Review Fuji HS50

A sosit momentul sa analizam Fuji HS50, noul varf de gama in categoria aparatelor foto bridge al companiei nipone, lansat in urma cu doar cateva luni la CES, in Las Vegas. Fuji FinePix HS50EXR este construit in jurul unui senzor CMOS de 1/2inch de 16 megapixeli si al unui obiectiv cu zoom optic generos (42x). Poate filma la rezolutie Full HD si este dotat cu un meniu destul de complex.
Sunt aceste caracteristici suficiente pentru a-i justifica pretul?


Specificatii tehnice pe scurt 
– Senzor EXR II CMOS 16mp si 1/2 inch
– Zoom optic 42x
– Distanta focala echivalenta 24-1000mm
– Diafragma maxima f/2.8-5.6
– ISO 100-3200 (extins pana la 12.800 dar doar la 12 si respectiv 6 megapixeli)
– Stabilizare optica de imagine
– Ecran LCD de 3 inch si 920.000 px
– Vizor electronic EVF cu 920.000px
– Sistem de focalizare hibrid
– Format JPEG + RAW
– Filmare Full HD Video la 60fps, cu sunet stereo
– Macro de la 1 CM
– Mod EXR: Dynamic Range, High Resolution, Low Noise
Constructie si utilizare
Fuji HS50 inlocuieste modelul HS30 lansat la inceputul anului trecut si este un aparat mai complex si mai bine construit. Prima impresie pe care o face Fuji HS50 este data de dimensiunile si greutatea sa. Chiar si pentru un aparat foto bridge, HS50 are dimensiuni considerabile, depasind chiar si unele DSLR-uril entry-level din punct de vedere al body-ului. Totusi, constructia solida si materialele de calitate il recomanda pentru cei care isi doresc un bridge “premium” (asa am putea incadra modul in care este construit HS50). Un set complet de butoane pentru functii, doua rotite de selectie si ecranul LCD rabatabil. Ca de obicei, functia Auto este prezenta pe rotita de selectie a modurilor de fotografiere, alaturi de celebrele moduri P/A/S/M dar trebuie remarcat si modul Custom, care permite salvarea setarilor pentru accesul rapid ulterior (functie utila, de exemplu, daca aveti un set de setari preferate pentru un anumit gen de fotografie si doriti sa reveniti la ele foarte rapid).
IMG_4932
Ecran LCD rabatabil are diagonala de 3 inch si 920.000 de pixeli iar vizorul electronic este cred cel mai mare pe care l-am intalnit pana acum la un bridge. Vizorul se vede bine si are un lag minim (specific oricarui vizor electronic) iar ecranul este rabatabil in lateral si este extrem de util pentru fotografii din unghiuri mai greu accesibile sau atunci cand montati aparatul pe trepied. Ecranul poate fi intors invers, pentru protectie (sau pentru momentele cand vreti sa folositi exclusiv vizorul electronic). Daca tot am amintit mai sus de trepied, trebuie sa consemnam si una din primele “bile negre” ce tin de constructia aparatului: filetul de prindere pentru trepied este din plastic. Daca ma gandesc la compactele care costa de trei ori mai putin decat HS50 dar care au filetul pentru montara trepiedului din metal, atunci chiar nu pot intelege logica Fuji atunci cand a proiectat acest aspect.
IMG_4934
Trecand peste acest aspect relativ minor, impresia generala despre Fuji HS50 este una foarte buna, mai ales ca body-ul este acoperit cu un material placut la atingere iar body-ul are un finisaj de calitate si este solid. Obiectivul este din metal (cu inelul de zoom acoperit cu un material cauciucat si distantele focale marcate pe inel, ca la obiectivele aparatelor de sistem), ceea ce contribuie la impresia generala buna despre acesta aparat. De la primul contact cu Fuji HS50, cel putin din punct de vedere al dimensiunilor si greutatii, iti dai seama ca nu este un bridge “obisnuit”. Este un aparat solid, facut sa reziste.
O bila alba la capitolul constructie este si amplasarea slotului pentru carduri SD/SDHC/SDXD separat fata de acumulator, in partea drapta a aparatului (pe grip). In acest mod, accesul la card este mai rapid si mai usor si nu mai necesita demontarea aparatului de pe trepied. De remarcat selectorul de langa obiectiv pentru comutarea modului de focalizare (Single, Continu, Manual).
IMG_4936
Din punct de vedere al utilizarii, modul Auto Inteligent (care include, printre altele, 108 scene prestabilite pentru majoritatea situatiilor de fotografiere) lasa la latitudinea aparatului alegerea celor mai potrivite setari in functie de specificul scenei fotografiate, iar modurile semi-automate sau manual (P/A/S/M) vor face deliciul fotografilor entuziasti / avansati. Aparatul include un buton dedicat pentru pornirea si oprirea inregistrarii video dar si un buton “Q” pentru a accesa rapid principalii parametrii ai imaginii. In modul macro Fuji HS50 EXR poate focaliza de la 1cm fata de subiect (la distanta focala cea mai mica, 24mm echivalent).
Calitatea imaginilor
Reproducerea culorilor este foarte buna, specifica companiei, am putea spune. Modurile Film Simulation, disponibile in meniu, permit ajustarea intensitatii redarii culorilor, prin alegerea unui tip de “diapozitiv” ale carui tonalitati va incerca aparatul sa le reproduca. De exemplu, pentru culori mai saturate exista setarea Velvia iar pentru culori mai pale – Astia. Este o functie pe care o veti intalni doar la aparatele foto Fuji. Obiectivul lui Fuji HS50 este de calitate, are vignetare bine controlata si distorsiuni reduse la capatul wide si aproape insesizabile la capatul tele.

