Nissin – "fiat lux"

‘’Sa fie lumina!’’… Precum a zis Dumnezeu la inceputurile timpului, exact asa strigam si eu din rasputeri cand m-am trezit prima data in fata altarului, sau, mai degraba, in spatele lui. Aruncandu-mi in graba un SB-600, fotograful principal mi-a zis ‘’Uite, descurca-te cu asta!’’ si abia din momentul acela am inceput sa inteleg de ce avem cu adevarat nevoie de alt blit decat cel pop-up. O buna intrebare cu un raspuns ferm si cat mai simplificat: bounce!  Din nefericire pentru blitul integrat, noi, oamenii, ne petrecem marea majoritate a timpului in soare sau sub un bec, in orice caz, cu o sursa de lumina aflata deasupra. Este absolut normal ca fiind obisnuiti cu un anumit tipar al luminii pe fata cuiva doar acest tip de fotografie sa ni se para natural. Exact idealul acesta incearca sa-l atinga atat producatorii sistemelor de iluminat cat si fotografii care se bazeaza foarte des pe surse de lumina artificiale. In acest articol va voi vorbi despre gama de produse a firmei Nissin, o firma cu peste 50 de ani vechime in domeniul iluminarii, si despre experienta mea alaturi de aceste produse.

DSC_1687

In momentul de fata Nissin se prezinta pe piata cu 4 blituri: Di466, Di622 MkII, Di866 MkIIMF18  carora li s-a adaugat proaspat lansatul MG800 Extreme, a carui descriere detaliata nu o vom include in acest review.

Dupa aproximativ un an de experienta cu al meu Di866 MkII si apoi cu celelalte modele din gama puse la dispozitie pentru teste am ajuns intr-un final la urmatoarele concluzii.

Di466: ‘’Lucrurile bune vin in ambalaje mici! ‘’

Modelul cu care Nissin ataca segmentul entry-level se prezinta foarte bine la primul contact.

DSC_1523

Este compact, usor si destul de bine echipat avand in vedere pretul. Nivelul  materialelor folosite in constructie este acelasi  cu cel al fratilor mai mari, cu o carcasa din plastic de calitate in acelasi clasic negru semi-lucios pentru a se integra foarte bine in ansamblul sistemului de fotografiat (impreuna cu grip sau alte accesorii). Se simte bine in mana, ca o unealta, nu ca o jucarie, nu zangane si nu trosneste daca-l strangi mai tare. Patina este din plastic, dar este finisata bine si nu intampina probleme la atasare sau detasare de pe aparat. Bateriile se introduc intr-o magazie speciala (prezenta si pe Di866, MF18 sau MG8000) care pentru mine reprezinta un avantaj. Este conceputa in asa fel incat toate bateriile vin pozitionate in aceeasi directie eliminand orice posibilitate de a le introduce gresit si, la nevoie se pot achizitiona mai multe magazii care se pot pastra in buzunar cu alte seturi de baterii deja in ele. In acest mod schimbatul dureaza cateva secunde si nici nu risti sa alergi prin restaurant sau biserica dupa vreo baterie ratacita.

DSC_1520

Unul din minusurile acestui blit este faptul ca lampa se poate misca doar pe verticala, de la unghiul standard de 0°  (blit direct) pana la 90° (direct in tavan) avand ca puncte intermediare 45°, 60° si 75° . In acest fel iti sunt limitate posibilitatile creative, neavand spre exemplu cum sa faci bounce cu un perete adiacent in fotografia pe orizontala sau bounce cu tavanul cand fotografiem pe verticala. Un plus al blitului este faptul ca are incorporate atat panou de difuzie cat si cartonas de reflectie, amandoua folositoare la fotografia de portret, panoul de difuzie indulcind lumina si raspandind-o intr-un unghi mai larg, iar cartonasul reflectand o parte din lumina indreptata in sus astfel incat sa umple o parte din umbrele formate sub ochi, nas sau barbie si sa dea o sclipire naturala in ochii modelului. De mentionat este si lampa cu led portocaliu pentru facilitarea focalizarii care se aprinde in locul becului traditional de pe corpul aparatului, foarte folositoare in medii cu lumina precara unde nu exista destul constrast pentru a permite aparatului sa focalizeze corect.

