Canon 650D – mica uzina multimedia

… sau cum poate tine un aparat in spate un laborator foto-video de jurnalism

Nu vom judeca tot, ca nu se poate.  Avem, insa, o idee: un DSLR poate ajuta un student sa invete practic jurnalismul multimedia. Sa produca fotografii de presa (scrisa sau online), interviuri si ambianta sonora pentru radio si reportaje sau  secvente video pentru televiziune.

Cautand o solutie de buget am ajuns sa analizam Canon EOS 650D – in sprit de gluma sau nu, nu este exclus ca unora aceasta combinatie de cifre si de litere sa le amintesca de tractorul UTB Universal 650D. Mare si puternic: ara, transporta si pune in miscare alte  masini agricole de 40 de ani! Acest mic DSLR Canon ar putea fi numit aparatul universal de jurnalism in Romania, mai ales ca si interfata este in limba romana…

Studiind functiile camerei, Canon 650D pare potrivit pentru jurnalistul contemporan, mai ales pentru un incepator sau un autodidact. Nu iti trebuie buletin si carnet de conducere ca sa faci poze si filmari! Insa garantat nu strica  absolvirea unei scoli care sa te invete teoretic si mai ales practic cum sa fii performant in informarea publicului cu ajutorul textelor si a imaginilor. Studentii vin la scoala cu acest gand si este datoria profesorilor sa se adaptaze tehnologiilor moderne pentru a ii transforma in profesionisti. Noi credem ca scolile de jurnalism trebuie sa fie in primul rand ateliere multimedia si atelier fara unelte nu exista.

In acest articol, cautam raspunsul la urmatoarea intrebare: poate fi  Canon 650D o alegere buna ca mijloc tehnic de practica in jurnalismul actual?   

Scurta lectie de anatomie digitala

650D mosteneste majoritatea trasaturilor de la 60D si 600D: aspectul general, foto 18mp, filmeaza HD, montura EF-S, 1.6 crop factor.

Are insa si abilitati in plus! Procesorul Digic V ne face sa asteptam o calitate superioara a imaginii. Filmeaza in orice mod printr-un comutator (nu doar in modul dedicat). Este echipat cu un captator CMOS imbunatatit, numit Hybrid-CMOS, gata pentru a misca un sistem unic de autofocus Hybrid (disponibil doar in noile obiective Canon STM precum 18-135mm f/3,5-5,6 STM si EF 40mm f/2,8). Ecranul este rabatabil si, in premiera la un DSLR Canon, tactil (recunoaste gesturi si multitouch iar in live view/mod video se poate selecta zona de focalizare prin atingere). Iesirea HDMI este “curata” astfel putem transmite HD live direct prin acesta sau putem inregistra cu un recorder extern (in paralel cu cardul SDHC).

Canon 650D, pe scurt:

  • senzor ‘Hybrid CMOS’ 18MP, APS-C, la 5 fps
  • inregistrare video pana la 1080p30, cu microfon stereo incorporat
  • procesor de imagine DIGIC 5
  • 14-bit adancime de culoare  la foto RAW
  • video 8-bit, 4.2.0. PAL
  • sistem de fotometrie ca la 600D (63 zone iFCL, similar ca la 7D si  5D mkIII)
  • vizor ocular cu penta-prisma
  • ISO 100-12,800, extins in modul foto pana la 25,600
  • sistem de autofocus incorporat in senzor, functional si in modurile Live View si  Video
  • Autofocus continuu in modul video cu mentinerea selectiei facuta asupra subiectului principal filmat
  • ecran LCD  tactil ClearView II, cu unghi variabil 3:2/1.04m puncte

vs. 60D

Am fost curiosi cum se descurca in comparatie cu fratele mai mare si mai batran, 60D-ul cu Digic IV. Cum majoritatea functiilor sunt similare pe cele 2 aparate, le-am pus pe ambele pe standard si am facut un mic test de performante ISO. Dupa cum se poate vedea, atat in modul foto cat si in cel video, camerele produc imagini similare. Sincer, ne asteptam poate mai mult de la Digic V, dar oricum, sa ai intr-o camera entry-level performantele de la clasa superioara nu e rau deloc.

