Interviu cu Andrei Mitraşca, românul care a participat la Pikes Peak

Anul acesta, la cursa de viteză desfăşurată în coastă, Pikes Peak International Hill Climb – a doua cea mai veche cursă din istoria SUA- a participat şi un român, Andrei Mitraşcă.
Curajoşii care au condus cele 70 de maşini şi 60 de motociclete au parcurs un traseu de 20 km cu 156 de viraje către vârful muntelui Pikes Peak, în Munţii Stâncoşi.
Andrei s-a înscris cu un Seat Ibiza Cupra TDI, una dintre cele mai fiabile maşini de curse din România. Acesta şi-a documentat întreaga experienţă cu un GoPro HERO 3, cu camera de acţiune Drift HD Ghost-S şi cu camera video de actiune Full HD Sony HDR-AS30.
 

Andrei ne-a trimis fotografii de la competiţie şi ne-a răspuns la câteva întrebări despre Pike Peaks: 

Cum de mergi la Pikes Peak? Ce are aparte cursa aceasta?
Cursa anuala de la Pikes Peak este cea mai faimoasă cursă de viteză în coastă din lume. După ce am concurat cinci ani în Campionatul Naţional m-am hotărât să fac şi acest pas. Este o cursă de 20 de kilometri spre deosebire de cele din ţară care au maximum cinci kilometri. Urci până la 4300 m altitudine şi ai viraje în care nu ai niciun fel de glisiere. Este Meca piloților de viteza în coastă. Este ca şi cum ai fi actor sau regizor şi ai merge la Cannes să-ţi prezinți filmul în competiția oficială.
Ti-a fost frică vreodată în curse?
Frică nu mi-a fost niciodată. Emoții am avut. Grijile sunt cele care ma macină cel mai mult. Să nu cumva să se strice ceva la mașină, să nu abandonez tehnic. Dar grijile dispar la start. Dacă îţi este frică nu prea ai ce căuta la curse.
IMG_0142
Ai fost un copil înnebunit după maşinuţe?
Da. Ştiam toate mărcile care circulau prin anii ’80 în Romania pe când de abia vorbeam. Mă puteam juca la nesfârșit cu mașinile. Cred că copiii din generația mea au fost multi la fel. Totuși nu am fost pasionat niciodată de partea mecanică. Am vrut să mă fac tâmplar când eram mic. Nu mecanic, nu pilot de curse sau pompier.
Care a fost prima ta mașină?
Prima mea mașină şi singura mașină de stradă pe care am avut-o vreodată a fost un Alfa Romeo 145. A fost un cadou pe care l-am primit în Olanda în urmă cu nouă ani. Mașina a şi rămas acolo. M-am bucurat puțin de ea dar sunt mândru că am avut o Alfa. Avea motor boxer de 1.6, era neagră, ma reprezenta foarte bine la vremea aceea. În rest nu am avut decât maşini de serviciu şi toate au fost SEAT.
Când ai început sa participi la curse de coastă?
În 2009 m-am prezentat la startul primei etape de coastă. Era la Râşnov, exact unde am văzut ca spectator prima cursă de coastă. Îmi cumpărasem Ibiza TDI cu care concurez şi acum şi mi se părea că am făcut cel ma nebunesc lucru de până atunci. Sportul acesta m-a ruinat dar m-a şi salvat. Decizia să particip la coasta a fost cea mai bună din toată viaţa.
IMG_0099
La ce alte curse auto ai mai participat?
Mai merg la raliu, dar acolo sunt navigator, nu pilot. Imi place şi acest rol deşi unii spun că piloții care stau în dreapta sunt o pacoste. Au impresia că ştiu mai bine decât pilotul cum ar trebui să se piloteze. Probabil că fac şi eu greşeala aceasta dar deocamdată nu știu cât de departe voi merge ca navigator în raliuri. Am mai fost la câteva concursuri de karturi dar la nivel de amator. Nu am participat la curse ilegale sau liniuțe dar am făcut tâmpenii pe strada când eram mai tânăr. Motorsportul te învață printre altele sa te lași de ilegalități inutile.
Îți place viteza doar la curse sau şi în rest?
Da, clar îmi place viteza. Şi la curse şi în rest. Atât doar că pe drum public nu mai simt nevoia sa depășesc tot, să merg tare. M-am şi obișnuit sa merg la consum. Nevoile te constrâng la multe. Dar oricum, merg foarte liniştit în afara curselor. Una este să-ţi placă viteza, alta e să şi mergi de parcă filmezi “Gone in 60 seconds”.
IMG_0232
Când ai început să îţi documentezi experiența? Să filmezi?
Din păcate nu prea mi-am documentat cursele. Am avut din când în când camere onboard dar toate erau împrumutate. Şi în plus, când sunt la start, nu mă mai gândesc la nimic şi uit să pornesc camerele dacă le am. Dacă mi le pornea vreun mecanic înainte sa plec din parcul de service, aveam filmări, dacă nu, aia era. Sper ca acum la Pikes Peak să pornesc toate camerele, să le instalez bine ca ar fi mare păcat sa ratez şi filmarea asta.
Ce îți place la camerele de acțiune? Care e camera favorită?
Puținele filmări pe care le-am făcut mi-au fost de foarte mare folos. Când mi-am văzut prima filmare onboard am crezut că ma bag în pământ de rușine. Vedeam doar greșeli de pilotaj, de trase. Una e ce vede un outsider în filmarea onboard şi alta ce vezi tu care ai fost în maşină. Cei mai mulţi dintre prietenii mei au Go Pro-uri. Eu nu pot să spun că am o cameră favorită dar am descoperit un feature foarte mișto la Sony. Au o aplicatie Sony Memories care poate suprapune pe filmare o grămada de date în timp real cum ar fi, viteza, altitudinea, viteza medie şi altele. Pentru un pilot să-şi revadă parcursul cu datele astea este extraordinar. Face mai mult decât orice curs de pilotaj.
IMG_0126
IMG_0103
Poate reda o filmare toată adrenalina din timpul cursei?
O filmare cred că poate reda o parte din ce înseamnă o cursă pentru pilot. Nu prea sunt eu adeptul “adrenalinei” care se tot vehiculează când e vorba de motorsport. Părerea mea este ca nu e mai multă adrenalina decât la o întrecere de atletism. Nu mergi la curse ca să te îmbeți cu adrenalina. Mergi să faci un sport, să te iei la întrecere. Cine urmărește adrenalina e un “junkie”, nu e sportiv.
Unde mai poți regăsi starea pe care o ai în timpul curselor de maşini?
Feelingul de la curse cred că poţi să îl găseşti în orice altă întrecere. La ski, la baschet, chiar şi intr-un meci de şah daca şahul este “your cup of tea”. E adevărat că motorsportul are avantaje pentru că lumea poate relaţiona cu el. Toţi am văzut cum e să intri mai tare într-un viraj, toţi ne credem mici piloţi când avem o maşină puternică la dispoziţie. Şi mai ales aproape toţi ştim cum este să ai un accident. Aici cred că e izvorul “adrenalinei”: condusul/pilotajul permanent la limita accidentului. Însă motorsportul îţi ofera şansa să faci accident şi să nu paţeşti nimic. Doar să rămâi cu o gaură de mii sau zeci de mii de euro. Şi atunci te duci acasă şi te uiţi de un milion de ori la filmările onboard şi cauţi o soluţie să revii în curse.
[products ids=1052418,125009596,125007800]
 

Alți fotografi au mai citit și:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.