Este compatibil cu modurile TTL de la Nikon si Canon ceea ce inseamna ca e suficient sa il conectezi la aparat pentru a se adapta singur la setarile acestuia oferind iluminarea optima. Lampa motorizata care acopera distanta focala 24-105mm se ajusteaza la fel de repede ca la orice alt model de pe piata pentru a corespunde distantei focale a obiectivului, iar pentru subiecte foarte apropiate lampa se muta in pozitia de 18mm prin simpla coborare a panoului de difuzie pentru a asigura o iluminare cat mai adecvata.

Panoul de comanda este unul din cele mai simple si intuitive din cate am intalnit pana acum, poate si din cauza comparatiei cu Di866 sau SB900. Sunt 4 butoane: butonul ON/OFF, butonul pentru descarcare de proba (Pilot), butonul pentru selectarea modului TTL/Manual/Slave si butonul pentru reglarea expunerii.  Butonul ON/OFF se actioneaza instant la deschidere si cu o intarziere de 2 secunde la inchidere probabil pentru a evita inchiderea accidentala. Problema este ca nu exista si un buton dedicat pentru a opri emiterea de lumina a blitului fara sa-l inchizi deloc, iar acele 2 secunde s-ar putea sa fie prea lungi daca este nevoie sa surprinzi un instantaneu fara blit. Oricum, astfel de situatii sunt rare deci il putem considera un inconvenient minor, dar care se pastreaza pe toata gama de blituri de la Nissin.  Butonul ‘’Pilot’’ determina blitul sa descarce un flash de proba la o putere scazuta, folositor pentru a verifica starea lampii si a bateriilor.  Butonul de selectare a modului de operare contine un led care se aprinde in culori diferite pentru a indica setarea actuala: TTL – inchis, Manual – rosu, Slave 1 – verde si Slave 2 – albastru. Butonul prentru reglarea expunerii permite dozarea puterii in 6 trepte: -1.5EV -1EV -0.5EV 0EV +0.5EV +1EV +1.5EV.

DSC_1521

Probabil functia care m-a atras pe mine cel mai mult la acest blit este cea de Slave Optic. Ce inseamna asta?  Avand un senzor de lumina incorporat, setat in modul Slave, acest blit va declansa un flash de fiecare data cand un alt flash este detectat de senzor. Acest fapt ne deschide noi posibilitati creative si inseamna ca intr-un mediu controlat cu unul sau doua Di466 pozitionate corect fata de subiect si declansate de blitul camerei sau orice alt blit putem obtine fotografi de calitate profesionala la o fractiune din cost. Chiar am pus accent in teste pe aceasta functie si trebuie sa recunosc ca nu a dat gres niciodata.  Bineinteles, modul nu este si fara parti negative. Avand in vedere ca blitul declanseaza la orice alt flash detectat el va face acest lucru la orice alt fotograf care se gaseste in vecinatate, indiferent ca face poze cu un banal telefon mobil cu blit incorporat. Din cauza aceasta nu este indicat la un eveniment unde iau parte doi sau mai multi fotografi, intr-un studio insa este foarte util.

Un lucru foarte important legat de Di466 si mentionat doar pe site-ul oficial este faptul ca acest model prezinta anumite incompatibilitati cu aparate foto. Am inteles ca refuza sa functioneze sau functioneaza defectuos pe D5100, D7000 si D3s.

Intr-un final, luand in considerare tot ce s-a spus consider ca Di466 este un must-have pentru orice fotograf la inceput de drum si care doreste sa aiba o experienta cat mai placuta ‘’jucandu-se’’ cu iluminarea creativa.

+ Mic, usor, ieftin
+ Panou difuzie si card reflexie incorporate
+ Slave Optic
+ Magazie de baterii

– Imposibilitatea rotirii pe orizontala
– Lipsa unei modalitati de oprire a blitului fara inchidere completa
– Lipsa Wireless Remote Trigger

DSC_1573

Di622 MkII: ‘’Creativitate la indemana oricui!’’

Modelul Di622 MkII se asaza foarte bine la mijlocul ofertei,  Nissin atacand segmentul mediu al pietei cu un produs de calitate.