Proba practica – mini-reportaj foto-video

Apoi l-am scos pe teren, unde proba cea mai grea este evident cea practica.

Am ales un subiect local, cotidian, o mini-poveste, un reportaj care ar putea fi un exemplu de ce ar putea face studentii ca practica la un seminar.

Se da o geanta mica: Canon 650D + 2 obiective fixe: un 100 macro si un 35 + un trepied si lumina naturala. Pentru sunetul ambiental microfonul camerei iar pentru interviu o lavaliera.  Un pic de documentare la fata locului,  discutat cu omul si inteles un pic subiectul, sub 2 ore de stat la filmare si apoi editarea. Corectii de culoare (pentru ca 650D nu are balans de alb in grade Kelvin ci doar preseturi si custom WB), asamblat interviul ca schelet al filmului si colorat cu cateva secvente filmate la fata locului, o scurta melodie gratuita de pe jamendo.com si gata filmul:

Usor de folosit, comenzi la indemana, ecran tactil (care permite operare facila, fara sunet de operare pe care l-ar  putea capta microfonul)si calitate destul de buna a imaginii (mai ales pana in iso 800).

Pe de alta parte, baterie foarte slaba (nu am avut decat una si am mai pus-o la incarcat un pic spre final), banding pe ici si colo, un pic de moire, greu fara balans in K, dar una peste alta si cu gandul la raportul pret-calitate, 650D a dovedit rapid ca se poate face treaba buna cu ea. Mai ales in combinatie cu optica buna.

De asemenea, am surprins si cateva fotografii, bune pentru a ilustra complet story-ul  despre Ceasornicar.  Cei 14 biti isi arata puterea, imaginile au multe detalii si informatii de culoare; de asemenea si jpg-urile produse sunt de o calitate foarte buna.  Fotografii RAW cu  mici corectii de culoare, luminozitate si contrast, 650D + 50mm 1.4:

De asemenea am testat si functia video snapshot – o functie foarte utila pentru a invata secventialitate: planurile pot fi gandite la fata locului, filmate si montate automat in aparat – studentii pot veni astfel cu materialul pre-editat din locatie:

Studiu de caz:

Laborator/studio jurnalism multimedia dotat cu aparate Canon EOS 650D de la F64

Studentii sunt din ce in ce mai familiarizati cu smartphone-uri. Cu o smart-camera universala,  foto-video, cu ecran tactil si mobil, vor recepta mult mai deschisi informatiile cursului si se vor indemna sa participe la lucrarile pratice si sa castige, mai apoi, constant, maratonul zilnic si firesc catre o imagine bogata in informatii utile. 

Pentru o grupa de 15-20 de studenti sunt suficiente opt aparate Canon 650d astfel incat sa poata lucra in echipe mici (de 2-3 persoane) si sa isi poata rula intre ei functiile din echipa de productie TV/Radio.

Kit-ul pentru fiecare grupa este compus din: camera 650D, doi acumulatori (poate chiar  in grip, pentru un timp mai scurt schimbare a acumulatorilor si de demontare-montare a camerei de pe trepied), card SDHC clasa 10, alimentator 220V, incarcator separat de acumulatori, obiectivul zoom 18-135 IS cu STM, geanta de transport si un trepied/monopied. In plus in laborator vor exista si microfoane, lavaliere si recordere audio externe.

Fiind primul DSLR EF-S cu iesire HDMI clara, Canon 650D ajuta la proiectarea eficienta si ieftina a unui platou de productie TV. Inseamna ca se inchide bucla intre echipamentele DSLR-video si echipamentele de studio TV prosumer.

Studioul va fi instalat intr-o sala de curs aflata intre doua mari amfiteatre. Amfiteatrele pot fi transformate in platouri de filmare pentru turnarea unor programe de teleconferinta si telescoala.

Schema studioului foloseste patru aparate 650D ca surse video legate prin HDMI de un mixer TV din familia ATEM.

