Cum să faci un portret bun: ce cred fotografii români (I)

Cum să faci un portret bun e o întrebare legitimă atât pentru un fotograf începator, cât şi pentru unul avansat. Şi mai ales e genul de întrebare la care deşi începi să găseşti propriile răspunsuri odată ce evoluezi, nu poţi să o epuizezi şi să spui, gata, am înţeles perfect ce înseamnă un portret. Un portret implică o mulţime de factori: tehnică, poveste, relaţia cu subiectul, încadrare, timp, compoziţie, context etc. Poate aspectul cel mai misterios în legatură cu portretul e faptul că se bazează pe o relaţie, o colaborare între fotograf şi cel fotografiat. 

Pornind de la ideea că fiecare fotograf are propriile răspunsuri legate de ce înseamnă un portret bun, am rugat câţiva fotografi care îmi plac să trimită un portret făcut de ei şi un mic sfat despre ce înseamnă un portret bun. Fiecare a avut libertatea să aleagă aspectul cel mai relevant  legat de ce înseamnă să faci un portret bun. Am discutat cu 9 fotografi români şi o fotografă din S.U.A., Kathleen Laraia McLaughlin, care are o relaţie deosebită cu Romania şi a fotografiat de multe ori aici. 

 

Aqua, de Hajdu Tamas
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

“Un portret bun nu înseamnă doar o fotografie pur tehnică- lumină, DOF şi expunere academică, poate fi şi creativă, jucauşă. Contează mai mult sa ne spună o poveste reala sau indusă despre persoana fotografiată. Când fac portrete îmi place să pun în faţa subiectului diferite obiecte, astea pot fi frunzele şi crenguţele fine de la copaci sau chiar un acvariu, în cazul de faţă.”

Daria, de Dacian Groza

tumblr_myde6lsdnE1qgoxoko1_1280

“Contează să te apropii de persoana fotografiată, să se simta în largul ei cu tine şi cu aparatul. Atunci poţi face un portret sincer, cu adevarat reprezentativ.Tehnica folosită nu contează aşa mult. Dacă vrei să faci un portret standard şi corect, te interesează cum pui lumina şi ce obiectiv ai. Dacă vrei un portret care să transmită personalitatea omului, tehnica nu mai contează, poţi folsi orice. Pentru portretul acesta am folosit un Ricoh Gr, cu obiectiv echivalent de 28mm. Nu prea e indicat pentru portrete, după regulile pe care le ştim. E însă aparatul meu preferat.” 

 

Gabi, de Ioana Carlig

ioana_carlig

“Ea e Gabi, are 12 ani. În cazul portretului ăstuia, cheia e timpul. După câteva zile petrecute cu familia și prietenii ei, făceam parte din gașcă. Am vorbit de băieți, ne-am machiat și ne-am vopsit părul. Aici eram la scăldat.”

 

Portret, de Marin Raica

tumblr_myxprtdzi31r76m1io1_1280

“În orice relaţie fotograf-subiect se realizează un schimb, dai şi primeşti. De fiecare dată când faci un portret bun primeşti un pic mai mult de la subiect. Greu de dat un sfat, dar un portret bun, când îl faci şi când îl priveşti, cred că ‘îl simţi în stomac’- asta am citit-o undeva şi mi-a plăcut.”

 

 Portret, de Andrei Nacu
andrei nacu 10

“Cred că de multe ori portretele sunt mai degrabă autoportrete. De aceea, deşi este esenţial să ştii ce vrei sa spui despre cel fotografiat, mă gândesc că este cel puţin la fel de important să ştii ce vrei să arăţi despre tine.”