DSC_1543

Construit la fel ca fratii sai, Di466 si 866, din plastic de buna calitate care se imbina corect si nu zangane sau scartaie. Este asemanator la marime cu 580EX II de la Canon si cu Di866 dar nu la fel de masiv precum SB900. Patina este tot din plastic, identica cu cea de pe Di466 si nu prezinta probleme la conectare sau deconectare. Sistemul de prindere prezent pe toata gama Nissin se bazeaza pe strangerea unei rotite. Nu este la fel de rapid ca sistemul Quick-Lock de la Nikon dar este mai sigur pentru ca asigura si o strangere efectiva a patinei, nu doar o blocare in pozitie. Spre deosebire de Di466, prezinta 2 posibilitati de conectare externa care se gasesc sub un capacel de cauciuc inscriptionat ‘’SYNC’’ aflat pe corpul blitului. Unul dintre conectori asigura legatura la PC (pentru update), iar celalalt la un sistem de declansare prin radio. Din pacate, actualizarea softului nu se poate face de catre utilizator ci doar de catre service. Asta inseamna ca flashul trebuie trimis la Nissin pentru un eventual update. Spre deosebire de celelalte blituri din gama Nissin modelul Di622 MkII nu prezinta magazie de baterii. Acestea se introduc direct in corpul flasului deschizand o usa aflata pe lateral. Sistemul prezinta cateva parti negative, mai ales daca esti pe graba: balamaua pare fragila, usa se deschide la un maxim de 90° fata de corp iar interiorul compartimentului nu are separatoare pentru baterii. Dupa ce te obisnuiesti cu usa si inveti ordinea corecta de introducere a bateriilor timpul petrecut la fiecare schimbare scade considerabil, dar sistemul lasa mult de dorit fata de magaziile prezente la celelalte modele.

DSC_1537

Lampa se poate deplasa atat pe verticala, intre 0° si 90° cat si pe orizontala, intr-un arc de 270°. In acest fel suntem siguri ca putem lovi cu unda de lumina aproape orice tinta din orice unghi deschizand o noua dimensione in iluminarea creativa. Vine echipat cu panou de difuzie si card de reflexie, amandoua de dimensioni generoase, dar fara dom de difuzie. Acest accesoriu foarte practic asigura o imprastiere a luminii de 360° in plan orizontal si de 180° in plan vertical asigurand o iluminare foarte placuta si uniforma in special la portretele in spatii inchise. In spatii deschise indreptat in sus asigura un randament mai bun decat cartonasul de reflexie si o iluminare mult mai naturala decat blitul direct. Am inteles ca pentru Di622 MkII este potrivit  domul pentru 580EXII sau Di866MkII. Fiind compatabil TTL (atat Nikon cat si Canon) motorasul intern asigura o deplasare a lampii intre 24mm si 105mm conform distantei focale a obiectivului. Coborarea panoul de difuzie pozitioneaza lampa la 16mm. Zoom-ul functioneaza doar cand blitul este pe pozitia directa. La cea mai mica rotire sau ridicare lampa se seteaza automat la 50mm pentru a asigura iluminare optima prin bounce.

DSC_1535

Urmand politica Nissin, in segmentul mediu, vorbind despre putere bruta, lampa prezenta pe Di622 MkII este de departe cea mai puternica atat in specificatiile producatorului cat si confirmat de nenumarate teste independente. Pe scurt, este mai puternic decat SB600, SB700 sau 430EX II pozitionandu-se imediat sub flasurile de top: 580EX II, Di866 MkII sau SB900/910. Avand in vedere puterea foarte mare totusi, blitul nu se incinge decat in situatii extreme sau daca este utilizat defectuos. O descarcare constanta la putere mare pentru un timp indelungat il va incinge, dar nu mai mult decat orice alt blit de pe piata. Reversul medaliei pentru puterea mare vine insa printr-un timp de incarcare la putere maxima de aproximativ 4 secunde cu acumulatori NiMh si de 5 secunde cu baterii alkaline. Un pic mai mari decat pentru celelalte flasuri din segmentul mediu, dar aproape insesizabil ca diferenta pentru fotografierea normala.

