Review Sony Alpha 99

Primesc un telefon într-o zi de vineri și sunt întrebat dacă vreau să testez niște aparate foto proaspăt apărute. Spre deosebire de ultimul review pe care l-am făcut, Sony Alpha99 — pe care urma să îl testez — se apropia foarte mult de aparatele cu care sunt obișnuit. Sony Alpha99 este un aparat cu oglindă translucidă (semitransparentă), cu senzor full-frame și o rezoluție de 24 de megapixeli.

Aparatele cu oglindă translucidă, prin modul de funcționare, au câteva avantaje față de DSLR-uri. Câteva dintre ele, în special cele care țin de vizorul electronic, sunt trecute ca avantaje mai mult “pe hârtie”. În cazul lui Alpha99, vizorul electronic este de calitate foarte bună, dar mulți fotografi s-ar obișnui destul de greu cu el. Eu nu am avut probleme în acest sens, dar nici nu consider vizorul electronic un avantaj în sine. 

Avantajele față de un DSLR ar fi:

  • autofocus rapid în live-view, filmare sau în timpul unei rafale de fotografii
  • imaginile pot fi verificate chiar în vizor
  • ceea ce vedem în vizor în momentul fotografierii reprezintă exact imaginea care va fi realizată
  • viteză de reacție mai bună, ținând cont de faptul că nu mai avem oglindă care să se deplaseze pentru a fotografia.

Câteva dezavantaje ar fi:

  • lipsa unui vizor optic
  • deoarece avem un element translucid în plus între obiectiv și senzor, avem o cantitate de lumină mai mică ce ajunge la acesta
  • o posibilă scădere a calității imaginii poate fi cauzată tot de oglinda translucidă
  • consum electric mai mare decât în cazul unui vizor optic

Cam astea ar fi avantajele și dezavantajele care mi-au atras atenția citind specificațiile. De menționat și faptul că testul a fost făcut cu obiectivul Sony SAL 28-75mm f/2.8, iar rezultatele sunt influențate de acest obiectiv. Am avut câteva probleme, după cum o să vedeți în articol, iar până nu voi reface testele cu alte obiective nu voi putea ști dacă sunt cauzate de body sau de obicetiv. Presupunerea mea este că sunt cauzate de obiectiv. 

REZOLUTIE EFECTIVA    

24.3 Mpx

SENZOR

Full Frame

REZOLUTIE INREGISTRATA

24.7 Mpx

FORMAT FISIERE     

JPEG, RAW, AVCHD

REZOLUTII INREGISTRATE

6000 x 4000 (24 MP)

4240 × 2832 (12 M)

3008 x 2000 (6 M)

INREGISTRARE VIDEO

AVCHD: 1920 x 1080 – 60fps

MP4: 1440 x 1080 (aprox. 25 fps, progresiva), aprox. 12 Mb/s (rata de biti medie)

VGA (640 x 480, aprox. 25 fps, progresiva), aprox. 3 Mb/s (rata de biti medie)

SENSIBILITATE ISO

Auto, 100, 200, 400, 800, 1600, 3200, 6400, 12800, 25600

MODURI EXPUNERE                   

Multi Segment, Central, Spot

CAPACITATE RAFALA

6 fps

CARDURI MEMORIE

COMPATIBILE

Memory Stick PRO Duo™/Pro-HG Duo™

SD

SDHC

SDXC

DIMENSIUNI

147 x 111 x 78 mm

GREUTATE

812 g

Acest review este axat mai mult pe aspectele practice, decât pe cele teoretice. Voi enunța atât avantajele pe care le-am observat în folosire, cât și dezavantajele acestuia. Majoritatea imaginilor sunt realizate la Maratonul Internațional București, la prânz cu soare puternic. Condiții bune pentru a pune în dificultate atât latitudinea de expunere, cât și autofocusul și obiectivul. 

