Obiective care fac diferența!

Posibilitatea de a alege obiectivele optime fiecărei situații este un avantaj pentru orice fotograf. Este adevărat că dacă ai condiții favorabile și lumina potrivită poți realiza imagini de calitate cu aproape orice obiectiv foto, însă în condiții ceva mai dificile de iluminare, obiectivele din clasele superioare vor face întotdeauna diferența. Alături de fotografii pro, am făcut o clasificare a obiectivelor foto și am trecut în revistă și preferințele/recomandările lor.

Principalele clase de obiective sunt: zoomurile standard (Standard Zoom), tele zoom, super zoom, wide-angle (superangularele), macro, fisheye și obiectivele fixe. În ce situații se dovedesc utile fiecare dintre acestea, descoperi în cele ce urmează.

Clasa de obiective  Zoom Standard

Acestea sunt genul de obiective „all-around”, adica utile în majoritatea situațiilor. Astfel îți este oferit un „wide” și un „tele” în același obiectiv, dar la o calitate medie. Excelente pentru călătorii, pentru începătorii care preferă să nu schimbe des obiectivul sau pentru cei carora le e greu să care foarte mult echipament foto. Un zoom standard va avea de obicei o plajă focală în jurul valorilor 18-70mm și o luminozitate medie, în jur de f/3.5. Valorile pot varia, în funcție de producător și de calitatea obiectivului. Obiectivul de kit este și el un zoom standard, însă dacă te simți limitat de el, fotografii pro îți recomandă zoom-uri standard mai performante. Câteva exemple ar fi un 17-50mm cu f/2.8, un 24-70mm f/2.8, 24-105mm f/4 sau 24-120mm f/4, obiective excelente pentru fotografiile de călătorie.

Clasa de obiective Super Zoom

Obiectivele din clasa super zoom sunt, poate, cea mai bună opțiune pentru entuziaștii care nu doresc să schimbe des obiectivele, ci să aibă unul versatil. Deși utile într-adevăr, din punct de vedere al calității au uneori de suferit. În general aceste obiective au o distanță focală de 18-200mm, existând si variante mai „lungi” sau mai „scurte”, cu focale diferite de la model la model, în funcție de producător. Având o plajă focală atât de largă însă, optica nu face față la fel de bine pentru toate aceste distanțe focale iar luminozitatea este scăzută atunci când se fotografiază cu zoom-ul la maxim. Ca o regulă de bun simț, unii profesioniști consideră că un zoom de calitate nu trebuie să aibă distanța focală maximă mai mare de 5 ori distanța focală minimă (adică 5x). Cu alte cuvinte, va fi greu să găsim un super zoom de calitate. Greu, dar nu imposibil. Ideale ca obiective de zi cu zi, pot fi folosite pentru o mare varietate de aplicații, printre care călătorii, portrete, peisaje, fotografii de eveniment și de grup.
Câteva exemple:28-300mm f/3.5-5.6 sau 28-300mm f/3.5-6.3.

Clasa de obiective Wide-Angle

Obiectivele wide-angle, cunoscute și drept „obiective de presă” sunt cele care au o distanță focală foarte scurtă, oferind astfel un unghi cât mai mare de cuprindere. Aceste obiective au distanța focală minimă mai mică de 18mm pe format redus (APS-C) sau mai mică de 24 mm pe format full-frame. Deși majoritatea obiectivelor din această gamă au o calitate optică ridicată, unele suferă de distorsiuni destul de evidente la distanța focală minimă. Datorită deschiderii foarte mari, câmpul de profunzime este și el destul de mare, aceste obiective oferind imagini cu o claritate foarte bună în planuri distincte. Obiectivele superangulare au calitatea de a accentua perspectiva în fotografie, obiectele apărând disproporționate raportat la distanța dintre ele. Astfel, obiectele din prim plan vor apărea mult mai mari decât sunt în realitate, comparând cu obiectele din planul secundar, care par mai mici.

Orice obiectiv superangular va avea la aceeași deschidere a diafragmei o profunzime mult mai mare decât a unui obiectiv din altă clasă. Acest lucru îți va permite să lucrezi cu diafragme mai deschise, pentru a avea timpi de expunere mai scurți și a păstra în același timp profunzimea de câmp dorită. Datorită acestui aspect se reduce semnificativ și neclaritatea redată de ceață, pâclă sau alte fenomene atmosferice.

Sunt obiective ideale pentru fotografia de peisaj, iar printre recomandări menționăm: 16-35mm f/2.8 sau 16-35mm f/4, 17-40mm f/4, 17-35mm f/2.8.

Clasa de obiective Tele Zoom

Acest tip de obiective sunt dedicate în general fotografierii wildlife, competițiilor sportive ș.a.m.d, permițând fotografierea unui subiect de la o distanță considerabilă, astfel încât să nu îți faci simțită prezența. Cu o optică de calitate superioară față de un super zoom, obiectivele tele zoom au în general și avantajul unei luminozități mai bune. Dezavantajul îl constituie plaja focală mai mică și mai restrânsă (de obicei aceasta începe de la valoarea de 70mm față de 18mm sau 28mm în cazul super zoom), volumul mai mare și o greutate crescută a obiectivului.

