Evaluare Olympus Stylus 1, primele impresii

Fotograful Vlad Eftenie a realizat o recenzie a aparatului foto compact premium Olympus Stylus 1

Poate nu intamplator, in aceasta perioada ma aflu in cautari asidue pentru a achizitiona un nou aparat compact digital. Ar trebui sa fie foarte simplu, mai ales ca stiu ce caracteristici ar trebui sa aiba. Pentru 5 ani am avut un companion de nadejde, mic, de pus in buzunar, zoom 10x, un ecran decent si cam atat. De restul se ocupa singur si a facut-o foarte bine. Inca merge foarte bine insa cu semne normale de imbatrinire, praf si o oarecare lentoare datorata varstei. Imi zic – vreau sa beneficiez de noile tehnologii implementate in noile generatii de compacte – la nivel de senzor, de platforma grafice, rezolutie, tactilitate si wi-fi. Si inca sper sa fiu placut suprins de ceea ce pot descoperi desi nu se afla pe lista personala de optiuni (ce or mai fi inventat “astia“ ?).

O analiza a celor cateva aparate compacte (real compacte) ale diferitilor producatori aduce insa mai multe dileme decat raspunsuri, intarziindu-mi alegerea. Astfel, in oferta de piata aflam compacte care fie nu au zoom suficient, fie au prea multi megapixeli (pentru un senzor mic, asta nu face bine deloc), fie au obiective ne-luminoase, fie sunt atat de robuste incat se simt ca o conserva rece, fie sunt prea lente, fie nu au Wi-fi, fie nu au ecran rabatabil si/sau ecran tactil, fie devin prea scumpe – comparativ cu datele unui sistem mai complex de tip mirorless sau dslr. In general niciunul nu rimeaza cu impresia pe care ti-o face lectura fişei tehnice, odata tinut in mana.

Si iata ca optiunea pentru un compact sau un altul devine dificila atunci cand stii ce cauti sau cum ar trebui sa te simti cu respectivul aparat in mana, ce sa ofere.

Aici intra in joc noul Olympus Stylus 1. Mai intai am aflat ca e pe cale sa apara. Apoi, cand i-am listat caracteristicile – am zis – “ei, hai sa-l vedem! “. La prima vedere pare un frate al mult gratulatului mirorless OM-D, unul din cele mai apreciate sisteme foto si cu care lucrasem deja (vezi evaluare completa, aici). Designul general face ca multe dintre caracteristicile fizice sa fie comune. De altfel, Olympus a unificat in ultima vreme designul aparatelor sale destinate entuziastilor sau profesionistilor, fie mirorless sau compacte. Aparate ca E-P5, E-PL5 (vezi evaluare completa, aici sau compactul XZ-2 impartasesc astazi un design cu linii esentiale comune, pe filonul reactivarii detaliilor clasice ale familiei Pen. Stylus 1 se afla undeva intre OM-D (cu capabilitati diminuate) si XZ-2 (introducand un finder electronic si avand un zoom mai puternic).

Olympus Stylus 1 este prezentat ca fiind un aparat foto din familia compactelor. Am putea afrma cu usurinta ca este un model “bridge“ intre un mirorless si un compact, dat fiind numeroasele caracteristici comune si modul in care le implementeaza. Asadar, factorii cheie ai aparatului sunt :

– senzor CMOS BSI de 12 megapixeli, de 1/1.7 inci
– zoom 10x (echivalent 28-300), stabilizat, cu F 2.8 constant pe toata plaja
– vizor electronic incorporat de inalta rezolutie – 1.44M puncte
– ecran rabatabil de 3 inci, tactil, de inalta rezolutie – 1.04M puncte  
– inel cu 2 moduri de functionare (imprejurul obiectivului) si rotita de control – ambele cu functii personalizabile
– functie Wi-fi cu control de pe smatphone
– filtru neutral 3EV inclus
– gama Iso in intervalul 100-12800

Inainte de toate – o prima caracteristica esentiala – zoomul puternic cu diafragma 2.8 constanta anunta un modul optic remarcabil. Diferenta fata de alte aparate concurente in aceasta clasa o da aici dimensiunea redusa sau, dupa caz, dotarile sau pretul mai avantajos.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

M-a bucurat faptul ca senzorul nu a primit o abundenta atificiala de megapixeli, cei 12 fiind in opinia mea suficienti – daca sunt bine struniti de platforma grafica, aici  TruePic VI.

Prezenta vizorului incorporat scoate putin din scara aparatul, ideea de “compact“ de tinut in buzunar devenind relativa – si prin prezenta ecranului rabatabil cu o sectiune solid conturata. Cu spuneam, designul general ne trimite spontan cu gandul la OM-D, liniile de contur, gripul, vizorul, ecranul, materialele aducand multiple asemanari. Ceea ce e foarte bine.