Ca mod de expunere am folosit A (prioritate diafragmă). Aparatul a supraexpus un pic și am folosit compensarea de expunere. Exponometrul funcționează foarte bine, rezultatele fiind constante și previzibile.

JPG @75mm, 1/200, f/2.8, ISO 100
Prelucrată în Lightroom – crop destul de mare. Display-ul rabatabil este foarte util pentru acest tip de cadre. Am pus aparatul pe jos și am îndreptat vizorul către mine. Autofocusul este foarte rapid, iar cadrul ușor de luat cu acest ecran. Acest tip de cadru ar fi fost mult mai dificil de realizat cu un D3s-ul meu.

JPG @50mm, 1/640s, f/2.8, ISO 100 – prelucrat în Lightroom – cadru întreg

JPG @75mm, 1/200s, f/2.8, ISO 100 – prelucrat în Lightroom, crop destul de mare

JPG @75mm, 1/640s, f/2.8, ISO 100. 
Prelucrat în Lightroom – probleme destul de mari de claritate și aberații cromatice, vedeți cadrul următor. Displayul rabatabil a fost foarte util pentru acest cadru, deoarece aparatul era foarte aproape de sol.

Crop 100% al cadrului anterior. Imaginea este realizată la f/2.8 cu lumină destul de puternică în fundal.
Focalizarea pare corectă, dar claritatea nu este deloc bună. Trebuie studiat și cu alt obiectiv. Focus tracking-ul a funcționat perfect.  

Aici am descoperit și cel mai mare avantaj al acestui aparat: Focus Tracking. Este o funcție foarte ușor de activat, iar rezultatul este incredibil. Apăsând butonul de pe joystick (la degetul mare) putem selecta zona pe care să o urmărească.De obicei alegeam tricoul alergătorului, apoi aparatul urmărea acea zonă până ieșea din cadru. Urmărirea de focus poate fi configurată, cel mai important lucru fiind timpul până la resetarea tracking-ului, în cazul în care subiectul este pierdut. 

Este o funcție care nu are cum să fie realizată pe un DSLR, iar rezultatul este incredibil. Singura problemă pe care aș putea-o vedea este legată de viteza de focalizare a aparatului. După maraton am făcut un test special pentru funcția de tracking, iar la viteze mai mari obiectivul nu ține pasul cu alergătorul. Voi repeta acest test și cu alte obiective. 

Cea mai mare, practic și singura problemă pe care am întâmpinat-o în folosirea lui Alpha99 a fost cea exemplificată în cadrul anterior. Unele imagini pur și simplu erau neclare, deși focalizarea era bună. Inițial m-am gândit că este ghosting cauzat de oglinda semitransparentă, dar nu cred că este cazul, deoarece am cadre fotografiate în condiții asemănătoare care au ieștit foarte bine. Eu cred că este o problemă a obiectivului 28-75mm f/2.8 și nu a aparatului. Voi verifica acest lucru la următorul test. 

Deoarece aparatul era unul de demo, el fiind anunțat abia cu o zi înainte, timpul pe care l-am avut la dispoziție a fost foarte scurt.

JPG @75mm, 1/500s, f/2.8, ISO 100. 
Editat în Lightroom – crop relativ mic. Aici nu am mai întâmpinat problemele de la cadrul anterior. Imaginea nu este perfect clară, dar a fost realizată la f/2.8. La fel, am rabatat display-ul pentru a putea încadra cu aparatul la nivelul solului. Unghiul este unul foarte interesant, deoarece se evidențiază spațiul dintre tălpile alergătorului și asfalt.

Crop 100% al cadrului anterior. Rezultatul mi se pare excelent, ținând cont de faptul că obiectivul este deschis la maxim, iar rezoluția este de 24 de megapixeli. Încă-mi stă gândul la focus tracking. 

