Una dintre modalităţile de promovare a propriilor proiecte fotografice este trimiterea acestora spre publicare (feature) către reviste de fotografie online sau bloguri/situri cu specific fotografic care acceptă contribuţii (submissions) din partea propriilor cititorilor.

Presupunem că am terminat un proiect foto sau o serie şi dorim să o facem cunoscută cât mai multor oameni. În cazul proiectelor în curs de realizare trebuie dată o mare atenţie materialului făcut public, acesta trebuind să fie de ajuns de relevant pentru a susţine proiectul. Graba de a face public anumite imagini din proiect poate fi dăunătoare – trebuie să fiţi siguri de forma finală şi apartenenţei acesteia la întreg.

Începem căutarea revistelor şi siturilor de profil care ştim că acceptă materiale spre publicare. Puteţi porni de la o căutare combinând următorii termeni: series, project, photography, submission, feature, magazine. Dacă ştiţi deja o adresă a unei reviste online puteţi accesa lista de linkuri cu siturile partenere/afiliate acestei reviste. Din link în link vă veţi construi o mini bază de date cu adrese ale revistelor interesante.

Următorul pas este o verificare. De obicei fiecare site are cerinţele conceptuale listate clar. Ce înseamnă asta? O revista care promovează fotografia macro va fi mai puţin interesată de o serie de fotojurnalism. Un site dedicat fotografiei alb-negru nu va publica o serie de fotografii hdr color. Sigur, acest ultim exemplu este o exagerare pentru a vă aminti că nu trebuie să trimiteţi “orbeşte” proiectul unor destinatari neinteresaţi. În caz că aveţi dubii, cel mai uşor este să vizualizaţi ultimele zece articole postate de respectiva publicaţie şi să decideţi singuri dacă proiectul vostru se potriveşte.

Odată luată decizia de a trimite proiectul către respectiva revistă, trebuie să verificaţi dacă aceasta acceptă la momentul actual materiale de la utilizatori. Uneori datorită numărului mare de utilizatori interesaţi, revistele impun anumite intervale de trimitere a materialelor. Încercaţi să respectaţi aceste termene limita impuse ba chiar mai mult – să trimiteţi cât mai repede materialele pentru că editorul să le poată parcurge pe îndelete. A trimite proiecte în ultima zi nu este încurajat, chit că editorul îşi ia în calcul o perioada de timp după primirea tuturor materialelor pentru a le analiza.
Pot exista şi anumite teme fotografice date. Spre exemplu o revista poate cere utilizatorilor ca pe tot parcursul lunii iunie să trimită materiale cu fotografii de vară pentru numărul tematic: Vara.

În mare parte revistele online care acceptă submissions din partea publicului nu o fac contra cost. Trebuie verificat şi acest lucru, uneori încărcarea pozelor necesitând crearea unui cont plătit la un anume serviciu de găzduire a imaginilor sau similar.

Tot la capitolul restricţii este bine de verificat eventuale clauze referitoare la drepturile de autor asupra imaginilor şi dreptul de folosinţă al imaginilor de către revista. Da, din păcate va trebui să citiţi “the fine print” – adică regulamentul şi condiţiile. Dacă există ceva ce pare suspect atunci renunţaţi a mai trimite proiectul. De regulă nu veţi găsi astfel de lucruri în cazul revistelor on-line, ci mai degrabă în cadrul concursurilor de fotografie.

De la sine înţeles este că nu trebuie trimise materiale deja publicate. Dacă numărul de postări este mare şi există mai mulţi editori, este posibil să se strecoare greşeli de dublă publicare, caz în care atât imaginea fotografului cât şi a revistei au de suferit. Este de urmărit şi dacă există cerinţă că proiectul să nu mai fi fost publicat – cerinţă mai comună in concursurile foto. Este un punct forte dacă proiectul este trimis exclusiv unei singure reviste.

Dacă am găsit revista online dorită şi aceasta acceptă submissions din partea fotografilor am trecut de primul hop. Că regulă generală de acum înainte: cu cât facem viaţa mai uşoară editorului publicaţiei respective, cu atât sunt şanse mai mari ca proiectul nostru să ajungă să fie publicat şi promovat mai bine.

Modalitatea preferată si cea mai comună de trimitere a proiectului este via email.

Adresa de email – adrese de email de tipul prenume.nume@adresa.com (sau permutări) sunt întodeauna preferate din toate punctele de vedere adreselor de email cu pseudonime, numere, cuvinte aleatorii fără legătură cu identitatea voastră reală.

Limba folosită – în funcţie de specificul sitului vom folosi limba română sau limba engleză. Pentru o promovare mai bună este preferată această din urmă, reach-ul fiind unul internaţional.

Subiectul emailului trebuie să fie specific şi clar. Dacă acesta este definit de revista îl veţi folosi ca atare. Ex: “Submission to June Edition: Summer”. Dacă nu, atunci scopul emailului trebuie să fie clar. Ex: “Submission: John Doe – Summer Project” sau “Submission for June Issue: John Doe – Summer Project”. Emailul trebuie să aibă întotdeauna subiect, niciodată nu trebuie lăsat necompletat, gol. La fel cu folosirea unor anumite cuvinte, lipsa textului poate fi considerată spam. Sperăm doar ca proiectul vostru să nu se numească “Winning Vacation” sau “Billion dollars, Celebrity and Valium” – câteva cuvinte cheie în lupta împotriva emailurilor tip spam.

Proiectul trebuie trimis într-un singur email care să conţină toate detaliile necesare. Trebuie evitate emailuri multiple sau iterații. Aici există un avantaj pentru sistemul de email gen gmail versus cel clasic – primul fiind mult mai uşor de gestionat de cel care primeşte.

