila in numeroase situatii de fotografiere.Ambele suprafete ale blendei pot fi folosite in fotografierea subiectelor de dimensiuni mici si medii. Supr....

Vezi detalii
Manfrotto Compact Light Black

Manfrotto Compact Light Black

in stoc
2570lei

Manfrotto Compact Light Black este un trepied foto cu cap bila, destinat aparatelor foto compacte, mirrorless si DSLR entry-level cu obiectiv de kit sau cu obiectiv all-around. Greutate: 800 grameGreu....

Vezi detalii