JPG @55mm, 1/3200s, f/2.8, ISO 100. 
Editare minimă în Lightroom, crop aprox. 30%. Viteza de reacție a aparatului este foarte bună, probabil datorită lipsei unei oglinzi basculante. De asemenea, calitatea imaginii este foarte bună, având în vedere că avem lumină foarte puternică în fundal (soare direct, ora 11 AM). Focus tracking-ul a funcționat și aici perfect. 

JPG @60mm, 1/2500s, f/2.8, ISO 100. 
Editare minimă în Lightroom, crop destul de mare. Focus tracking-ul a păstrat focalizarea pe sticlă, iar viteza de reacție a aparatului a fost extrem de bună.
 

Crop 100% al cadrului anterior. Calitate a imaginii foarte bună, total diferită de ca în cadrele cu probleme. Abia aștept să testez aparatul cu alte obiective, deoarece rezultatele sunt foarte bune, cu niște excepții (ca cea de mai sus). 

JPG @60mm, 1/2500s, f/2.8, ISO 100. 
Fără crop, editat în Lightroom (zgomotul de imagine este adăugat la prelucrare).

JPG @75mm, 1/1250s, f/2.8, ISO 100. 
Editare minimă în Lightroom. Focus tracking pe tricoul portocaliu. Am fotografiat folosind burst-ul de 6 cadre pe secundă. Viteză de reacție foarte bună. 

JPG @40mm, 1/1000s, f/2.8, ISO 100. 
Imagine direct din aparat, neprelucrată. Dynamic range bun, de asemenea și claritate foarte bună. Am folosit stilul creativ “Standard”.  

Crop 100% al cadrului anterior. Calitate a imaginii foarte bună, iar expunerea, deși în condiții de iluminare dificilă (soare direct) a fost corectă.

JPG @35mm, 1/1250s, f/2.8, ISO 100. 
Prelucrare sumară în Lightroom. La fel, expunere dificilă dar cu dynamic range excelent — observați detaliile din umbre. 

JPG @75mm, 1/1250s, f/2.8, ISO 100. 
Prelucrare foarte sumară în Lightroom. Este un cadru mai slab, dar cu o expunere foarte dificilă. Soare direct în prim-plan și umbră în fundal. Atât exponometrul, cât și senzorul și sistemul de focalizare și-au făcut treaba foarte bine.

JPG @75mm, 1/500s, f/2.8, ISO 100. 
Un pic neclară imaginea la nivelul feței — cred eu din cauza unei probleme a obiectivului. 

JPG @75mm, 1/1000s, f/2.8, ISO 100. 
Crop cam 30% și ajustări de bază în Lightroom. Focus tracking-ul funcționează impecabil, iar claritatea este foarte bună. Display-ul rabatat a fost foarte util aici. 

JPG @75mm, 1/640s, f/3.2, ISO 100. 
Editare sumară în Lightroom. Culori frumoase și claritate bună. Cred că am abuzat de aceste cadre de la nivelul solului, dar este mult mai simplu de fotografiat așa decât cu un DSLR. Cu D3s-ul aș fi făcut acest cadru la întâmplare, fără să pot vedea ce se întâmplă.  

JPG @75mm, 1/1000s, f/2.8, ISO 100.
Imagine editată sumar, claritate bună și focus corect. Sportivul din cadru este chiar câștigătorul cursei, iar viteza lui era pe la 20km/h, aproape de două ori mai mare decât a majorității sportivilor. Focus tracking-ul nu a avut probleme.  

JPG @28mm, 1/1000s, f/2.8, ISO 100.
Prelucrat sumar în Lightroom. Viteza de reacție a aparatului este excelentă, iar focus tracking-ul a păstrat focalizarea pe sticlă, deși am mișcat destul de mult aparatul. Am tras o rafală de 3 cadre, la 6fps. 

JPG @28mm, f/2.8, ISO 100.
Abuzez din nou de ecranul rabatabil. Ecranul rabatabil și Focus Tracking-ul sunt principalele motive pentru care aș folosi un astfel de aparat.  

