Dacă e început de lună, e și temă nouă pe blogul F64. Vom aborda în februarie, printre destinații fotografice, fotografii emblematice, reviewuri și știri, un gen fotografic foarte căutat, fiind de altfel și cel care asigură un venit fotografilor: fotografia comercială.
Pentru început, vorbim despre fotografia de modă. În acest sens, am pregătit o scurtă discuție cu Cornel Lazia, Alex Conu, Andreea Retinschi, Christina One, Sergiu Zimbilschi și Vali Bărbulescu.

Le-am adresat celor cinci fotografi următoarele 3 întrebări:

  •  Cu ce e diferită fotografia de modă față de alte tipuri de fotografie?
  • Cum vezi parcursul fotografiei de modă de-a lungul timpului? Și-a atins apogeul sau mai sunt multe de spus în direcția asta?
  • Ce sfaturi ai da cuiva care e pasionat de fotografia de modă și visează la o carieră în acest domeniu?

Răspunsurile, destul de asemănătoare în general, se transformă în sfaturi de luat în seamă, în special dacă te afli la început în abordarea acestui gen fotografic.
Iar dacă ai altă părere, ești invitat să ni te alături cu comentarii. Dezbaterile sunt binevenite.

Cornel Lazia:

Nu cred că fotografia de modă este cu mult diferită de alte genuri de fotografie. Privesc orice fel de fotografie ca pe o fotografie și mai ales mă concentrez pe ce mă impresionează și mă emoționează la ea. Ca specific , cred că este mai mult axată pe concept și pe imaginar, de cele mai multe ori fiind o evadare din cotidian ce are ca pretext prezența unor ținute(vestimentare). De asemenea, implică mai totdeauna lucrul în echipă. În momentul de față granițele dintre toate genurile fotografice se estompează și personal mi se pare că asta va face ca toate imaginile să fie mult mai oneste și mai omogene , fiind grupate în jurul conceptelor care devin mult mai importante.

fashion

Timpul meu este prea scurt pentru a face o trecere în revistă a parcursului fotografiei de modă. Oricum, fotografia de modă la fel ca și fotografia de presă ( este oarecum o subspecie exotică a acesteia ) este legată și de o dimensiune temporală de moment , tendințe și este inevitabil sincronizată cu lumea modei.
Exista totuși editoriale care sunt nemuritoare , schimbarea tendințelor și modificarea reperelor nu le-au afectat câtuși de puțin, ele continuând să ne emoționeze. Totuși acestea sunt destul de rare într-o industrie în continuă mișcare browniană.
În momentul actual, când media și mai ales publishing-ul tradițional trece prin schimbari foarte mari, eu cred că fotografia de modă își descoperă noi valențe și are tendința de a ieși din formatul cu care am fost obișnuiți până acum . Desigur că, alături de noile orizonturi pe care le aduce această libertate neașteptată vin și multe provocări care vor schimba fața fotografiei așa cum o știam noi până acum . Personal cred că fotografia de modă abia începe să se apropie de potențialul său ca mediu de exprimare artistică. Sper totusi că limitările de ordin financiar și logistic ce vin împreună cu această nouă eră să nu își pună prea tare amprenta pe aceste noi direcții.

Cred că cel mai important sfat pe care îl pot da pt cineva care vrea să activeze în acest domeniu este să învețe să lucreze în echipă , să cunoască și să urmărească stiliști , make-up artiști , graphic designeri , modele li creatori de modă. Viitorul este al comunităților și făra o implicare directă nu ai acces la resurse.  De asemenea, să aibă răbdare și să-și găsească stilul specific , vocea interioară care face un creator să fie veridic și original .Avem nevoie de autenticitate și originalitate, chiar dacă la început pare că nu este căutată sau apreciată. Încrederea în tine și în viziunea ta (dacă aceasta este educată și crescută armonios) te va aduce pe drumul cel bun.