De la 24mm la 1000mm este o plaja focala foarte versatila si… spectaculoasa. Prima imagine de mai jos este trasa cu Fuji HS50 la 24mm iar ultima din serie la zoom optic maxim, 1000m. Asa cum se poate observa, versatilitatea acestui obiectiv nu poate fi pusa la indoiala. Toate imaginile sunt trase la ISO 100, in mod prioritate de diafragma (f/5.6).
Fuji HS50 la 24mm:
DSCF7747
La 300mm (aprox):
DSCF7750
La 1000mm:
DSCF7751
Calitatea imaginilor – Crop 100%
Cateva imagini crop 100% din aceleasi cadre de mai sus. ISO 100, in mod prioritate de diafragma.
(f/5.6).

Optica buna, “cu greutate” (la propriu), reprezinta unul din atuurile lui HS50 fata de principalii rivali. Din punct de vedere optic, deschiderea maxima a diafragmei f/2.8 la capatul wide (24mm) si f/5.6 la 1000mm (echivalent) reprezinta o performanta cu care nu se pot lauda nici obiectivele dedicate care costa chiar si de 7-8 ori mai mult decat HS50. Obiectivul luminos (chiar si pentru un tele) ajuta la surprinderea fotografiilor noaptea sau in lumina slaba dar si pentru detasarea subiectului de fundal, in cazul portretelor, datorita bokehului placut.
Din pacate senzorul de dimensiuni reduse isi spune cuvantul atunci cand vorbim de imagini la valori ISO ridicate. Chiar de la ISO 400 zgomotul de imagine este destul de pronuntat la Fuji HS50…
Fotografia originala:
DSCF7729
Crop 100% la ISO 400:
crop centru la iso 400
Tratamentul lentilelor este de calitate, iar efectul de flare este destul de bine controlat:
DSCF7755
Focalizarea este rapida si destul de … precisa. Spun “destul de” pentru ca desi ziua si, in general, in conditii bune de iluminare Fuji HS50 se descurca excelent, seara sau atunci cand subiectul nu se caracterizeaza printr-un contrast puternic sistemul de focus are “obiceiul” sa rateze. Acest lucru se intampla, cu precadere, la capatul tele al distantei focale (intre 35 si 42x), acolo unde am intampinat cele mai multe probleme de focus. Asadar, desi trebuie apreciat pentru viteza focalizarii in timpul zilei sau la distante focale moderate, Fuji HS50 mai aduna o bila neagra si la acest capitol, datorita focusului imprecis in conditiile descrise mai sus. Punerea la punct se face in doar 0,10 secunde si, din acest motiv ar putea fi folosit cu succes chiar si pentru fotografie sportiva, pe timp de zi sau intro sala bine luminata. In plus, Fuji HS50 se lauda cu o intarziere la declansare de doar 0,05 secunde (pracitc, insesizabila).
Obiectivul lui Fuji HS50 are un unghi de cuprindere destul de mare (24mm echivalent), suficient pentru o cuprindere intr-un singur cadru obiective turistice de dimensiuni medii si mari, chiar de la distanta mica fata de ele.