Semnalul audio poate fi captat cu echipament profesional conectat la un mixer audio. Astfel se asigura monitorizare de sunet in platou/studio si corespondenta cu linia telefonica externa.  Dupa conversia acestuia in SDI, informatia audio este trimisa in mixerul AV care primeste prin HDMI imaginea de la cele patru 650D.

Studioul va mai fi dotat si cu sisteme de prompter, echipamente de streaming, PC-uri pentru productie tv si pentru arhivarea materialelor finale.

Microfoanele interne si input-urile audio din 650D o sa fie folosite doar pentru captarea sunetului pe teren, echipamentul profesional prin mixer oferind o calitate net superioara in studio. Alt motiv este lipsa de  fiabilitate in caz de utilizare prelungita a conectorului (mufa) mini-jack audio

Tot aceste echipament este integrat si ca studio portabil pentru deplasarea intregii aparaturi pentru filmarea si producerea de emisiuni TV in alte locatii (de exemplu dintr-o sala de sport ori dintr-o sala de festivitati a Universitatii).

Pe langa cele patru camere din prima linie, montate pe trepiede, conectate de mixerele AV si la reteaua electrica prin alimentatoarele de priza, celelalte 650D vor fi folosite pentru documentarea fotografica a evenimentului ori pentru realizarea unor filmari conexe (interviuri si secvente de atmosfera).

Acelasi tip de echipament este folosit pentru atingerea mai multor scopuri vizand colectarea informatiei si difuzarea ei, fara a se face rabat de la calitatea acestora si cu cheltuieli minime.

In caz de defectiune, oricand alt 650D poate fi la dispozitia echipei principale de productie.

Raportul foarte favorabil intre pret/performante/posibilitati de integrare ne-a determinat sa construim acest kit de studio in jurul lui Canon EOS 650D.

Concluzie

Cei mai multi oameni înca nu vad DSLR-urile ca si camere video, dar functia video nu este un aspect de neglijat, iar in ultimii ani, in urma beneficiilor aduse de tehnologiile moderne platformele media s-au schimbat enorm. Deja fotojurnalistul modern trebuie sa capteze si sunet si imagine si sa stie si sa le editeze chiar pe teren. Mai mult decat atat, jurnalistul contemporan cere ca acelasi aparat sa poata sa transmita prin internet informatiile inregistrate.

Ca si aparat de fotografiat, Canon 650D / Rebel T4i este foarte placut de utilizat. Face tot ceea ce te-ai  astepta de la un aparat din categoria lui, in plus, deschide noi posibilitați precum controlul fara fir al blitului si facilitatea mai multor moduri de expunere pentru a reduce zgomotul si imagini HDR.

Prin ecranul tactil inedit pentru DSLR accesezi usor meniu camerei, ca la  un smartphone.

Articulatia ecranului permite pozitionarea acestuia in orice directie. Claritatea impecabila a ecranului LCD permite vizarea optima a subiectelor fotografiate ori filmate, chiar si in lumina  puternica. Obiectivele dedicate in special utilizarii camerei Canon 650D, zoom-ul EF-S 18-135mm f/3,5-5,6 si obiectivul fix 40mm f/2.8 reprezinta mai ales capacitatea de a raspunde tuturor exigentelor. Adaugam ca pe noul DSLR Canon EOS 650D se poate folosi si toata pleiada de obiective EF produsa de Canon.

Performante profesionale, conditii de utilizare sigure si usor de aplicat la preturi accesibile institutiilor educationale si chiar micilor case de productie.

Cel mai important aspect este ca, atat pentru foto, cat si pentru video produce imagini excelente cu relativa usurinta.