Andreea Retinschi:

În fotografia de modă, accentul este pus pe stilizare și haine. Dacă fotografiile apar într-o serie, de cele mai multe ori hainele se schimbă de la cadru la cadru, și adesea se face și o schimbare de make-up/păr pentru a se acomoda o anumită ținută. Aș putea spune că în fotografia de modă cauți locația și modelul care se potrivesc cu anumite haine, mai degrabă decat invers.

glamour

Aș vrea să specific că nu am niciun studiu în fotografia de modă, ba chiar as sugera că ceea ce fac eu nu este cel mai bun exemplu de fotografie de modă, decât dacă ar fi semnificant faptul că modelele mele sunt mai des îmbrăcate decât dezbrăcate. Nu mă simt influențată de culorile anului, sau de ce haine se poartă, eu caut pentru ședințele mele îmbrăcăminte care să se potrivească cu stilul meu. Oscar Wilde a spus “Moda este o formă de urâțenie atât de intolerabilă, încât trebuie să o alterăm la fiecare 6 luni”, iar mie îmi plac hainele, dar nu pun accent pe ceea ce e la modă într-o anumită perioadă. Moda nu va dispărea, este o industrie, și atâta timp cât oamenii se vor îmbrăca, va exista moda, cu tot cu inovații și cu momente nostalgice în care revine un stil precedent, iar același principiu este valabil și pentru fotografia de modă.

Să își creeze o echipă de oameni talentați cu care să colaboreze, ăsta cred că este cel mai important sfat. Eu de obicei îmi fac stylingul singură și cred că este un dezavantaj pentru că îmi ia destul de mult timp să elaborez conceptul, să caut haine, să mă duc să le iau, să le returnez, să aleg modele, să caut locații, să mă duc să văd locațiile, iar acest timp l-aș fi putut investi prolific în mai multe ședințe foto.

Christina One:

În genere, fotografia de modă aduce laolalta viziunile și concepțiile mai multor indivizi ce conlucrează la realizarea produsului finit. Makeup artistul, hairstilistul, stilistul, designerul, modelul – munca unei întregi echipe omogenizată de viziunea fotografului.

glamour

Schimbările sociale și culturale au avut și au, bineînțeles, un impact major și asupra fotografiei de modă – de la primele cadre de modă trase undeva la jumătatea secolului 19, până la întreaga industrie de fashion din prezent. Dacă de-a lungul timpului avem de-a face cu amprenta particulărităților deceniilor, în prezent eclectismul este la el acasa. Tehnologia post procesării actuale permite cu lejeritate ieșirea din cotidian și exploatarea unor zone suprarealiste. Putem, poate, discuta de apogeul unei epoci, unui curent stilistic, dar nu cred că ne aflăm la amurgul fotografiei de modă.

Sfatul principal este același sfat pe care l-aș da oricui e pasionat de artele vizuale: să privească și iarăși să privească. Să se descopere și redescopere pe sine de fiecare dată. Să caute inspirație în tot ceea ce-l înconjoară, iar ceea ce-l înconjoară să fie motorul progresului său. Să se autodepășească cu fiecare pas. Să fie liber, să iasă din zona de confort și să privească către sine. Iar dacă este tipul individului introvertit, prea puțin comunicativ, să găsească o portiță către lumea exterioară, căci fotografia de modă presupune lucrul în echipă. Să reușească să privească dincolo de aspectul comercial și să nu se lase limitat de acesta.

Sergiu Zimbilschi:

Principiile fotografiei cred că sunt aceleași și se aplică pe toate segmentele acesteia. Consider că cel mai important lucru este să reușești să găsești elementul deosebit din orice situație și să-l poți aduce în față pentru a-l vedea toată lumea. Spun asta pentru că în decursul timpului, am avut ocazia să încerc multe stiluri de fotografie. Din păcate, daca m-aș axa doar pe un singur gen, nu aș reuși să trăiesc doar din asta. Important a fost că indiferent de situatie, fie că era vorba de fotografiat mâncare, clădiri sau oameni, clienții au fost întotdeauna fericiși. Nu cred că există fotograf bun de fashion care să nu știe să facă și o imagine bună de produs. Atunci când ai acel simț artistic, ai la îndemână o arie largă de ustensile pe care le poți folosi și unde le poți aplica. Așadar, diferența majoră cred, constă în locul unde te regăsești mai mult. În momentul când realizezi că esența unei fotografii se rezumă la mesaj/emoție sau stare de spirit, atunci categoriile nu mai par așa diferite una față de cealaltă.

men fashion

Îmi este foarte greu să răspund la această întrebare. Precum în muzică, și industria foto reprezintă un izvor nesecat de idei, concepte și lucruri care nu au fost încă încercate. De-a lungul timpului, moda a fost gândită și regândita în fel și chipuri. Astfel, atâta timp cât nu am ajuns încă să facem ședințe foto în cosmos, nu cred că a reușit încă să-și atingă apogeul.