Conţinutul emailului este reprezentat de proiectul fotografic pe care îl doriţi publicat.

DETALII DESPRE FOTOGRAF:
– “Prenume NUME” – numele de familie scris cu litere mari. Dacă cosideraţi necesar puteţi specifică foarte tehnic prenume: John, nume: DOE
– “Oraş, Ţară” – adică localizarea geografică a fotografului. Dacă emailul este adresat cuiva din afară României este bine de folosit denumirea internaţională ex: Bucharest în loc de Bucureşti
– “Biografia autorului” – trebuie inclusă în corpul emailului. Recomandat este să scrieţi pe scurt câteva informaţii despre voi ca fotografi (milestone-uri), lăsând varianta detaliată în ataşament sau sub formă de link.
– “Website sau Portfolio site” – nu este recomandat link către pagină de facebook, google+, flickr. O altă verificare aparent hilară este verificarea tuturor linkurilor care urmează să fie trimise, nu de multe ori existând siteuri nefuncţionale, linkuri stricate, malware sau similar. Trebuie să ne asigurăm că “oglindă noastră online” – situl de portfolio – funcţionează impecabil la momentul trimiterii emailului.
– “Contact” – email, telefon în format internaţional plus facebook, messenger, skype. Listaţi doar cele relevante şi accesate cel mai frecvent de voi, fiind irelevant un acces skype dacă nu este folosit frecvent. Mai bine două modalităţi de contact folosite zilnic decât o lista impresionantă nefolosită.

Statementul proiectului, inclus în corpul emailului şi opţional că ataşament. Maxim patru paragrafe ar trebui să poată exprima ideea unui proiect. Însă nu pot exista aici recomandări generale. Trebuie să ţineţi cont că textul plictiseşte, oricât de greu ne este să acceptăm. Uneori trebuie lăsate fotografiile să vorbească de la sine. Un statement lung poate risca să fie trunchiat de revista sau situl care îl prezintă.

FOTOGRAFIILE DIN CADRUL PROIECTULUI:
Număr – în cazul în care se doreşte o prezentare totală a proiectului se vor trimite toate fotografiile, acest lucru este însa mai rar întâlnit. De obicei se folosesc 10-12 imagini reprezentative.
Tip fişiere – Jpeg
Nume fişiere:NUME prenume – titlul proiectului”, fără diacritice, fără caractere speciale
Dimensiune fişiere Save for web (300 – 400k maxim), minimum 800px pe latura lungă, până la maximum 1900px. Când dimensiunea se specifică atunci vom respecta dimensiunile cerute.
Color space: sRGB, compresion ~8
Fără watermark, semnătură, cadru, alte elemente de identificare fotograf. În proprietăţile fişierului putem specifica comentarii referitoare la copyright, date identificare fotograf etc
Caption fotografii – inclus separat unde este cazul: nume fişier – captionul aferent
Conţinutul trebuie ataşat şi nu embed-uit
Pe cât posibil folosiţi capacitatea maximă de transfer a emailului pentru a nu avea ataşamente externe, downloaduri din terţe părţi. Dacă însă emailul nu permite trimiterea tuturor ataşamentelor din cauza dimensiunilor crescute folosiţi un site de transfer cunoscut sau urcarea arhivei pe propriul site, trimiţând linkul.
– Featured image – când trimiteţi fotografiile specificaţi şi imaginea reprezentativă pe care o doriţi folosită în promovare. Atenţie la alegere, ea va reprezenta splash-ul articolului/cover-ul. Puteţi cerceta articole similare pentru a afla dimensiunea acestei imagini şi redimensiona astfel încât să reprezinte cât mai bine proiectul. Ex: featured images pot fi crop-uri centrale din fotografii iar pentru un format portrait va reprezenta zona centrală.

Înainte de trimiterea emailului reverificaţi. Dacă totul este clar şi în regulă apăsaţi butonul send.

De ţinut minte că revistele online de fotografie, în funcţie de “mărimea” lor primesc zeci de emailuri pe zi conţinând proiecte. Aşa că nu va aşteptaţi să răspundă instantaneu. Uneori, în cazul neacceptării spre publicare, nu vă vor răspunde deloc. O revenire pe acelaşi email cu un “kind reminder” – reamintire că aşteptaţi un răspuns – este acceptat. Dacă nici acum nu primiţi un răspuns atunci proiectul vostru nu a fost acceptat de respectiva revistă.

Nu trebuie însă să o luaţi personal, acest refuz nu trebuie să aibă impact asupra proiectului vostru. Motivele pentru care această nu a fost publicat pot fi multiple şi de cele mai multe ori pot să nu aibă legătură directă cu materialul trimis de voi.

La polul opus – acceptarea şi publicarea: nu trebuie să exageraţi cu frecvenţa trimiterii de proiecte către un anume site. În funcţie de site, s-ar putea să se dovedească mult mai “profitabil” să fiţi publicat de un număr mai mare de reviste decât constant de una singură.

În final, un “mulţumesc” adresat revistei nu strică niciodată. Un like, share şi menţionarea paginii revistei pe siturile de socializare nu face decât să asigure continuitatea revistei şi muncii editorilor, muncă de cele mai multe ori voluntară dar şi o viitoare promovare mai bună, prin mărirea numărului de oameni la care ajunge următorul vostru proiect.
Mult succes!

Un articol de Cristian Bassa
editor Oitzarisme.ro și Foto4ALL.ro


Produse

Dictionar ilustrat de termeni fotografici

Dictionar ilustrat de termeni fotografici

indisponibil
340lei

Dictionarul ilustrat de termeni fotografici este un instrument util tuturor pasionatilor de fotografie. Veti gasi explicate in detaliu definitiile termenilor fotografici uzuali, intr-o ordonare alfab....

Vezi detalii