Blitul produce 2 tipuri de zgomote. Un tiuit ascutit la incarcare si un carait atunci cand motorasul intern deplaseaza lampa. Nivelul zgomotelor este in limite acceptabile, existand si blituri mai silentioase, dar si mai galagioase. S-ar putea sa le sesizati daca fotografiati des in biblioteci sau in crese de copii in timp ce acestia dorm, altfel nu sunt o problema si nu, blitul nu este la fel de galagios precum un Boeing 747 la decolare, cum este exagerat de catre alti utilizatori.

Panoul de comanda este identic cu cel de pe Di466 cu o singura exceptie. Pe langa cele 4 moduri de functionare prezente pe Di466, la Di 622 MkII gasim si modul ‘’Wireless TTL Slave’’ indicat de culoarea mov a ledului de stare.

DSC_1532

‘’Wireless TTL Slave’’ este probabil cea mai interesanta si atragatoare specificatie a lui Di622 MkII. Spre deosebire de Di466 care functioneaza doar in modul Optic, Di622 MKII poate fi comandat wireless de blitul integrat camerei (la modele care suporta) sau de alt blit in modul Master, acest lucru insemnand ca va declansa doar cand este comandat. Modul wireless este simplificat si foarte usor de folosit: pornim blitul, setam modul pe ‘’Wireless’’ – ledul mov, blitul de pe camera pe Master/Commander  si declansam. Orice reglaj la puterea blitului se va face automat de sistemul TTL iar orice compensare a puterii o vom face prin intermediului blitului Master (din setari in camera pentru blitul pop-up  sau din setarile flasului pentru modele care suporta Master: Di866, SB900, 580EXII). Exista doua minusuri la acest mod: Di622 MkII in modul wireless este blocat pe canalul 1 grupul A (Ch 1 Group A). In situatia in care Commanderul nu este setat tot pentru canalul 1 si grupul A blitul Slave (in acest caz Di622 MKii) nu va declansa. Problema intervine cand avem 2+ fotografi, fiecare cu alt set de blituri. La sistemele mai avansate se pot seta bliturile Slave pe alte canale pentru a fi declansate selectiv de catre Master, spre exemplu. Fotograful 1 va declansa toate bliturile setate pe Canalul 1 iar fotograful 2 va declansa toate bliturile setate pe Canalul 2, fiecare evitand in acest fel sa declanseze blituri care nu-l avantajeaza din punct de vedere al iluminarii. A doua problema este pozitionarea senzorului wireless in partea frontala a corpului blitului avand in vedere ca semnalul va veni aproape mereu din lateral sau din spate. Problema se rezolva totusi usor intorcand corpul blitului spre aparat si apoi rotind lampa spre subiectul dorit.

Din pacate, ca aproape toate bliturile din clasa de mijloc, Di622 MkII nu poate fi folosit pe post de Commander. In mod Wireless el poate fi declansat de alte blituri dar nu poate la randul sau sa declanseze. Singura exceptie in clasa medie este  SB700 avand si optiunea de Wireless Commander, dar si un pret pe masura. Daca nu dorim sa investim intr-un Di866 MkII sau alt blit asemanator atunci putem apela oricand la alternativa cu blituri Slave Optic care vor declansa de fiecare data cand vor vedea lumina venind de la Di 622 MkII.

Concluzionand pot spune ca Di622 MkII nu este perfect, dar, in acelasi timp, nu cred ca exista blit perfect pe piata. Totusi, avand in vedere puterea foarte mare, multitudinea de moduri Slave, simplitatea in utilizare si pretul mai mult decat decent nu pot decat sa il recomand cu caldura oricarui fotograf cu budget limitat aflat in cautarea unui blit care va face fata in orice conditii. Fie ca vrei sa luminezi interiorul unei cladiri, fie ea biserica, muzeu sau club, fie ca vrei sa organizezi un set-up de studio bazat pe blituri wireless, Di622 MkII nu va dezamagi niciodata.

