Richard Avedon-Dovima cu elefanții

Inspirat de Martin Munkácsi, Richard Avedon (1923-2004) a căutat întotdeauna să aibă în fotografiile sale un anumit umor și o anume vitalitate, făcându-l pe privitor să trăiască puternic aceste emoții.
Avedon a lucrat în domeniul fotografiei de modă într-un fel inedit, în special în afara studioului, în locații cât mai neașteptate (cluburi de noapte, cazinouri etc.) și dramatice, pentru el scena derulării shooting-ului fiind de maximă importanță.
În cazul fotografiei „Dovima with Elephants” („Dovima cu elefanții”), Richard Avedon a știut de când a văzut locul că acesta avea potențialul de a-l ajuta să creeze ceea ce el numea „a kind of dream image”, o reverie fotografică care să se imprime pe retina tuturor.
fotografia de moda
copyright: Dovima with Elephants, evening dress by Dior/ Cirque d’Hiver, Paris, August 1955, Silver print
The Richard Avedon Foundation, New York, USA
O fotografie cu contraste excelente: alb-negru, tinerețe versus bătrânețe, libertate versus captivitate, ușor/grațios versus greoi și lent dar și o combinație de real și fantezie prin juxtapunerea modelului cu elefanții, un lucru neașteptat din punct de vedere vizual.
Ca multe alte imagini ce îi aparțin lui Avedon, și aceasta este centrată pe tema vârstei. Ridurile de pe pielea elefanților, la fel ca și textura paielor de pe jos, sunt puternic evidențiate.
Compoziția centrală este atât de puternică și de bine evidențiată, încât privitorul abia dacă observă lanțurile ce țintuiesc elefanții.
Dovima, modelul, cu un picior poziționat înainte, inspirând încredere, are o postură ce îi subliniază și mai tare silueta subțire, prezentând o rochie de seară marca Dior, din colecția toamnă-iarnă 1955-1956, fiind de altfel una dintre primele rochii de seara design Christian Dior realizată de asistentul său de numai 19 ani la acea vreme, Yves Saint Laurent.
Linia elegantă a gâtului, bine evidențiată prin postura și umerii trași spre spate – mai neobișnuită în fotografia de modă -și fragilittaea se află în opoziție puternică cu masivitatea și forța elefanților.
Cordonul de satin crează o paralelă cu piciorul elefantului, iar pielea acestora, cu pliuri evidențiate și aspră, contrastează cu tenul impecabil al Dovimei, contrast pus în valoare și de mâna plasată pe trompă.
Și mai mult încă, Dovima pare înțepenită într-o imagine în care de fapt curge mișcarea. Parcă se aud lanțurile elefanților, parcă se ridică în aer praful stârnit de aceștia, ochii lor bântuie cadrul dar ea, Dovima, e de neclintit. Orice ai face, privirea îți revine către ea.
Avedon a descris-o ulterior pe Dovima (Dorothy Virginia Margaret Juba) drept „una dintre cele mai remarcabile și neconvenționale frumuseți ale acelor vremuri”. De altfel, toți cei care o cunoșteau erau impresionați de capacitatea ei de a se „metamorfoza” în poze și datorită acestui fapt, Dovima a devenit modelul preferat al lui Avedon.
Fotografia a fost publicată prima dată în septembrie 1955, în Harpers Bazaar.


În 2010, fotografia originală a fost adjudecată pentru suma de 841.000 de euro, un record mondial pentru operele lui Richard Avedon. Licitația a fost organizată la Paris de casa Christie’s.
Fotografia, pe care artistul a păstrat-o în apartamentul său newyorkez până la sfârșitul vieții, a depășit cu mult estimările specialiștilor, precedentul record pentru operele acestui fotograf de modă și portretist, decedat în 2004, fiind stabilit de o fotografie a grupului The Beatles, achiziționată cu 464.000 de dolari în 2005.
Despre Richard Avedon
Se naște în 1923, la New York, provenind dintr-o familie de evrei ruși. La vârsta de 12 ani se înscrie în YMHA Camera Club și începe să fotografieze.
Între 1942 și 1944 lucrează ca fotograf al Marinei Comerciale SUA (United States Merchant Marines), după care va studia fotografia alături de Alexey Brodovitch la New School for Social Research. Ajunge ulterior să facă parte, tot ca fotograf, din staff-ul Harpers Bazaar, alături de Brodovitch, Marvin Israel, Carmel Snow și Diana Vreeland. A fost de asemenea consultant vizual pentru filmul „Funny Face” (1957).
În 1958 este nominalizat printre primii 10 fotografi ai lumii, de către revista Popular Photography.
În 1966 intră ca fotograf în echipa Vogue, cu un salariu fără precedent : 1 milion de dolari.
În 1967 realizează un set de fotografii ale grupului Beatles, fotografii obținute prin solarizare și care au devenit celebre.
În 1979 începe cel mai important proiect din cariera sa, intitulat „In the American West”, proiect ce avea să cuprindă ulterior 125 de portrete, fotografii cu clasa muncitoare, navetiștii și cei fără drept de vot, Avedon dorind să arate că în Vest nu trăiesc acei cowboy idilici, ci muncitori, funcționari, albi, negrii, femei casnice șamd.
Proiectul s-a finalizat cu un album și o expoziție la Muzeul Amon Carter, Forth Worth, Texas.
În 1991 primește Premiul internațional de fotografie al Fundației Hassellblad iar în 1992 devine fotograful șef al publicației The New Yorker.
Se stinge din viață în octombrie 2004.
“The moment an emotion or fact is transformed into a photograph it is no longer a fact but an opinion. There is no such thing as inaccuracy in a photograph. All photographs are accurate. None of them is the truth.”  (Richard Avedon)
Un interviu cu Richard Avedon realizat de Charlie Rose poate fi găsit aici:

Referințe bibliografice:
-Photography: The Whole Story, Juliet Hacking, Thames&Hudson, 2012
Richard Avedon Foundation 

Alți fotografi au mai citit și:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.