 

Portret, de Ioana Moldovan
1622176_10152138200418189_1035679973_n

“Portret bun? Pentru mine este acela care “vorbeşte” cât mai mult despre subiect. În această idee, încadrarea are un rol esenţial. Într-o încadrare strânsă, gen buletin, informaţiile, senzaţiile, emoţiile transmise sunt limitate la expresiile faciale. Şi cam atât. De aceea, prefer încadrările mai largi, care includ elemente din mediul înconjurător al subiectului. Denumirea în engleză este “environmental portrait”, în romană, traducerea îmi sună dubios. Da, acele încadrări care permit mai multor elemente incluse în cadru să spună ceva despre omul din fotografie. Nu ştiu, poza de pe noptiera, magneţii de pe frigider, postura corpului, poster-ul cu Nirvana rămas pe perete din liceu, gardul casei vopsit verde pal. Sau orice element care poate ajuta să nu limităm experienţa senzorială a privitorului legată de portret la simpla observare de bun simţ a faptului că subiectul are colţurile gurii în sus sau în jos, ceva sclipire în ochi sau mai multe riduri la ochiul stâng.”

 

Portret, de  Kathleen Laraia McLaughlin 
1654726_10151910168556725_2088143821_o

“Dacă fac un portret de studio, formal, încerc mai întâi să îi fac pe cei din faţa camerei să se simtă relaxaţi. Le spun că testez luminile şi să nu se îngrijoreze de cum arată. În acest fel “subiectul” se obişnuieşte cu camera. Apoi când trec la fotografiatul propriu-zis, le spun că arată grozav şi le dau câteva indicaţii (mişcă-ţi umerii/corpul puţin spre stânga sau spre dreapta, înclină-ţi puţin bărbia etc). Asta este însă necesar doar când subiectul are nevoie de sfaturi şi de o oarecare îndrumare în a poza. Când fotografiez însă pe teren şi documentez oameni în mediul lor, acasă, sau la muncă, încep o conversaţie şi petrec timp cu ei. Am descoperit că oamenilor le place să împărtăşească poveşti şi să asculte. Îi intreb apoi dacă pot sa le fac o fotografie şi odată ce primesc aprobarea, nu le dau nici un sfat despre cum să pozeze, ci fotografiez pur şi simplu când vad ceva ce îmi place. De obicei, până în acel punct, persoana s-a obişnuit cu mine şi cu prezenţa mea. Este tipul meu favorit de portretistică.”

Portret făcut în tribul Mursi din Valea raului Omo, Etiopia, de Tudor Vintiloiu

00027193-SPP-OMO-001

“Pentru ca un portret să fie reuşit, el trebuie să transmită ceva, să spună ceva despre persoana din imagine. Să poată face ca un necunoscut să îl vadă şi să-l cunoască pe cel fotografiat, aşa cum l-ai cunoscut tu, prin ochii tăi. Aşa că trebuie să existe o relaţie, o cunoaştere între fotograf şi subiect. Chiar şi una de moment, din privire. În acelaşi timp trebuie să fii conştient că simpla ta prezenţă şi cea a aparatului de fotografiat schimbă reacţiile şi comportamentul subiectului. Aşa că cel mai important lucru este să fii discret. Şi să aştepţi. Să aştepţi ca prezenţa ta să nu mai fie un factor disturbator, să îi îngădui persoanei să se obişnuiască cu ideea că va fi fotografiat. Un portret reusit este o colaborare între fotograful atent şi subiectul care se lasă fotografiat.”

 

Portret, de Andreea Retinschi

portret bun sfaturi portret bun“Sedinta e facuta in prima parte  a lunii septembrie si am tras la ora 20 fara un pic, in ultimele raze de soare, cand tocmai s-au aprins felinarele pe Lipscani.  Am folosit un obiectiv de 50 mm, diafragma 2.8. 1/125, ISO 1600 pe un Canon 5D.  Modelul este luminat cu lumina naturala si o blenda, tinuta aproximativ la un metru sub profil. Pentru mine cel mai important este ca modelul sa se simta confortabil in fata aparatului. Daca privirea arata nesiguranta, nu mai conteaza expunerea, contrastul si editarea. De aceea vorbesc mereu cu modelele, le incurajez si atunci cand e cazul le povestesc despre atmosfera sedintei si personajul pe care trebuie sa il interpreteze. Pana acum a mers. :)”

 

Portret, de Vlad Florut 
SG200228

“Celor care doresc un sfat le-aş spune următoarele:  A fotografia privirea nu e același lucru cu a fotografia ochii. Contextul face parte din portret.”