+ Foarte puternic
+ Mult mai ieftin decat alternativele Nikon/Canon
+ Constructie de calitate
+ Slave Wireless TTL
+ Mufa actualizare soft si legatura radio

– Lipsa magaziei de baterii
– Lipsa unui dom de difuzie in kit
– Doar un singur canal/grup pentru modul wireless TTL
– Senzorul wireless pozitionat frontal
– Lipsa functiei Commander/Master 

DSC_1574

Di866 MkII: ‘’ Putere + Control’’

DSC_1569

Varful de gama de la Nissin , Di866 MkII (facand abstractie de noul lansat MG8000 Extreme) este asemanator in multe privinte lui Di622 Mk II, venind insa cu un set de specificatii menite sa rivalizeze cu flasurile de top de la Canon si Nikon. Este cel mai puternic blit TTL existent pe piata in momentul de fata depasind atat Canon 580EXII cat si Nikon SB 900/910. Cu toate ca diferentele nu sunt exagerat de mari, la nivelul profesional ‘’mai puternic’’ inseamna mai bine.

DSC_1561

Constructia este buna, ”profesionala” dand impresia unui produs de calitate facut fara compromisuri. Pentru prima data in oferta Nissin, Di866 MkII vine echipat cu o patina metalica. Sistemul de prindere este tot pe baza de rotita asigurand o fixare ferma de corpul aparatului. Pe corpul blitului exista trei tipuri de conectori ascunsi sub un capacel de cauciuc: mini-USB pentru actualizare soft (de catre utilizator, nu mai este nevoie de interventia service-ului), un conector standard PC pentru legatura cu declansatoarele radio si un conector pentru bateria suplimentara. Di866 MkII utilizeaza magazia de baterii prezenta si pe Di466 si MG-18.

Nissin a echipat Di866 MkII cu cea mai puternica lampa de pe piata, care, surprinzator, nu se incinge aproape deloc eliminand in acest fel problema frustranta de care se loveste SB900, si anume, intratul in modul de ”protectie”. Exista totusi un sistem de oprire a blitului in caz de supraincingere pe care l-am putut activa o singura data intr-un an de folosire tragand fortat numai rafale la 1/1 din putere. Concluzia a fost ca pentru fotograful de zi cu zi si chiar si pentru majoritatea profesionistilor supraincalzirea nu va fi niciodata o problema.

DSC_1572

Spre deosebire de celelalte blituri din gama profesionala care asigura o rotire a lampii de 360° pe orizontala si o ridicare intre -7° si 90° , Di866 MkII ofera doar 270° si 0° – 90°. Din cauza aceasta s-ar putea ca ocazional sa fim nevoiti sa abordam in alt fel unghiul fotografiei pentru a putea sa obtinem reflectarea luminii pe care o dorim. Eu nu m-am lovit vreodata de aceasta problema, dar depinde foarte mult de stilul fotografului. Panoul de difuzie si cardul de reflexie sunt obligatorii la acest nivel, Di866 MkII diferentiindu-se de concurenta prin prezenta unei lampi aditionale, de mici dimensiuni , pe corpul blitului. Acest ”mini-blit”’ asigura o mai buna umplere a umbrelor formate in urma bounce-ului decat cartonasul de reflexie si poate fi inchis complet sau variat in putere intre 1/1 si 1/128. Personal, mi se pare mult prea puternic, folosind doar optiunile 1/128 sau 1/64. La restul setarilor tinde sa supraexpuna daca subiectul nu se afla la o distanta considerabila si atunci cred ca e de preferat sa coboram lampa principala. Neavand o sursa auxiliara de energie mananca din puterea blitului principal fiind necesara o compensare cu +3 / +7 in functie de situatie. De remarcat este faptul ca pana si varfului de gama ii lipseste in continuare domul de difuzie dedicat. Avand in vedere multitudinea de solutii pentru difuzie aflate pe piata probabil ca Nissin a preferat sa permita utilizatorului sa o aleaga pe cea care i se potriveste cel mai mult mentinand si pretul mai scazut in acest fel. Motorul lampii este mai silentios decat cel de pe Di622 MkII facandu-l aproape insesizabil in conditii normale de utilizare, iar zgomotul de incarcare nu mai este un tiuit ascutit ci un carait constant precum cel de contor de radiatii Geiger care se opreste numai cand blitul intra in stand-by. Personal mi se pare amuzant si nu l-am gasit niciodata deranjat pentru ca se aude doar cand il apropii de ureche.