JPG @28mm, 1/1000s, f/2.8, ISO 100. 
Soare puternic, dar încă avem detalii în umbre. 

JPG – Sweep Panorama la 28mm, 1/1000s, f/2.8, ISO 100.

În cazul în care vă întrebați de ce am făcut o panoramă la f/2.8, explicația este simplă. Pentru a putea fotografia din cât mai multe locuri, mă deplasam pe traseu cu bicicleta. Practic opream, legam bicicleta, făceam niște cadre și plecam. Deși am avut foarte multe ocazii să fac panorame, având trei aparate foto la mine am avut mici probleme la capitolul “organizare”. În cazul de față diafragma rămăsese la 2.8. Am verificat imaginea, am văzut că este suficient de clară și am plecat. Dacă nu am avut probleme, nu am avut ce să repar.  

Sweep Panorama este un mod automat pentru imagini panoramice. Aparatul trage o rafală în timp ce utilizatorul mișcă aparatul de la stânga spre dreapta, apoi ele sunt lipite automat. Foarte ușor de folosit, cu rezultate bune. Deși Sweep Panorama nu este o funcție esențială, existența ei și funcționalitatea bună sunt o adiție bună la un aparat performant. Aceste funcții, precum și stilurile creative nu sunt de obicei prezente în gama de aparate performante, dar după cum am văzut în cazul lui Alpha 99, uneori pot fi foarte utile.  

RAW @50mm, 1/800s, f/2.8, ISO 100. 
Editat în Lightroom. Am folosit pofilul “Camera Clear”. După cum mă și așteptam, raw-urile conțin o cantitate enormă de informație. Atât culorile, cât și luminozitatea pot fi ajustate extrem de mult.  

Raw-urile de Alpha 99 au aproximativ 25MB și a trebuit să aștept destul de mult timp până au fost suportate de Adobe, fiind un aparat foarte nou. Cu toate astea, rezultatele sunt excelente și vă recomand să trageți raw. 

În cadrul acestui review am folosit carduri SanDisk Ultra (30MB/s) de 8 și 16 GB. Viteza lor este foarte bună, doar în cazul rafalelor fiind necesar să aștept să copieze câte 10-15 cadre. Nu am avut nici un fel de problemă, acestea au o viteză de răspuns foarte bună și nu am avut fișiere corupte. Cardurile mi s-au părut excelente, în special ținând cont de gama de preț în care se află. 

RAW @30mm, 1/100, f/2.8, ISO 100.
Editat în Lightroom. Imagine foarte clară, viteză de reacție bună. 

Toată lumea obosise după 4 ore de concurs. Nu doar concurenții, cât și voluntarii. În zona în care am fotografiat sportivii în timp ce luau sticlele de apă din mâna voluntarilor, am avut o perioadă în care am ajutat la desfăcutul sticlelor. Cele două voluntare din acea zonă nu țineau pasul cu numărul sportivilor care treceau pe acolo, așa că am lăsat aparatul jos și am ajutat cât am putut. Un fel de “mulțumesc”, deoarece fără ei astfel de evenimente nu ar putea avea loc.  

RAW @40mm, 1/500s, f/4.5, ISO 100.
Ora 15 fără 1 secundă. Condiții de lumină foarte dificile, cu rezultate bune. Din acest punct de vedere m-a surprins Alpha 99. Felicitări și lui Paul 🙂 

RAW @ 50mm, 1/160, f/13, ISO 100 

Multe din setările aparatului se realizează din meniu, dar practic toate setările importante sunt accesibile apăsând butonul Fn. Având vizor electronic, acestea se pot realiza fără să luăm aparatul de la ochi. Eu sunt obișnuit cu manete mecanice pentru mai toate setările importante, dar varianta celor de la Sony funcționează foarte bine.