Aparatul sta bine in mana. Finisajul e corect si suficient, muchiile pot parea poate prea taioase pe alocuri. “Respira“ robustete, controlul se face precis, zoom-area asemenea, focalizarea este rapida. Pe masura ce descoperi apratul, vrei sa-l vezi cat mai curand la treaba. Dar nu inainte de a realiza setari precise, pentru a-i putea specula intreg potentialul.

Dupa o inspectie amanuntita, contolul fiindu-mi familiar de la modelele deja testate, am inceput sa reglez setari. Inainte de a folosi un aparat, trebuie sa stai un timp cu el pentru a seta totul conform propriilor cerinte. Asta inseamna sa intri in contact cu ceea ce propune aparatul, ca interfata, sa stabilesti acele date de lucru eventual fixe (mod grafic, claritate, saturatie, gradare tonuri, mod masurare lumina, ergonomie butoane, etc.), sa te acomodezi cu setarile variabile si reglabile dinamic in functie de situatie, apoi cu accesarea lor cat mai rapida si eficienta in conditii de fotografiere. 

Trasaturi Olympus Stylus 1

Prima observatie despre aparatul foto compact Olympus Stylus 1 – complet personalizabil ! Am reglat inelul pricipal, din jurul obiectivului, sa seteze valorile diafragmei (scoala veche, deh), rotita de pe panelul superior – sa regleze timpul de expunere, le-am setat si directia de invartire (!). Apoi butonul de pe panelul frontal a fost responsabil cu accesarea rapida a valorilor Iso, in timp ce levierul si-a pastrat functia de activare a focalizarii manuale – moment in care inelul frontal capata rol de punere la funct a focalizarii, cu o miscare fluida. Am utilizat aparatul permanent in mod manual M, pentru o expunere corecta fiind in genera necesara o compensare permanenta cu   -0.3/-0.7 EV. Foarte interesant, se poate face zoom din doua locuri – cu butonul clasic de pe panelul superior dar si cu un buton lateral, fapt intentionat a fi util in timpul filmarii – la caltate maxima aparatul oferind o rezolutie de 1920×1080, 30p. Mai mult, tot pentru filmare, viteza de zoom se poate regla – normal sau incet – pentru a nu brusca imaginea. Aceasta atentie la detalii, prezente la un compact – au fost impresionante.

Meniul este asemanator cu cel intalnit in OM-D sau E-PL5. Avansat sau rapid, avem acces la foarte multe familii de setari. Apoi la functii tactile – focalizare, declansare – sau la meniul rapid. Acesta se poate afisa, ca optiune, in forma Super meniu, pe intreg ecranul – cu toate functiile curente necesare fotografierii. O diferenta fata de sistemele citate – acum nu avem acces la o curba de contrast personalizabila – ci la o gradare in cativa pasi care influenteaza insa pozitiv latitudinea de expunere, cu efecte vizibile. Pentru lucru pe strada am ales punctul central de focus, din cele 25 disponibile. Ca balans de alb am preferat mereu o valoare personalizata in grade Kelvin, pentru o mai mare acuratete a imaginii direct din camera.

La lucru, asadar. Am beneficiat de aparat timp de trei zile, in decembrie 2013, cu temperaturi adesea negative, cu o atmosfera urbana tipica acestei perioade – cu un soare (atunci cand a fost) cu lumina ascutita, cu ceaţa, griuri predominante, tonuri reci, cu spctacolul de luminite de pe bulevarde. Dat find faptul ca stim detaliile specifice ale sistemelor OM-D sau E-PL5, am fost mai putin interesat de “artificii“ precum modurile creative sau diverse comparatii intre modurile Art ) – si am preferat sa incerc sa fac fotografie “straight“, in limite timpului si inspiratiei disponibile.OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Am fost curios sa aflu calitatea imaginii in relatia obiectiv-distanta focala/diafragma/senzor/iso, comportamentul in timp real al aparatului cu setarile personalizate la fix, viteza de focalizare, eficienta stabilizarii la zoom maxim, capabilitatea de a produce imagini cu profunzime scurta de camp, rapiditatea transferului wireless.OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Recunosc ca la un moment nu mi-am mai dat dat seama ca lucrez cu ceea ce s-a intentionat a fi doar un compact, aparatul avand foarte multe dotari care ii depasesc clasa. Balansul de alb in grade Kelvin m-a ajutat sa pastrez tonalitati calde, in orice situatie (o simpla preferinta presonala).