DSC_1559

Lampa de asistare la focalizare se bazeaza pe doua leduri care proiecteaza o lumina rosie pe subiect. Din pacate eficienta sa este redusa pentru ca nu prezinta si un model pentru a creste contrastul precum Canon sau Nikon. Lipsa unui mod in care doar lampa de asistare sa functioneze fara ca blitul sa declanseze este si ea un impediment.

Puterea foarte mare vine cu un pret –  timpul de incarcare. La putere maxima echipat cu baterii alcaline, timpul intre doua descarcari este destul de lung asa ca nu pot sa recomand decat folosirea acumulatorilor NiMH care scad durata incarcarii pana la o valoare apropiata celorlalte blituri de top. Cert este ca Di866 MkII nu va castiga niciodata un concurs de viteza in lumea TTL.

Un alt minus fata de bliturile de la Nikon sau Canon este imposibilitatea setarii marimii senzorului. Bliturile profesionale de fabrica (SB900 si 580EXII) detecteaza daca sunt puse pe un corp Full Frame sau Crop si ajusteaza lampa corespunzator. Acest lucru nu inseamna ca blitul nu functioneaza pe anumite tipuri de body ci doar ca in modul Crop se va irosi o mica parte din putere, dar in acelasi timp subiectul va fi iluminat mai uniform, eliminand vignetarea de pe margini. Avand in vedere puterea bruta a lui Di866 MkII si acumulatorii moderni buni nu pot spune ca ma deranjeaza in vreun fel lipsa acestei specificatii mai ales ca vorbim de energie pentru cateva poze irosita la cateva sute.

DSC_1568

Interfata de control prezenta pe Di866 MkII (si pe mai noile MF18 si MG8000) este unica. Di866 MkII se poate lauda cu primul ecran color din lumea bliturilor TTL care faciliteaza deplasarea prin meniu. Fiecare mod de functionare are propria culoare in cadrul meniului facand selectarea acestuia si a setarilor aferente mult mai usoara fata de interfetele greoaie si incarcate de la Nikon sau Canon. Simplitatea este cheia, existand doar 3 butoane: butonul On/Off care are si functia de blocare a tastelor, buton Pilot si un buton multifunctional pentru navigare prin meniuri.

In premiera pentru Nissin, Di866 MkII prezinta functia de Zoom manual in toate modurile in afara de cel Auto permitand o flexibilitate mai mare cand selectam pozitia lampii in fotografia creativa. Spre deosebire de modurie de functionare prezente pe Di622 MkII, TTL, Manual si Slave Optic/Wireless, Di866 MkII ne incanta cu 3 moduri noi de functionare: Auto – un mod in care toate setarile sunt dezactivate si blitul actioneaza independent, Multi – modul stroboscopic, in care setam puterea, frecventa si numarul de flasuri iar blitul va declansa acea secventa si modul Wireless Master in care putem folosii Di866 MkII pentru a declansa alte blituri compatibile (cu mod Slave Wireless). In acest mod se rezolva problema modului Slave Optic, putand evita declansarea accidentala a altor blituri prin selectarea unuia din cele 4 canale diferite. In acelasi timp, pentru fiecare canal putem imparti bliturile Slave in 3 grupuri cu setari individuale de compensare a puterii sau chiar mod manual. Oferind control total asupra oricarui set-up, in studio sau in locatie, Di866 MkII este la fel de bine echipat pentru a oferi solutii de iluminare creativa profesionala ca si concurentii sai.

Cu un pret competitiv pentru clasa profesionala si indeplinind toate exigentele in materie de calitate si dotare Di866 MkII este un concurent foarte bun pentru bliturile ”de uzina” mai ales cand vine vorba de un fotograf care prefera sa investeasca diferenta de bani in alt echipament si nu in ”brand”.

