Proiecte fotografice: cum ne promovăm în mediul on-line?

Postat de: Cristian Bassa Cristian Bassa

Una dintre modalităţile de promovare a propriilor proiecte fotografice este trimiterea acestora spre publicare (feature) către reviste de fotografie online sau bloguri/situri cu specific fotografic care acceptă contribuţii (submissions) din partea propriilor cititorilor.

Presupunem că am terminat un proiect foto sau o serie şi dorim să o facem cunoscută cât mai multor oameni. În cazul proiectelor în curs de realizare trebuie dată o mare atenţie materialului făcut public, acesta trebuind să fie de ajuns de relevant pentru a susţine proiectul. Graba de a face public anumite imagini din proiect poate fi dăunătoare – trebuie să fiţi siguri de forma finală şi apartenenţei acesteia la întreg.

Începem căutarea revistelor şi siturilor de profil care ştim că acceptă materiale spre publicare. Puteţi porni de la o căutare combinând următorii termeni: series, project, photography, submission, feature, magazine. Dacă ştiţi deja o adresă a unei reviste online puteţi accesa lista de linkuri cu siturile partenere/afiliate acestei reviste. Din link în link vă veţi construi o mini bază de date cu adrese ale revistelor interesante.

Următorul pas este o verificare. De obicei fiecare site are cerinţele conceptuale listate clar. Ce înseamnă asta? O revista care promovează fotografia macro va fi mai puţin interesată de o serie de fotojurnalism. Un site dedicat fotografiei alb-negru nu va publica o serie de fotografii hdr color. Sigur, acest ultim exemplu este o exagerare pentru a vă aminti că nu trebuie să trimiteţi “orbeşte” proiectul unor destinatari neinteresaţi. În caz că aveţi dubii, cel mai uşor este să vizualizaţi ultimele zece articole postate de respectiva publicaţie şi să decideţi singuri dacă proiectul vostru se potriveşte.

Odată luată decizia de a trimite proiectul către respectiva revistă, trebuie să verificaţi dacă aceasta acceptă la momentul actual materiale de la utilizatori. Uneori datorită numărului mare de utilizatori interesaţi, revistele impun anumite intervale de trimitere a materialelor. Încercaţi să respectaţi aceste termene limita impuse ba chiar mai mult – să trimiteţi cât mai repede materialele pentru că editorul să le poată parcurge pe îndelete. A trimite proiecte în ultima zi nu este încurajat, chit că editorul îşi ia în calcul o perioada de timp după primirea tuturor materialelor pentru a le analiza.
Pot exista şi anumite teme fotografice date. Spre exemplu o revista poate cere utilizatorilor ca pe tot parcursul lunii iunie să trimită materiale cu fotografii de vară pentru numărul tematic: Vara.

În mare parte revistele online care acceptă submissions din partea publicului nu o fac contra cost. Trebuie verificat şi acest lucru, uneori încărcarea pozelor necesitând crearea unui cont plătit la un anume serviciu de găzduire a imaginilor sau similar.

Tot la capitolul restricţii este bine de verificat eventuale clauze referitoare la drepturile de autor asupra imaginilor şi dreptul de folosinţă al imaginilor de către revista. Da, din păcate va trebui să citiţi “the fine print” – adică regulamentul şi condiţiile. Dacă există ceva ce pare suspect atunci renunţaţi a mai trimite proiectul. De regulă nu veţi găsi astfel de lucruri în cazul revistelor on-line, ci mai degrabă în cadrul concursurilor de fotografie.

De la sine înţeles este că nu trebuie trimise materiale deja publicate. Dacă numărul de postări este mare şi există mai mulţi editori, este posibil să se strecoare greşeli de dublă publicare, caz în care atât imaginea fotografului cât şi a revistei au de suferit. Este de urmărit şi dacă există cerinţă că proiectul să nu mai fi fost publicat – cerinţă mai comună in concursurile foto. Este un punct forte dacă proiectul este trimis exclusiv unei singure reviste.

Dacă am găsit revista online dorită şi aceasta acceptă submissions din partea fotografilor am trecut de primul hop. Că regulă generală de acum înainte: cu cât facem viaţa mai uşoară editorului publicaţiei respective, cu atât sunt şanse mai mari ca proiectul nostru să ajungă să fie publicat şi promovat mai bine.