Review Sony A7R

În urmă cu aproape două săptămâni preluam de la sediul F64 un kit pe care-l așteptam de foarte mult timp să-l testez. Este vorba de mirrorless-ul full-frame Sony A7R și obiectivele 28-70mm f/3.5-5.6OSS (de kit), 18-105mm f/4 G OSS și Carl Zeis 16-70mm f/4 OSS.

Aparatul mirrorless full-frame Sony A7R a fost lansat împreună cu modelul A7 în toamna anului trecut, fiind primele mirrorless-uri full-frame de pe piață. Diferențele între ele nu sunt majore, ambele oferind imagini de o calitate foarte bună. Totuși, SonyA7R are un senzor mai mare (36 de megapixeli în loc de 24), nu are filtru AA și redă mai bine detaliile cu anumite obiective. Dar haideți să vedem specificațiile tehnice complete.

Specificații tehnice Sony A7R

Senzor full-frame de 36.3 megapixeli
Filmare full HD la 60p
Sistem wireless
Card SD/SDHC
Nu are bliț încorporat
Sistem de focalizare în 117 puncte din care 25 în cruce
Sensibilitate ISO cuprinsă între 100 și 25.600 cu extindere până la 51.200
Timp minim de expunere de 1/8000s, maxim de 30 de secunde
Fotografiere în rafală cu 4 cadre pe secundă
Vizor electronic cu rezoluția de 2.400.000 de puncte
Display LCD rabatabil de 3 inchi cu rezoluția de 1.229.000 de puncte 
Greutate de 407 grame

Construcție Sony A7R

Corpul aparatului este construit dintr-un aliaj de magneziu (spre deosebire de Sony A7 care e construit dintr-un plastic rigid) și se simte foarte bine în mână. Ecranul LCD complet rabatabil este de o calitate bună și se vede bine chiar și atunci când soarele se reflectă puternic. Totuși de o calitate mai bună este vizorul, probabil unul dintre cele mai performante dintre cele pe care le-am văzut până acum. Imaginile sunt redate atât de clar încât ai impresia că le vezi cu ochiul liber fără să ai un ecran în fața lui.

Mi-a mai plăcut cum sunt poziționate butoanele și cum ai acces rapid la funcțiile de bază: expunere, diafragmă și ISO, reglându-le pe toate din cele două roțile și un buton suplimentar (cel pentru ISO). Totuși, butoanele pot fi personalizate după bunul plac și le puteți atribui funcțiile așa cum vă e vouă mai comod.

Eu am reglat diafragma cu rotița din față, expunerea cu cea din față și ISO-ul de pe unul dintre butoanele customizabile.

Ce nu mi-a plăcut a fost senzorul pentru închiderea display-ului LCD. E mult prea sensibil! Mă cam deranja că atunci când aduceam mai aproape aparatul de piept și mă uitam la poze ecranul se închidea dintr-o dată. Iar asta se întâmpla din cauza că distanța la care a fost setat senzorul să reacționeze e un pic cam mare. La cinci centimetri deja se închidea. Desigur, nu-i ca și cum ți-ar cădea cerul în cap, e o problemă care ține de detalii și care nu e deranjantă decât în anumite situații care pot fi remediate.

Per total corpul este foarte bine făcut, butoanele sunt la îndemână, iar vizorul este de o calitate excelentă. Ți-e mai mare dragul să privești prin el.

 

Fotografii de natură cu mirrorless-ul Sony A7R: Grădina Botanică, București

Unul dintre primele locuri în care am fotografiat cu Sony A7R și obiectivul de kit 28-70mm f/3.5-5.6 OSS a fost Grădina Botanică din București. Am ajuns aici pe la ora 4, iar soarele era deja destul de jos și se pregătea să apună. A fost momentul perfect pentru realizarea primelor fotografii de test.
Încep prin a spune că aparatul împreună cu obiectivul de kit se descurcă excelent în contralumină, iar flare-ul este practic inexistent, indiferent că fotografiezi la f/3.5 sau la f/11. Diferențele nu sunt foarte mari, iar fotografiile sunt perfect utilizabile chiar și la deschiderea maximă a diafragmei obiectivului.

