Elinchrom, pe numele sau real Elinca S.A., a fost întemeiată în frumoasa Elveție în 1962 și își are sediul la Renens.

Producătorul ne oferă 4 game de produse (în ordinea prețurilor și foarte probabil a calității și dotărilor): seria Starters, Advanced, Entry Pro și Pro.

Elinchrom ELC Pro HD este un sistem de lumini care face parte din gama profesională a producătorului. Este succesorul modelului din aceeași gamă profesională Style RX, fiind cel mai scump (și mai dotat) din gama actuală de lumini. La fel ca și predecesorul, acestea sunt asamblate în Elveția conform unei note aflate pe site-ul producătorului. Eticheta de pe cutie menționează „Origin of: N.D.”, cod indescifrabil pentru mine. Gama actuală conține două modele, de 500 respectiv 1000 wsec, o schimbare de la gama anterioară Style/Style RX care avea 3 modele, de 300, 600 respectiv 1200 wsec.

sistem de lumini

Prin amabilitatea celor de la F64 am primit spre testare modelul de 1000 wsec. Face parte dintr-un set de două flashuri și accesorii numit „ELC Pro HD 1000/1000 To Go”.

Să trecem la fapte: produsul este prezentat bine ambalat, într-o cutie mare de carton.
Desfăcând această cutie, constat ca înăuntru se află o geantă de transport, pe numele ei de cod ProTec Bag Poly, de bună calitate, care are are un mâner și o baretă de umăr. Asta mă face să mă întreb dacă nu cumva era utilă o gaură în cutia de carton prin care să poată fi apucată geanta de mâner pentru a facilita transportul, având în vedere că este destul de colțuroasă, voluminoasă și per total incomodă cutia de carton.

Desfăcând această geantă, în urma unui mic inventar găsim înăuntru următoarele: două flashuri ELC Pro HD (modelul 1000), un emițător wireless EL-Skyport SPEED, două reflectoare cu numele de cod „Umbrella Wide Reflector 90° 16cm” și alte mici mărunțișuri precum cablurile de alimentare și un cablu sincron.
Cu toate că apreciez includerea acestui cablu sincron în pachet, mă întreb cine mai folosește așa ceva în ziua de azi când varianta de comandă prin radio este mult mai comodă. Și pentru că a venit vorba de emițătorul radio, acesta este modelul din a doua generație, și vine în cutia lui de carton împreună cu un mic cablu sincron (în cazul în care camera nu are hotshoe, mai rar în ziua de azi) și bateria cu litiu CR2430 necesară funcționării. Nu pot să nu remarc că și bateria provine de la Renata și este produsă tot în Elveția. Aruncând o privire la eticheta lipită pe monobloc, găsim câteva informații utile alimentării lui: funcționează în plaja de tensiuni dintre 100 și 240v, 50-60Hz și consumă din rețea 900VA (volt-amperi).De asemenea este notată valoarea siguranței de 10Ah și „Swiss Design”, lângă serie. Ar trebui să se țină cont că lampa de modelare este specifică versiunilor Euro, așa că funcționează doar la 230V, spre deosebire de restul unității care se auto-adaptează.

Câteva gânduri despre designul carcasei: este făcută dintr-un plastic negru finisat elegant, încheiat cu șuruburi de tipul Torx, cu un mâner cauciucat în partea din spate. Consider asta o evoluție față de seria precedentă, care avea o carcasă de plastic gri negricios cu aproximativ același mâner, dar nu era cauciucat.
Prinderea de stativ pare să fie reproiectată. Acum are un mâner în două culori gri-negru cu logo-ul Elinchrom. Cu toate că are un înveliș plastic la exterior, înăuntru mecanismul este metalic, ceea ce îmi inspiră destulă încredere că nu o să cedeze ușor.
În partea inferioară a carcasei se găsesc o serie de grile, în spatele cărora găsim un ventilator controlat în funcție de temperatură. În opinia mea plasarea acestor grile sub carcasa flashului este benefică deoarece împiedică praful să intre atunci când lumina nu funcționează, spre deosebire de modelele One care au grilele în partea superioară și culeg praf indiferent dacă ventilatorul funcționează sau nu.
Partea din față, acoperită la transport cu un capac de protecție, conține lampa flash-lui în sine, care este înlocuibilă de către utilizator în caz că se consumă sau sparge și soclul lămpii de modelare cu halogen, care nu a venit montată.