Obiectivele tele sunt adesea împărțite în subcategorii: obiective telefoto medii cu unghi vizual între 30° și 10° (85-135mm) și super telefoto cu unghi vizual între 8° și 1° (peste 300mm). Un teleobiectiv este deosebit pentru că are un unghi vizual îngust, lucru care face ca mărimea relativă și distanța să fie normalizate atunci când comparăm obiectele apropiate cu cele din depărtare.

Pentru o anumită distanță până la subiect, un teleobiectiv capturează scena cu o profunzime de câmp mult mai mică comparativ cu a altor obiective. Subiecții neclari din depărtare sunt măriți, lucru ce amplifică neclarul. În ceea ce privește obținerea unei imagini clare, teleobiectivele cu distanțe focale lungi necesită timpi de expunere mai scurți, pentru a minimiza neclarul datorat tremuratului mâinilor.

Deși au un preț mai ridicat, zoomurile luminoase din această clasă sunt de preferat, având o optică de foarte bună calitate. Telezoom-uri performante și luminoase: 70 -200mm f/2.8 sau 70-200mm f/4 (probabil și cele mai apreciate), 70-300mm f/4-5.6, 80-400mm f/4.5-5.6 etc.

Clasa de obiective Macro

Obiectivele macro sunt destinate în primul rând obţinerii de imagini la scări mari de reproducere, majoritatea lor atingând raportul de 1:1, deci imaginea subiectului pe captor va avea aceeaşi dimensiune cu subiectul, iar câmpul încadrat va avea aceeaşi dimensiune cu captorul aparatului. Calitatea optică a obiectivelor macro moderne este excelentă la toate modelele, în special la diafragmele ceva mai închise folosite în macrofotografie, făcând dificilă ierarhizarea lor în funcţie de claritatea pe care o oferă.  Cele mai practice obiective macro sunt considerate cele cu o distanţă focală echivalentă cu 90-100mm, fiind compromisul optim între o distanţă de lucru confortabilă, posibilitatea de a fotografia din mână, dimensiuni, greutate şi preţ. Cu toate că în mod clasic fotografia macro se face de pe trepied folosind focalizarea manuală, tentaţia de a fotografia din mână folosind eventual şi focalizarea automată este foarte mare, iar pentru unele subiecte, de genul insectelor pe flori, este chiar foarte practică, chiar dacă datorită profunzimii foarte mici rata de reuşită este uneori destul de modestă. Bineînțeles, stabilizatorul de imagine integrat este un punct în plus pentru un astfel de obiectiv.

În afară de macrofotografie, acestea sunt foarte practice şi în fotografia generală, distanţa focală şi luminozitatea făcându-le foarte practice şi pentru fotografia de portret sau ca teleobiective scurte de uz general.
Câteva exemple: 105mm f/2.8, 100mm f/2.8

Obiectivele fixe

Obiectivele cu focală fixă și, implicit, o valoare constantă a diafragmei, denumite și obiective ”prime” sunt, din punct de vedere istoric, cele mai vechi tipuri de obiective foto. În general sunt recomandate pentru luminozitatea foarte bună, o calitate ridicată a imaginii și lipsa distorsiunilor. Acestea oferă de asemenea și o profunzime mică, pentru un bun management al planurilor în fotografie. Dincolo de calitatea tehnică, obiectivele fixe joacă un rol important și în dezvoltarea creativității. Fotografiind cu un obiectiv fix ești limitat. Faci zoom deplasându-te, apropiindu-te de subiect și nu ai cum să obții perspective diferite din același loc. Astfel că vei căuta noi perspective, descoperind un nou punct de vedere asupra unor lucruri pe care le știi deja. Probabil că cele mai cunoscute obiective cu focală fixă sunt cele de 50mm și 85mm, ideale pentru portrete de neuitat.
Exemple: 50mm f/1.4, 50mm f/1.8, 85mm f/1.4, 35mm f/1.4, 60mm f/2.8 etc.

Clasa de obiective Fisheye

Termenul „fisheye” se referă la cele mai superangulare obiective, cu o distanță focală foarte scurtă (6, 8, 10, 15mm) și cu un unghi de cuprindere situat între 160° și 220°. Ce este de subliniat, de fiecare dată, este perspectiva nouă pe care un astfel de obiectiv o oferă, permițându-vă să captați imagini a căror întindere nici ochiul uman nu o poate acoperi, putând folosi deformările și distorsiunile geometrice în scop creativ. Pot fi utile în fotografia de interior, deși distorsiunile liniilor sunt extrem de evidente. Acest tip de obiective însă se adresează fotografilor creativi, ce doresc sa obțină imagini cu efecte inedite și unghiuri noi de fotografiere.
Câteva recomandari: 8-15mm f/4, 8mm f/2.8, 10.5mm f/2.8 etc.

Opțiunile sunt extrem de variate, iar articolul de față și-a propus să lămurească câteva aspecte esențiale legate de fotografie și obiectivele foto, făcându-ți alegerile mai ușoare. Dacă ai întrebări suplimentare, consultanții din magazinul F64 și consultanții online le așteaptă cu drag.

Alți fotografi au mai citit și:

1 Comment

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.