+ blitul TTL cu cea mai mare putere de pe piata
+ mod de operare Wireless Master
+ mod de operare Slave Optic (inexistent pe SB900 sau 580EXII)
+ lampa secundara pentru umplerea umbrelor
+ soft actualizabil de catre utilizator
+ conector pentru baterii auxiliare
+ simplitate in utilizare gratie meniului intuitiv
+ magazie pentru baterii foarte practica 

– lipsa domului de difuzie
– incarcare lenta
– lipsa functiei de detectare a marimii senzorului
– lampa de asistare autofocus ineficienta 

DSC_1556

MF18 Ring flash: ”Optim”  

Problema principala in macrofotografie este proximitatea subiectului fata de obiectiv care nu ne permite sa folosim un blit TTL montat pe aparat. De cele mai multe ori subiectul este acoperit partial sau total de umbra generata de catre obiectiv. Nici macar folosirea bounce-ului nu este o solutie eficienta. Totusi, producatorii de solutii de iluminare ne ofera doua modalitati in care sa rezolvam problema: prima este organizarea unui setup cu blituri wireless care sa ilumineze subiectul din mai multe unghiuri, solutie de cele mai multe ori destul de costisitoare, sau practicul blit circular. Acest tip de blit se monteaza in partea frontala a obiectivului si asigura o iluminare eficienta atat pentru macrofotografie cat si pentru portrete. Din pacate oferta este destul de limitata, fiind compusa in principal din blituri ”no-name” carora le lipsesc si cele mai de baza dotari si din blituri ”de fabrica”'(Canon, Nikon, Olympus) bine echipate, dar cu preturi prohibitive.

DSC_1671

Nissin vine pe piata cu modelul MF18 care ofera un set de specificatii foarte atractive la un pret mai mult decat decent, situandu-se undeva intre 30% si 50% din pretul solutiilor oferite de Nikon sau Canon.

DSC_1673

Diferenta de pret nu trebuie totusi sa descurajeze, MF18 este un produs de calitate ”profesionala” la nivelul lui Di866 MkII, de la acesta imprumutand si multe dintre caracteristici. Aceeasi constructie de calitate, magazie pentru baterii, meniu color si interfata intalnite si pe DI866 MkII. De la acesta mai imprumuta si patina metalica impreuna cu acelasi set de conectori: USB, Radio si baterii auxiliare.  Ceea ce il deosebeste este faptul ca MF18 este alcatuit din doua parti, corpul si lampa circulara care sunt conectate printr-un cablu.

Primul contact cu blitul lasa o impresie placuta pentru ca in interiorul cutiei de carton exista o alta cutie eleganta, imbracata in vinilin, compartimentata pentru a asigura o organizare mai buna a blitului. Poate fi pastrata pentru un transport mai sigur sau poate fi utilizata in alte scopuri eliminand spuma din interior. Blitul vine dotat cu 6 inele adaptoare din metal pentru a putea fi montat pe o multitudine de obiective: 52,58,62,67,72 si 77mm. Pe langa acestea, Nissin comercializeaza separat inele si pentru 49,55 si 82mm. Lampa este alcatuita din doua tuburi in forma literei C care se pot indeparta unul de celalalt prin apasarea unui buton. Acest lucru previne aparitia vignetarii in anumite cazuri. Fiecare dintre cele doua reflectoare poate fi reglat in mod independent asigurand un nivel optim de iluminare in orice conditii. Cablul de legatura este flexibil si rezistent avand intarituri la ambele capete.  

DSC_1576

Meniul este asemanator cu cel de pe Di866 MkII. Avem: modul Auto, modul TTL, modul Wireless in care putem folosi MF18 drept Master pentru a comanda alte blituri, modul Fine Macro in care putem varia puterea lampilor intre 1/128 si 1/1024 si modul Manual in care putem varia puterea intre 1/1 si 1/64. Avand in vedere functia wireless as fi preferat ca lampile si cablul sa poate fi detasate de corp pentru a-l folosi doar pe acesta pe post de declansator. Probabil, pentru mai multa siguranta in operare producatorul a ales sa nu ofere aceasta optiune pe MF18.

DSC_1681

MF18 beneficiaza de patru leduri auxiliare, cate doua pe fiecare sectiune pentru a facilita focalizarea in conditii de iluminare precara si pentru a oferi o previzualizare a efectelor declansarii flashului principal, fiind proportionate ca putere cu cele doua lampi.