Consider că alegerea de a nu monta lampa de la fabrică nu este cea mai bună opțiune, pentru că montarea lămpii necesită atenție din partea utilizatorului pentru a nu se sparge, a nu fi acoperită cu grăsime de pe mâini (duce la scurtarea vieții lămpii) și nu în ultimul rând acest soclu nu are o protecție la electrocutare, contactele expuse putând fi atinse foarte ușor.
Apreciez în schimb ca pe o evoluție pozitivă faptul că s-a folosit această lampă cu soclu GX6.35 relativ comună care se găsește frecvent față de lămpile dedicate folosite în generația anterioară, relativ scumpe și nu se găsesc decât la magazinele dedicate.

În imediata vecinătate a lămpii se găsește gaura pentru montarea centrată a umbrelelor de până la 7mm diametru, specific Elinchrom. Urmează montura modificatoarelor de lumină, proprietara Elinchrom. O altă prindere pentru umbrele mai mari se găsește lângă prinderea de stativ.
Apreciez că s-a păstrat sistemul excelent de blocare de la generația veche, bazată pe rotirea unui inel. Cel de la seriile D-lite și One mi se pare mai greu de folosit în întuneric, fiind mai mic.
Partea din spate conține butoanele de control, senzorul optic slave, difuzorul care emite semnalul audio de confirmare, o mufă pentru sincronizare și nu în ultimul rând un display de tip OLED.
Butoanele acum sunt toate de tip touch, inclusiv butonul de pornire și a aparut un buton-rotiță care este luminat interior atunci când funcționează sau clipește roșu când este în stand-by.

Punctez negativ faptul că senzorul optic nu mai are un dom mat, acum este doar o gaură în carcasă către o piesă SMD aflată înăuntru, ceea ce în opinia mea limitează unghiul de „vedere” al senzorului, făcând flashul mai puțin sensibil la declanșare dacă nu există o lumină care să pătrundă direct în această gaură a senzorului.
În schimb mufa prin care flashul se poate sincroniza, printr-un cablu inclus în pachet, este de tip jack de 3.5mm, foarte populară astăzi. Tensiunea de sincronizare este specificată la 5V, așadar compatibilă cu toate camerele din ziua de azi.
Display-ul OLED de tip matricial este o mare evoluție față de modelul precedent. Seamănă foarte bine cu display-ul pe care îl are Kindle-ul de la Amazon, alb pe negru, foarte bine vizibil în orice condiții de iluminare care ar putea apărea într-un studio sau în afara lui, pe teren. Acesta este mult mai complex față de modelele anterioare(unde era doar numeric) acum avem afișate mult mai multe informații simultan: starea emițător-receptorului radio, canalul radio, grupul din care face parte, starea fotocelulei, prezența confirmării audio, a modului de reciclare și nu în ultimul rând puterea echivalentă în f-stopuri.
Surprinzător pentru mine, avem afișată durata luminii furnizată de flash și puterea în J(Jules). Mă întreb dacă este doar o estimare sau chiar o măsură reală, dar din păcate nu am mijloacele de a testa.

Acest model are acum și un meniu, mulțumită display-ului OLED, ușor de folosit prin intermediul butoanelor și rotiței multifuncționale. Deschizând acest meniu, nu voi insista asupra setărilor comune, ci doar asupra noutăților, dupa cum urmează:

  • Lampa de modelare are acum o funcție „Visual Flash Confirmation” care are rolul de a confirma dacă toate flashurile declanșate într-o secvență chiar au funcționat.
  • Celula foto slave acum poate învăța și detecta preflashurile TTL sau cele contra ochilor roșii și are și setările manuale (dacă se dorește) necesare pentru asta.
  • În meniul dedicat transceiver-ului (emițătorului-receptorului) radio încorporat avem acum și opțiunea de a seta modul „speed” care permite sincronizarea cu timpi de până la 1/250sec cu un trigger care suportă la rândul lui acest mod.
  • Confirmarea audio acum se poate face cu mai multe tonuri la alegere (8 la numar) și, de asemenea, se poate seta volumul, ceva nou față de versiunea anterioara unde nu existau asemenea opțiuni.
  • În subopțiunea „Flash mode” acum avem posibilitatea de a seta o secvență de declanșare în care să participe mai multe unități și o opțiune nouă, strobo, în care flashul se declanșează cu o frecvență la alegere, într-un interval selectabil în secunde.
  • Cu „Delay setup” putem programa cu câtă întârziere să se declanșeze flashul în așa fel încât să putem obține ceea ce la flashurile hotshoe se numește „second curtain”.
  • Probabil în conformitate cu normele Euro de economisire a energiei electrice, acum găsim un meniu dedicat care ne lasă să setăm în cât timp unitatea să intre în modul”auto-stand-by” sau chiar să se auto-închidă dacă nu mai este folosită. Foarte util pentru uituci.
  • În meniul „statistici” putem vedea cum s-a folosit această unitate. Acum se poate cuantifica durata de viață a unității în timpul de funcționare.

În încheierea acestei prezentări nu pot să nu amintesc butonul dedicat pentru setarea profilelor de utilizator. Se pot folosi 4 seturi de profile distincte care pot programa orice fel de opțiuni existente în meniu și se pot readuce instantaneu în aplicare doar selectând profilul. Și această opțiune este ceva nou față de generația anterioară.

Specificațiile tehnice ale unității primite la test: puterea selectabilă de la 7 la 1000 Wsec (500 pentru modelul mai mic), puterea maximă de 8 f-stopuri, măsurată conform standardului 1m-ISO 100 cu reflector de 48 de grade la 90 f-stopuri. Timpul de reciclare de până la 1.4 secunde la putere maximă.

În concluzie: unitatea testată mi-a făcut o impresie foarte bună, construcția fiind de calitate, atenția acordată detaliilor este exemplară. Dotarea cu accesorii este suficientă pentru utilizarea acest produs imediat după ce a fost scos din cutie.

Behind the scenes:
sistem de lumini
Imagine 1:

fotografia de studio

Am folosit pentru această fotografie 5 mono-blocuri, toate Elinchrom, din gamele One, D-lite, Style RX și nu în ultimul rând ELC Pro HD.
ELC Pro HD-ul a avut „onoarea” de a fi lumina principală, fiindu-i atașat un beauty dish Soft Lite alb de 70cm, cu grid, produs tot de Elinchrom, totul fiind montat pe un boom (girafa).  A luminat zona feței modelului.
Un Elinchrom One a avut rolul de hairlight din dreapta, cu un reflector stadard atașat. A luminat și bucata albă de fundal. Alte două flashuri (un Style RX600 și un D-lite 4) au avut rolul de lumini de accent (din stânga): primul dintre ele, cu un striplight Rotalux 130/50cm atașat, a avut rolul de a sublinia liniile verticale prezente în imagine, al doilea, cu un Rotalux Deep Octa atașat, a avut rolul de a lumina în general corpul și hainele modelului.
Ultima lumină, cu rol de umplere, a fost dată de un D-lite 2 împreună cu o umbrelă cu diametrul de 1,85m din dreapta-față.
Imaginea a fost produsă de o cameră foto Canon 7D, cu obiectiv EF 50mm f/1.2L, setată la f/11 și 1/125sec.

Imagine 2:

sistem de lumini
Am folosit ELC Pro HD ca singură sursă de lumină (din stânga), împreună cu Rotalux Deep Octa. Funcția strobo a fost utilizată cu frecvență de 3Hz, timp de 2 secunde.
Aceasta a permis camerei foto Sony NEX6 cu obiectivul Sigma 30mm f/2.8 DN să înghețe o succesiune de imagini datorită timpului lung de expunere de 2 secunde. S-a folosit o diafragmă f/16 și cel mai mic ISO disponibil, 100.

Text și foto: Dragoș Codiță


Produse

Canon 50 f/1.2L

Canon 50 f/1.2L

indisponibil
63000lei

Deschideti diafragma pentru a intra intr-o lume noua de posibilitati.Avand cea mai mare deschidere de diafragma dintre toate obiectivele din gama, obiectivul ultrarapid Canon EF 50mm f/1.2L USM este u....

Vezi detalii