Situatiile abordate au fost predominant urbane, pe zi si pe noapte. Putin si la interior, pentru a testa calitatea balansului de alb in lumina artificiala. Ziua fiind scurta, coborarea rapida a noptii a facut posibila studierea acuitatii imaginii la diverse sensibilitati inalte. In intervalul 100-12800, imaginile raman clare si utilizabile pana in jurul valorii 3200.OLYMPUS DIGITAL CAMERA Jocul luminilor de craciun de pe strazi mi-a dat ocazia unor studii intense de zoom-are si latitudine de expunere. De la soare la luminite de noapte, de la zi senina la zi cu ceata densa, de la soare cald la chiciura, de la aglomeratie la solitudine – diverse ipostaze parcurse in zilele de testare.

Am parcurs exclusiv zona centrala a orasului Bucuresti, abordand teme, cladiri si situatii comune cu cele din teste anterioare, pentru a deschide si o posibila comparatie intre sisteme. Cladirea Ateneului, piata Revolutiei, Piata Universitatii, Teatrul National, Bulevardul Magheru, centrul vechi,  o panorama de ansamblu asupra cursului Dambovitei din zona Izvor si pana in Piata Unirii, bulevardele luminate – odata cu caderea serii, de la Unirea la Piata Romana si apoi la Piata Charles de Gaulle, Arcul de triumf si parcul Herastrau invaluite in ceaţa – au constituit subiecte de studiu.

In zoom extins deformarile sunt invizibile.

Liniile raman paralele cu planurile de proiectie, nu se simte vreo distorsiune geometrica. Am incercat sa evaluez latitudinea de expunere in situatii de contrast, imaginile pastrand detalii atat in zonele inchise cat si in cele cu tonuri deschise, prelucrari ulterioare (inerente in mediul digital) avand suficienta “materie prima“. Am incercat sa ajustez balansul de alb in grade Kelvin in functie de situatiile parcurse, pe alocuri poate fi simtita prezenta unei game cromatice cu accente rosiatice.

Am pus accentul pe lucrul in lumina putina pentru a beneficia de deschiderea maxima 2.8 a diafragmei.

Mediul nocturn urban beneficiaza in aceasta perioada de prezenta luminitelor decorative, fotografierea lor fiind un adevarat sport national. Am intregit randurile fotografilor de ocazie si am speculat creativ unghiuri pe care le-am considerat atractive, pastrand doar esentialul. Focalizarea e rapida dar trebuie controlat clarul – pe frig si in lumina putina pot aparea situatii sporadice de “vanare“ a clarului. Se poate comuta evident in focus manual, pentru siguranta. Cum spuneam, in F 2.8 este sesizabil un halou care insoteste sursele luminoase si care iradiaza cadrul. Latitudinea de expunere este extinsa, avand mereu detalii in zonele intunecate, fara a le arde pe cele luminoase.      

Comenzile raspund rapid la aparatul foto compact Olympus Stylus 1, fotografierea oamenilor fiind usurata de zoom si de prezenta discreta a aparatului (pentru cine are nevoie de acestea pentru a se simti confortabil printre oameni).

Atat individual cat si aglomeratie aparatul raspunde cu eficacitate. Uneori nu am avut timpul sa ajustez balansul de alb sau sensibilitatea Iso in acord cu situatia spontana intalnita, fapt care insa nu a impiedicat obtinerea unor rezultate decente.

Am alocat un capitol special fotografierii pe timp de ceaţa, testand viteza si acuitatea focalizarii, calitatea imaginilor la diverse sensibilitati Iso pe zone cu tonalitate echivalenta.

Am preferat pastrarea tonurilor reci pentru a fi in acord cu subiectul si atmosfera, contrastul scazut. Am preferat predominant setarea iso 200 pentru a obtine timpi de expunere accesibili lucrului din mana – pastrand insa concomitent calitatea optima a imaginii in conditiile date, intensitatea luminii naturale fiind scazuta. Imaginile sunt curate, fara artefacte.  Desigur, pot constitui o baza pentru prelucrari ulterioare.

Trebuie remarcat ca desi am lucrat predomimant la temperaturi apropiate de 0 grade sau negative, bateria la compactul Olympus Stylus 1 a rezistat eroic, fara a scadea nicio gradatie, chiar si dupa o zi de lucru de cateva sute de imagini.

Schimband registrul cromatic, am speculat cateva momente de înserare/apus, mizand pe accentuarea tonurilor calde.

Din nou balansul de alb in grade Kelvin a indus flexibilitate si adaptabilitate “dupa gust“.

Balansul de alb se comporta admirabil in lumina artificiala.

Asadar, dupa o utilizare succinta in care am incercat sa mizez pe caracteristicile cheie ale sistemului compact Olympus Stylus 1, cuvintele de ordine sunt robustete, eficienta si ergonomie. Aparatul raspunde foarte bine comenzilor, secventa de initializare/oprire este scurta. Zoom-area se realizeaza rapid, focalizarea de asemenea.