Dupa cum am mentionat mai sus, abilitatea de a seta independent cele doua lampi este indispensabila pentru a obtine fotografii macro de calitate. Rezultatele obtinute sunt surprinzator de bune, MF18 facand foarte bine treaba pentru care a fost conceput. Folosind functia wireless, impreuna cu o alta sursa de lumina si putin spirit creativ fotografiile pot atinge foarte usor un nivel profesional. Daca este folosit pentru portrete ofera o lumina uniforma care scoate in evidenta toate trasaturile modelului intr-un mod subtil rezultatul fiind foarte placut. Personal, mi s-a parut foarte interesanta reflectarea celor doua lampi in ochii modelului sau in alte obiecte dand o nota aparte pozelor.  

DSC_1586 - Copyedit

Per total, Nissin ne ofera prin MF18 un raport optim intre pret si calitate umpland in acelasi timp un spatiu gol lasat de ceilalti producatori in segmentul bliturilor circulare accesibile atat din punct de vedere al pretului cat si al dotarilor. Cu toate ca nu sunt un impatimit al fotografiei macro recomand MF18 ca fiind un accesoriu indispensabil pentru acest gen de fotografie.

+ Raport pret/calitate imbatabil
+ Control intuitiv si cu o gama foarte larga de setari
+ Wireless Master
+ Leduri auxiliare 

– Cablu nedetasabil

Adaugand ofertei de baza prezentate mai sus si micutul Di28 care poate fi purtat in buzunarul de la camasa dar si specializatul MG8000 Extreme care promite 1000 de declansari fara incingere, Nissin garanteaza atat acoperirea nevoilor majoritatii utilizatorilor de pe piata cat si satisfacerea lor din punct de vedere al  raportului pret/calitate.

P.S.  Toate fotografiile din acest review sunt facute intr-o incapere extrem de slab iluminata folosind, bineinteles, bituri Nissin  🙂

Un articol de Andrei Alexandrescu

Alți fotografi au mai citit și:

7 Comments

  • In ceea ce priveste patina flash-ului Nissin Di622i MK II, eu ca posesor pot spune ca PATINA ESTE ATAT DE PROASTA INCAT AJUNGE SA SE DESFILETEZE SINGUR PIULITA ACEEA DE PRINDERE, JOACA BLITZ-UL SI CAND ITI E LUMEA MAI DRAGA NU FACE CONTACT.
    Deci draga domnule amator de Nissin: probabil ori esti platit sa faci reclama ori nu stii cu adevarat ce inseamna blitz de fabrica consacrata ( Canon Nikon ).
    Blitzul e foarte foarte bun pt a fi folosit slave si sa nu uitam ca desi se afirma ca e ca un 580 EX tehnologia e de blitz de Canon parca a anilor 1995-2000, CU SIGURANTA.

  • Da Tudor, ai dreptate, asta in cazul in care ai cat de cat lumina…daca esti la eveniment si n-ai decat lumina de la lasere sa te vad cum focalizezi…nemaivorbind de faptul ca trebuie sa urci ISO de iti vine rau…

  • Am avut varful de gama Di866 MkII dar l-am dat pt. ca nu are optiunea eliminarii acelei lumini rosii ( AF Assist ). Aceasta lumina practic avertizeaza subiectii ca vor fi fotografiati si automat se crispeaza, iar la o poza de grup cand sunt orientati catre blitz AF Assist-ul le deranjeaza clar retina, facandu-i sa se schimonoseasca, adio expresie naturala in poze.
    Am obiective rapide si luminoase care fac ok autofocusul, nu am nevoie de aceasta optiune pe blitz.

  • […] Review Nissin F64 – ”Fiat Lux”  […]

  • "+ mod de operare Slave Optic (inexistent pe SB900 sau 580EXII)"
    amice, ia un sb900 si ai sa vezi ca are.

    • Mea culpa! Neavând un SB900 la îndemâna pentru a vedea exact ce poate m-am bazat pe surse de informație care s-au dovedit a fi eronate. Aparent, mulți posesori de SB900 nu sunt conștienți de prezenta unui astfel de mod (slave optic) pentru blițul lor. Sa pare ca utilizarea modului SU-4 Slave transforma SB900 într-un slave optic Manual sau Automat. Îmi cer scuze pentru greșeală și rog un moderator sa facă modificările de rigoare, nu as vrea ca lumea sa creadă ca induc în eroare pentru ca am acțiuni la firma Nissin 🙂
      Toate cele bune!

    • Same for 580EXII

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.