Fuji HS50 este primul aparat foto bridge pe care il intalnesc care are functie Focus Peak ce poate fi activata din meniu. Aceasta functie este extrem de utila la focalizarea manuala, evidentiand planul de focus prin “colorarea” marginilor subiectului atunci cand se afla in zona de clar. Aceasta functie nu se regaseste, de cele mai multe ori, nici pe aparatele foto profesionale, dar iata ca Fuji HS50 face o exceptie si aduce o functionalitate noua in aceasta categorie de aparate. O mare bila alba pentru Fuji, din acest punct de vedre. Pe de alta parte, inelul de focus de pe obiectiv este din plastic si nu ofera precizia pe care mi-as fi dorit-o pentru focalizarea manuala. Asadar, avem o bila alba si una neagra, despre acelasi subiect: focalizarea manuala cu Fuji HS50. O alta bila alba este nivela electronica, care ajuta la confirmarea planeitatii aparatului, pentru imagini cu linia orizontului perfect dreapta (si nu numai)… 🙂

Concluzii
Fuji HS50 ar putea fi aparatul foto ideal pentru vacante, calatorii sau drumetii, un “all-in-one” de calitate, care chiar daca are un pret destul pe masura “zoom-ului”, reuseste sa faca fata cu succes majoritatii testelor noastre. In plus, formatul RAW si setarile amanuntite din meniu vor fi cu siguranta pe placul celor care vor mai mult de la aparatul lor. Asadar, Fuji HS50 este un aparat pe care vi-l recomandam, dar numai dupa ce consultati si lista de “bile albe” si – mai ales – “bile negre” de mai jos…
Nota Clubul Foto: 8/10
Bile albe:
– Focalizare rapida
– Mod “Auto” versatil
– Zoom 42x, optica buna, inel de zoom mecanic pentru precizie sporita (DSLR-like)
– Ecran LCD rabatabil
– Vizor electronic mare, luminos
– Constructie solida (dar si greutate pe masura)
– Multe butoane dedicate pentru functii
– Patina pentru blitz extern
– Filmare Full HD 30 fps cu sunet stereo
– Intrare pentru microfon extern
– Meniu de la Fuji X20
– Focus Peak pentru focalizarea manuala si Nivela electronica
– Mod “Custom” pe rotita de selectie
– Efecte speciale: HDR, Panorame 360 etc
Bile negre:
– Tendinta de a subexpune anumite cadre
– Lipsa setarilor amanuntite in modul video
– Zgomot de imagine destul de pronuntat de la ISO 400 in sus
– Dimensiuni mari, chiar si pentru un bridge
– Calitatea imaginilor la capatul tele (42x) ar mai putea fi imbunatatita
– Focalizarea uneori rateaza la valori mari ale zoom-ului
– Inelul de focus nu este tocmai precis
Un articol de Calin Stan
Echipament utilizat:
[products ids=125004218]

Alți fotografi au mai citit și:

1 Comment

  • Tin aparate foto in mana de circa 30 ani, iar in modul profesional al activitatii zilnice de peste 23 ani, motiv pt care il apreciez si mi-l doresc mult, doar ca pretul e cam mare acum, poate la o alta promotie sau la articole resigilate sau poate . . . ? Interesant produs si f. reusit si desi nu am avut niciodata aparate Fuji pe asta chiar il vreau.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.