Folosirea aparatului se poate plia organic pe necesitatile de ergonomie aferente unei plaje vaste de cerinte. Priza in mana este buna, accesul la comenzi rapid, aparatul e complet silentios si foarte discret. Ecranul rabatabil induce abordarea unor puncte de statie neonventionale, adesea mai comode. Tandemul ecran/vizor devine un cuplu foarte util in vizare, lumina diurna excesiva facand adesea dificila utilizarea exclusiva (dar mai comoda poate pentru purtatorii de ochelari) a ecranului. Ambele medii ofera o buna vizibilitate, dat fiind rezolutiile inalte.

Meniul complex ofera acces la o plaja vasta de setari. Accesibilitatea pe ecranul tactil  sporeste eficienta utilizarii dinamice a aparatului.

Focalizarea se realizeaza rapid, aproape instant. Trebuie avut insa grija in lumina mai putina (si expus lung la frig) ca punerea la punct sa fie precisa.

Mediul fotografic este extrem de flexibil, putandu-se aborda teme diverse, de la peisaj la portret. Foarte important, in general se poate lucra in lumina putina, fara a fi nevoie de trepied, stabilizarea fiind eficienta. Obiectivul luminos permite utilizarea unor valori Iso mai scazute, fapt ce are ca urmare directa sporirea calitatii si consistentei imaginii. Observam insa faptul ca, atunci cand se foloseste valoarea 2.8 a diafragmei  – in situatiile nocturne cu surse punctuale multiple de lumina, acestea tind sa produca in cadru un halou accentuat, ca o pata de lumina. Un parasolar mai eficient sau o actualizare de firmware ar putea regla acest fapt.

Imaginile arata corect pana la valoarea Iso 3200, mai sus pierzand evident din calitate.

Latitudinea de expunere este admirabila, scenele de noapte sau cu contrast excesiv pastrand detalii acolo nu te-ai astepta sa afli unele. Uneori chiar am simtit nevoia sa subexpun si mai mult sau sa sporesc contrastul scenei.

Balansul de alb personalizabil, cu afisare a efectului live, pe ecran, este un atu in acomodarea oricarei situatii de iluminare, oricat de complexe.

Modurile creative si cele Art introduc o platforma experimentala bine venita, un fapt deja clasic pentru aparatele Olympus.

Modul filmare creaza secvente de inalta rezolutie – atat a imaginii cat si a sunetului. Trebuie observat ca atunci cand se face zoom in plina filmare, sunetul general ambiental se atenueaza – pentru a masca probabil si posibilele sunete interne.

Conexiunea Wi-fi cu un smartphome este simpla si permite un transfer rapid al imaginilor.

Aparatul poate fi folosit atat de catre amatorii entuziasti, cat si de catre avansati/profesionisti, oferind o platforma flexibila si eficienta de lucru, cu o gama larga de setari personalizabile si puncte forte. Impresia generala post utilizare este ca aparatul foto compact Olympus Stylus 1 exceleaza in ceea ce priveste robustetea, ergonomia si dotarile. Personalizarea tuturor detaliilor asigura rezultate care ies cu precizie in intampinarea solicitarilor fotografice. Platforma oferita poate raspunde creativ unor multiple cerinte si exigente, atat ale celor care experimenteaza creativ fotografia cat si celor care cauta un partener de drum discret si solid. 

Vlad Eftenie, decembrie 2013 

[products ids=125008756]

Alți fotografi au mai citit și:

6 Comments

  • Mda… toate bune si frumoase; ce te faci insa cu o mica problema: la banii astia, sau cu foarte putin in plus, iei un Nikon 5100 cu un Tamron 18-270. Ai si ecran rabatabil, sensor adevarat si zoom cat cuprinde.

    • Si ce nu e adevarat la 28-300 ? Sau la un senzor de aprox aceeasi marime (crop 1.7x VS 1.5 ) ? Ca sa nu mai spun ca Tamronul n-are 2.8 pe toata lungimea…

  • Un aparat aproape compact, de 2900lei scoate imagini decente, cine ar fi crezut ?

  • adevarat ca fotografiile vorbesc de la sine, dar pentru cunoscatori sunt importante toate detaliile!:)

  • distonocaaaalm :)) fotografiile vorbesc de la sine . un compact cu rezultate de dslr entrylvl…la un pret cam piperat . mai bine enumerai ce anume vrei de la revieweri..altfel enervezi si bagi in ceata lumea ;;)

  • 7000 de explicatii,si nu pricepi mare lucru;spuneti simplu fara fandoseli nacar in concluzie cre-i mai bun si de ce;care model ,ce tip ecel mai performer,faceti clasificari.l-ai pus la ochi s-ai tras ca-i noapte sau zi;simplu si la obiect;nu va dati profesori tot timpul[sint politicos]pt ca articolul si jmplicit produsul devin enervant si neinteresant.f64fii destept si nu lasa ca tocmai miezul pt care le testezi sa-ti scape;vrei vanzare,pune-ti baietii tai sa explice

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.