Tot aici am observat că senzorul lui A7R are o latitutine dinamică surprinzător de mare. Sunt foarte multe detalii atât în zonele subexpuse, cât și în cele supraexpuse, iar ele pot fi recuperate foarte ușor din postprocesare. Țin să mai zic că am fotografiat întotdeauna în formatul JPEG, iar ceea ce vedeți exact exact ce am scos din aparat, trecând totuși printr-o redimensionare în Adobe Lightroom.

Faptul că senzorul nu are filtru AA (anti aliasing/low pass) asigură obținerea de imagini mai clare, iar detaliile sunt mult mai bine redate. Pe scurt fotografiile ies mai sharp. Iar 36 de megapixeli „de sharp” înseamnă mult indiferent de situația. Priviți fotografiile pe care le-am realizat.

 

Fotografii la apus și spre seară în București cu Sony A7R

Tare mult așteptam să văd cum se comportă și în lumină slabă. Aveam oricum așteptări foarte, foarte mari, mai ales din testele pe care le văzusem cu fratele său mai mic, A7. Întâi am fotografiat în centrul Bucureștiului chiar la apus.
Am observat că în modul A, prioritate diafragmă, sau în modul Automat aparatul tinde să aleagă un timp cât mai lung de expunere și o sensibilitate ISO cât mai mică. Păstrează calitatea imaginii prin lungirea timpului de expunere și „profitarea” de sistemul de stabilizare. În principiu alege un timp de 1/ distanța focală. La cadrele wide e ok, dar la cele tele uneori se simte tremuratul. Nu știu de ce „îi e teamă” să mărească ISO-ul când calitatea imaginilor este foarte bună chiar și la 6.400. Sau mai mult, veți vedea mai jos.

Iată fotografiile pe care le-am realizat. Cele în care mai e zi au fost realizate cu ISO până la 800, iar cele în care este deja întuneric sunt făcute la ISO 6.400. Așa cum ziceam, excelente rezultatele chiar și la 6.400!

Test ISO: 3.200 – 25.600
Iată acum câteva exemple în condiții identice. Fotografiile de mai jos au fost realizate la sensibilități ISO porninde de la 3.200 și ajungând, prin fiecare valoare intermediară, la ISO 25.600. Din punctul meu de vedere dacă ai grijă și ești atent poți obține fotografii utilizabile chiar și cu ISO 25.600, iar dacă ai nevoie de mai multe detalii poți merge cu încredere până la cel puțin 12.800.

Priviți fotografiile. Cele trei cadre de la sfârșit cu avionul sunt realizate toate la ISO 25.600.

Și acum câteva exemple în condiții „mai umane”, care sunt mai des întâlnite. Toate sunt fotografiate cu ISO cuprins între 2.000 și 3.200.

 

Test fotografiere în rafală cu aparatul foto mirrorless Sony A7R: 4 cadre pe secundă

Viteza maximă la care poate fotografia în rafală noul Sony A7R este de patru cadre pe secundă. Desigur, el e un aparat gândit mai mult pentru situații în care ai nevoie de cât mai multe detalii și realizezi fotografii de natură sau comerciale. Eu unul așa îl văd. Nu-l văd neapărat ca un aparat foto de acțiune.
Pentru ce e el gândit cele patru cadre pe secundă sunt suficiente. Dar nu stau rău nici pentru puțină acțiune. Am făcut un experiment în patinoarul din AFI Palace Cotroceni.

 

Test panoramare automată 

Nota 10! Atât am de zis. Sistemul de pe A7R lipește panoramele atât de bine cum o fac cele mai bune soft-uri existente pe calculatoare. Zău de nu. Realizezi panoramele rapid, au o rezoluție foarte mare, iar cadrele sunt foarte bine unite. Am făcut câteva experimente și am fost plăcut surprins de ce am obținut.

 

Test video: full HD @25p

Iată și cum filmează. E unul dintre mirrorless-urile care filmează cel mai bine din punctul meu de vedere.Se adaptează bine la trecerea de la o instensitate a luminii la alta, iar focalizarea continuă este precisă și corectă. Doar de câteva ori am pățit să dea rateuri. Mi-a plăcut tare, tare mult cum filmează!

 

Test cu obiectivul Sony 18-105mm f/4 G OSS: Ideal pentru filmare

Este un obiectiv cu motor electronic de zoom, are un design minimalist, iar deschiderea mare a diafragmei îl face alegerea bună indiferent de situațiile de iluminare. E puțin deranjant faptul că nu are marcaje pe el (pentru focalizare/distanță focală), dar acest lucru vine odată cu evoluția tehnologică. 