 

Alți fotografi au mai citit și:

11 Comments

  • In fotografia de portret sunt mai multe de discutat si de spus. Mi-a placut cea din Etiopia (Africa) cu negrul, chiar daca nu se poate vedea privirea celui fotografiat. Imi spune 1000 de cuvinte, de modul de viata inapoiat, simplu, saracia si modul de viata pe care-l au oamenii din acea zona a Continentului African, etc. etc. Asta fata de fotografia lui Andreea Retinschi de pe Lipscani, care se observa o fata frumoasa si atat, fara un impact emotional accentuat. Un sfat pentru incepatorii in ale fotografiei de portret este ca studiu Steve Mc Curry, fotojurnalist si fotograf binenteles profesionist din asociatia Magnum. Putem observa cromatica si fundalul pe care el o alege fata de subiect. Pare un lucru care nu poate fi usor de trecut cu vederea, dar si emotia pe care o emana subiectul si o transmite privitorului.In fotografiile sale vedem portete unde nu apar femei frumoase si machiate gata pregatite de fotografie, ci mai de graba simplitate, suferinta, obiceiuri,dorinta si uneori speranta la ceva mai bun. Si fotografia reprezentand frumusetea feminina este frumoasa, dar niciodata nu va fii o capodopera ca de exemplu „ Fata Afgana”. Sunt multi fotografi buni, dar nu foarte multi de talia celui amintit. Putem sa facem fotografii bune si la noi in tara nu trebuie sa alergam prin toata lumea, caci trebuie sa ai bani foarte multi pentru asta. Pana la urma parerile sunt foarte multe.

  • […] Citeşte aici prima parte a articolului: Cum să faci un portret bun: ce cred fotografii români (I) […]

  • […] portretul e faptul că se bazează pe o relaţie, o colaborare între fotograf şi cel fotografiat. Citește continuarea aici .nrelate_related .nr_sponsored{ left:0px !important; } […]

  • Si Tudor Vintiloiu a folosit un flash, deci nu e singura. Nu o lua negativ, apreciez foarte mult fotografiile Andreei, dar sunt stiluri diferite si concepte diferite pentru fiecare fotografie. Parerea mea e ca mai mult conteaza rationamentul din spatele fiecarei fotografii decat "cea mai buna", nu e chiar un concurs, era vorba sa vedem cum gandesc si altii in perspectiva lor 😀

  • Comentariul potrivit la ori care din fotografiile astea ar fi "talent" si " noroc". In articolul de fata nici unul dintre fotografi nu a avut un portret facut cu lumina artificiala, deci nici un fotograf nu a recreat realitatea, toti au reinterpretat-o. Nimeni nu va putea sa iti spuna trei cuvinte dupa care vei fi un fotograf mai bun. Fiind un articol despre portret fotografia Andreei mi se pare cea mai buna.

  • Salut Dragos,
    Un articol implica o alegere intotdeauna. Oricum, asta e doar prima parte, urmeaza o tura noua, cu alti fotografi.

  • Nu are nici un rost comentariul Andreei Retinschi. Toate fotografiile au o scurta poveste despre ceea ce inseamna termenul de portret pentru fiecare fotograf in parte. La Andreea Retinschi nu e nimic… E ok fotografia , dar nu are ce cauta aici.. Asta e asa ca sa ii faceti reclama sau ce?
    Fail…
    Dar.. e frumos articolul.

    • Salut Adi,
      Nu ii facem reclama Andreei. Fiecare fotograf a avut libertatea sa scrie ce vrea. Le-am cerut tuturor acelasi lucru, o fotografie si un sfat. Fiecare a raspuns ce a considerat.

    • Fix asta am observat și eu. Sfatul ei este același cu exif-ul. Amuzant 🙂

    • Sincer, e vina mea, sunt cam racita si nu am prea inteles ce trebuia sa trimit. daca stiam ca toate fotografiile sunt de fotojurnalism, trimiteam ceva pe stilul respectiv si adaugam un sfat.

  • Pe Dinu Lazar de ce nu l-a intrebat nimeni ?

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.