Ca să răspund la această întrebare, eu personal m-am confruntat de-a lungul timpului cu o dilemă. Ce-mi doresc să fac? Artă sau bani? Pentru că cel puțin la noi în țară, lucrurile nu merg foarte mult mână în mână. Cunosc o grămadă de fotografi talentați, mai vechi și mai noi care câștigă cât să supraviețuiască sau puțin peste medie. În momentul în care am încetat să mai văd fotografia doar ca pe o poveste frumoasă exprimată în imagini și am început să o tratez ca pe un business, lucrurile au început să se schimbe. Așadar, în primul rând, învață să cunoști și să întelegi oamenii. Doar 5% din clienții mei stiu ce vor, celorlalți trebuie să le anticipez nevoile. Trebuie să te faci plăcut, să zâmbești, să reușești să transmiți acea stare de spirit din imagini și în realitate. Strict pentru zona de modă, trebuie sa fii la curent cu ce se întâmplă în lume. Să înveți designeri, să înțelegi tendințe, să anticipezi lucruri. Echipamentul este important însă nu esențial. Cunosc un fotograf de top, pentru care am un respect deosebit și care de când îl știu, lucrează cu 2-3 lumini și câteva accesorii. A ajuns să tragă și pentru Vogue. Înceteaza să crezi că le poți face pe toate. Pentru simplul fapt ca ești un bun fotograf, asta nu înseamnă că ești și un bun retoucher. Lasă pe cineva specializat să se ocupe de acest aspect. Te va costa, dar pe termen lung, vei avea de câștigat. Învață să gândești în echipă și să înțelegi că în fotografia de modă, tu esti doar o rotiță dintr-un mecanism mai mare. Am o vorbă: Într-un proiect reușit, 80% din produsul final îl ocupă modelul, 80% make-up-ul, 80% styling-ul, 80% fotograful șamd. Zic asta pentru că un singur aspect dacă lipsește sau nu e făcut cum trebuie, totul se duce pe apa sâmbetei. Toate elementele au un rol deosebit de important! Așadar subliniez din nou importanța unei echipe și a privi imaginea de ansamblu. Nu în ultimul rând, învață să negociezi. Nu mă refer doar la bani. Tot ce ține de fotografie este o negociere. De la comunicarea cu modelul, la cea cu make-up artist-ul, clientul etc. Doar prin negociere poți ajunge la un rezultat optim.

Vali Barbulescu:

Fotografia de modă este în principiu tot… fotografie. În mod aparte o fotografie bună de modă este menită să pună în
valoare o anumită ținută, un stil, și în general să genereze un interes pentru numele respectivului designer/retailer.
Fotografia de modă poate avea titlu comercial, editorial sau experimental. În orice manieră, factorul estetic este sine qua non. Tehnic, poate mai mult decât alte genuri, poți experimenta ca fotograf. O imagine supra/subexpusă sau „mișcată” poate fi oricând acceptată.

fotografie comerciala

Moda însăși a evoluat, implicit și fotografia de modă. Cred însă că principiile estetice au rămas constante. Va fi mereu actuală o imagine alb-negru bine realizată, ce înfățișează o rochie lungă neagră, aceesorizată frumos. La fel cum tindem să refuzăm vizual ceea ce nu am mai văzut până în acel moment. Moda avangardistă, colectiile haute couture sau experimentale au stârnit mereu atât interes, cât și controversă. Din păcate în ultima vreme se încearcă prea mult latura „dubioasă” a modei cu rezultate în majoritatea cazurilor, deplorabile. Cred că din multe puncte de vedere, „moda” a ajuns într-adevar la un apogeu.

Nu cred că sunt în măsură să dau sfaturi, însă ma enervează teribil cum orice posesor de DSLR devine implicit (pe FB) „Professional Fashion Photographer”. Ca să faci fotografie de modă trebuie să înțelegi moda. Să îți placă. Să studiezi. E mult mai complicat decât își închipuie cei aflați la început de drum. Eu știu că fotografia de modă e un domeniu fascinant, însă trebuie să fii făcut pentru asta. Lucrul în volum cât mai mare și cât mai eclectic te ajută la început să îți găsești/definești un stil. Apoi intervin conexiunile și, cel mai important, determinarea, seriozitatea, plus… norocul.