Din păcate obiectivul nu e full frame, motiv pentru care imaginile sunt realizate la rezoluția de 15 megapixeli. Este, totuși, o rezoluție decentă, iar imaginile obținute sunt perfect utilizabile. Ce, ne-am născut cu peste 20 de megapixeli în mână? 

Am observat că imaginile de calitatea cea mai bună le-am obținut în plaja focală 24-80mm. E un obiectiv all-around care se comportă bine în majoritatea situațiilor. La 105mm oferă un bokeh frumos și o separare evidentă a subiectului de fundal. Priviți câteva fotografii realizate cu el.

Și iată-l și pe partea de filmare. Inelul care acționează electronic zoom-ul e foarte, foarte util. Poți face treceri mai rapide sau mai lente de la un plan la altul, iar stabilizarea te ajută mult să obții imagini clare și să elimini tremuratul mâinii. Mi se pare obiectivul Sony ideal în momentul de față pentru filmarea de situații generale cu un mirrorless.

 

Test cu obiectivul Sony Carl Zeiss 16-70mm f/4 OSS: Calitatea în imagini

E un Carl Zeiss, iar asta înseamnă calitate până în cele mia mici detalii. Obiectivul are o construcție solidă, stă bine în mână și zoom-ul se realizează foarte lin. Mi-ar fi plăcut totuși ca zoom-ul să fie intern, mai ales că e vorba de un obiectiv premium, în cele din urmă. Dar asta ar fi mărit, probabil, prețul. Totuși stă bine pe A7R.

Iată și fotografiile pe care le-am realizat cu el. Cadrele sunt extrem de sharp chiar și la f/4, iar în fotografierea în contralumină nu apar deloc artefacte optice precum reflexiile de tip lens flare sau aberații cromatice. Așa cum ziceam, e un obiectiv de o calitate extraordinară, păcat doar că nu e dedicat full-frame, iar imaginile sunt în continuare la 15 megapixeli. Ar fi tare, tare util un upgrade al acestui obiectiv.

Apoi l-am testat și la filmare. Se comportă bine, iar imaginile sunt foarte clare. Testându-l după 18-105-ul de mai devreme aș fi simțit nevoia zoom-ului electronic la filmare.

Calitatea Carl Zeiss este prezentă și pe partea video, imaginile redate având culorii vii și detalii foarte bine redate, chiar și la deschiderea maximă a diafragmei.

 

Concluzii și alte fotografii de test

Puncte tari:
Senzor full-frame;
Calitate bună la ISO mare;
Construcție solidă și ergonomică;
Vizorul este de o foarte bună calitate;
Detaliile sunt redate bine și în filmare;

Puncte slabe:
Pe modurile semiautomate aparatul tinde să aleagă un timp de expunere cât mai lung ca să păstreze ISO mic, dar așa de multe ori imaginile ajung să iasă mișcate;
Lipsa blițului integrat.
Sony A7R este un aparat foto mirrorless cu senzor full frame, fără filtru low pass și care oferă o calitate foarte bună a imaginii. Se comportă foarte bine atât în lumină bună, dar mai ales în lumină slabă, putând obține fotografii utilizabile chiar și la ISO 25.600. Îl recomandăm cu încredere pentru utilizarea în absolut toate situațiile, atât pentru fotografi amatori, cât și pentru fotografi profesioniști.

de Dragos Asaftei

 [products ids=125008315,125007311,125007310,125011158]

Alți fotografi au mai citit și:

3 Comments

  • Salutari! Nu+mi dau seama care este motivul dar imaginile flmate nu au cursivitate. E posibil sa fie din pricina codecului folosit de site. Asa cum se vad aici sunt inutilizabile. Cum arata redat fisierul filmat fara vreo codare? Multumesc.

  • Fumos, insa era indicat sa mai asteptati o luna pana la disponibilitatea obiectivului FE 24-70mm F4 ZA OSS pentru ca obiectivul de kit abia face fata rezolutiei lui A7…la A7r e depasit…

  • Multumiri….ceea ce am citit si am vazut m-au uns….mi-a placut tot ceea ce s-a prezentat….de aceea din partea mea si poate nu numai….apaluze si felicitari…

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.