După cum am spus la începutul acestui articol, acest review este unul practic, cu rezultate obținute în condiții reale. Specificațiile sunt importante de știut, dar capabilitatea unui aparat de a și atinge rezultatele promise este foarte importantă. Eu am căutat mereu astfel de review-uri și tocmai de aceea încerc să le și realizez în acest mod. M-am obișnuit foarte ușor cu vizorul electronic și am fost impresionat de calitatea și viteza lui. Acesta are rezoluție foarte bună și practic nu are deloc întârziere. Nu este chiar ca cel optic, dar este foarte performant.

După maraton, chiar înainte de a returna aparatul am vrut să fac niște teste de ISO. Întrucât fotografiez foarte mult concerte, calitatea imaginilor la ISO mare este foarte importantă pentru mine. Pentru că nu aveam “la îndemână” nici un concert, am ales să merg într-un loc cu care nu prea mă întâlnesc, în special când fotografiez, dar ce pune în dificultate mulți fotografi de nuntă: biserica.

A bătut din ușă-n ușă, până am găsit o biserică în care să am voie să trag câteva cadre. Cele câteva chiar au fost câteva, deoarece destul de repede am fost gonit. Le mulțumesc totuși și pentru aceste câteva imagini. 

Am realizat două seturi de imagini pe care le-am suprapus ulterior, între ISO 800 și 25600. Noise reduction-ul a fost păstrat pe standard. Alpha 99 are un algoritm foarte puternic de reducere a zgomotului, care totuși păstrează destul de bine detaliile. Evident, la ISO 25600 avem pierdere de detalii, dar totuși controlată. Ținând cont de faptul că vorbim de fișiere de 24 de megapixeli, Alpha 99 nu stă deloc rău la capitolul ISO. 

Am atașat și cropuri 100% ale acestor teste. Primul set de imagini are o mică eroare de focalizare — eroare umană. Toate imaginile sunt suprapuse. Le puteți descărca și vizualiza unul după celălalt, pentru o comparație mai ușoară.

Se poate observa cum noise reduction-ul își face treaba, afectând un pic și detaliile, dar totuși rezultatele sunt impresionante.

Testul 2: un element mai apropiat, de data asta în focus 🙂

Cadrele sunt perechi, întâi avem cadrul întreg, apoi crop 100%. Toate imaginile sunt aliniate pentru a putea fi comparate ușor. La ISO 25600 putem vedea o scădere în claritate, dar per total imaginea arată foarte bine (pentru acest ISO). Fotografiind RAW și folosind metode externe de reducere a zgomotului, cum ar fi Adobe Lightroom este posibil să obținem rezultate și mai bune. Imaginile de aici sunt JPG-uri direct din aparat, fără nici un fel de modificare — în afară de aliniere și crop la cele 100%. Noise reduction a fost pus pe standard.

Dacă ar fi să trag o concluzie, aceasta ar fi una pozitivă. M-a impresionat aparatul și sunt convins că mai sunt lucruri pe care nu le-am descoperit. L-am folosit în regim de sport și iluminare dificilă, iar rezultatele au fost destul de bune. 

Pe partea de video, aparatul mi se pare excelent. Nu este specialitatea mea și s-ar putea ca un profesionist să observe mai multe detalii despre cum se descurcă decât mine, dar nemulțumit nu cred că ar avea cum să fie. Primul lucru bun, care ține de faptul că este un SLT, este că toate funcțiile pe care le avem pentru fotografie sunt disponibile și la video. Cele mai importante două funcții mi se par Focus Tracking și SteadyShot. Focus tracking este foarte util la video, practic permite folosirea autofocusului în timpul filmării. Autofocusul fără focus tracking este destul de haotic. Sistemul nu este perfect, dar progresul este foarte mare.

Primele 3 secvențe au fost filmate folosind un steadycam Wondlan Ares, restul fiind filmate din mână. Cadrele care sunt făcute din mers, sunt filmate de pe bicicletă. Stabilizarea aparatului funcționează foarte bine, acesta fiind unul dintre motivele pentru care am și ales să nu folosesc steady-ul. Steadycam-ul, deși nu are un preț mare, este realizat integral din metal și finisat foarte bine. Odată echilibrat funcționează foarte bine, chiar și cu A99 care este destul de ușor.

Toate secvențele au fost filmate la 1920x1080p și 50fps. Pe parcursul filmului sunt secvențe în care am redus viteza special pentru a ilustra avantajul framerate-ului mare. La început am coborât până la 25%, de aceea vedem o ușoară sacadare, dar dacă slow-motion-ul este realizat cu niște pluginuri gen Twixtor, la 25% ar trebui să obținem rezultate foarte bune. La finalul clipului am inserat două teste. Primul este un test de focalizare, folosind Focus Tracking. Am ales să focalizez pe fața subiectului, apoi, pornind de la 75mm am scăzut distanța față de aceasta și am coborât până la 28mm. Fără Focus Tracking nu aș fi putut obține acest efect. Se poate observa că la sfârșit pierdem foarte puțin din focalizare, dar imediat recuperează. 

Acest lucru poate fi reglat, în funcție de situație, schimbând valoarea AF Tracking Duration.

Avantajul filmării cu un DSLR este că putem obține aceeași profunzime de câmp pe care o obținem și la fotografiere. Acest lucru este foarte dificil de obținut cu o cameră video care costă de cel puțin două ori mai mult decât Alpha 99.

Vă recomand să vizualizați clipul la rezoluție Full HD.

Trăgând linie, avem:

Avantaje:

  • construcție foarte bună — aparatul este foarte solid, destul de ușor, cauciucul este foarte aderent, iar finisajul este foarte bun. Este un produs de top și se vede asta.
  • ergonomie bună — atât ca formă cât și plasarea comenzilor. 
  • ecranul rabatabil în mai multe direcții — permite fotografierea fără probleme din unghiuri dificile. Un mare plus.
  • Focus Tracking — funcționează extrem de bine și este foarte util
  • autofocus rapid, în special în timpul unei rafale. Sistemul dublu de focalizare funcționează foarte bine. Impresionant.
  • ISO mare —25600— și calitate bună la valori mari de ISO
  • filmare FullHD la60fps cu autofocus continuu și focus tracking pe durata filmării — exact ca la fotografiere. Extrem de util
  • filmare cu expunere manuală — deși am pierdut câteva minute până am reușit să trec pe M
  • stabilizare de imagine SteadyShot — prin mutarea senzorului pentru fotografii și electronic pentru video — foarte eficient
  • Focus Tracking pentru video

Dezavantaje:

  • vizor electronic — deși are avantajele lui, totuși nu este chiar ca cel optic — acest aspect cu siguranță este cu o puternică notă personală.
  • schimbarea multor setări se realizează din meniu, dar ergonomia este bună.

Aparatul este excelent, singura problemă reală fiind claritatea unelor cadre. Până nu îl testez și cu alte obiective nu voi putea ști sigur ce a cauzat problema. Mi se pare un aparat care ascunde multe funcții performante, lucru care m-a luat prin surprindere. Este primul SLT pe care îl folosesc mai intensiv și am observat ceva funcții care mi-ar plăcea să fie disponibile și pe aparatul meu.

Radu Dumitrescu, Photographer

Echipament utilizat:
[products ids=1051623,1046226,1049650,1049603]

Alți fotografi au mai citit și:

1 Comment

  • Intr-adevar, obiectivul folosit nu este unul dintre cele mai grozave din gama Sony. In plus, nu are motorul SSM care ar ajuta din greu viteza de focalizare. Pentru rezultate maxime, recomand cele doua obiective varf de gama: 85 1.4 si 135 1.8, ambele Sony. Sunt obiectivele care rivalizeaza intre ele pentru cele mai sharp obiective pe montura Sony (si, probabil, indiferent de montura).

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.