Bile negre

– baterie slaba – cca 45 min filmare
– usa bateriei se blocheaza in talpi mari de trepied
– informarea asupra capacitatii curente a bateriei nu exista
– buffer slab – putine rafale raw
– trepte superioare la iso (pana la 25600), dar nu aduc mari imbunatatiri calitatii imaginii
– nu are functia de balans de alb in grade Kelvin; in continuare AWB incandescent prea cald
– iso nu are trepte intermediare
– conectori de microfon tip consumer, jack de calitate slaba
– nu are monitor audio in
– autofocus mediocru la video (nu am testat filmarea cu obiectivele STM)

Bile albe:

– jpg-uri de buna calitate, in rafale de 5 fps
– declansator rapid si silentios
– e usor, desi asta poate fi si un neajuns ca e material mai slab – plastic
– meniu Q pt setari rapide
– sunet manual, cu filtre
– video full hd full manual
– filmeaza in orice mod semiautomat
– microfon stereo si mufa jack pentru microfon extern
– functie video snapshot – secvente montate in aparat
– display f bun 980k, articulabil
– touchscreen foarte bine optimizat
– are autofocus pe filmare – desi nu grozav
– iesire hdmi “curata”
– buton iso dedicat
– wb shift pe video

imagini:  Alex Serban – http://alexserban.ro
text:  Remus Cirstea – lector Universitatea Pitesti,
Alex Serban, Cosmin Serban

Echipament utilizat:
[products ids=1049774]

Alți fotografi au mai citit și:

14 Comments

  • – multi amatori cu gura mare pe aici.

  • mai slab si decat 550d

  • Da si asa cum spune si GHEO chiar si 550 are performante mai bune la foto si lumina slaba chiar decat si 600d cu care lucrez de ceva timp dar nu asa de batator la ochi, ca la 650 650.

  • Si totusi http://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-650d-re… considera ca este sub 600d la calitate jpg si lumina slaba ! Sa fie oare mincinosi ? Nu cred !

  • Am achizitionat cu putin timp in urma acest "supercalifragilistic" 650D si imi cam pare rau.Mentionez ca imi permit ca cumpar si aparate din clasele superioare insa lucrand cu ele mi-am dat seama ca diferenta de calitate nu justifica pretul pe care il au.Asa ca nu am aruncat cu banii in sus.Am mers pe entry-level , a fost ok si mai este inca (pentru preturile care se ofera la serviciile foto,aici, pe la noi prin teritoriu).Imi pare rau ca ca am plecat urechea la abureli.Acum ca-l am pot sa va spun ca la produsul finit,fotografia,din punct de vedere calitativ Digic 5 nu aduce mai nimic in plus .Rapiditate si atat.(parerea mea).Am comparat cu 550D si cu regret va spun ca fotografiile facute cu acesta sunt cu cam 10-15% mai ok decat cu 650D.Testele au fost facute in conditii identice de lumina,cu aceleasi setari si cu acelasi tip de obiectiv. 550D a masurat mai corect expunerea iar fotografiile realizate au zgomot de imagine mai mic fata de cele cu 650D (la acelasi ISO).Focalizarea mai rapida pe live-view e doar o iluzie.In rest totul e ok.Cam atat cu parerile mele personale.Lumina buna sa aveti

  • http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-650D-vs-Nik
    Merita luata in seama aceasta comparatie?

  • D.R. – nimeni nu face filme serioase cu AF, nicaieri in lume; autofocusul pe filmare este pt vacanta. punct;
    din anumite puncte de vedere un film bun se poate face si cu un telefon mobil; exista totusi anumite chestii de finete care separa camerele; multumim de comentariu

  • Avand in vedere obiectivele folosite la materialul cu ceasornicarul ( fara AF in modul video), cu ce e mai breaz Canon 650d decat 550d, de exemplu? Nu cumva iesea filmul la fel de bine, cu un aparat mult mai ieftin?

    • Ba da

      • din ce punct de vedere sa fi iesit mai bine? nu am testat autofocusul; am facut un film cat de bine s-a putut cu sculele alese in situatia data; care e ideea comentariului?

  • Sony a 57 e mult superior la toate capitolele cand il compari cu canon 650D…De fapt cand vine vb de aparate pana in 1500 de euro Sony e lider.(vezi Sony a77 sau Nex7 Nex 6..Cat despre 650D e doar un 600D cu touchscreen si asa-zisul Af in modul video care e un esec…( ca jurnalist daca iti vine "buna" idee sa filmezi ceva pe graba cu Af iti rogi moartea) Ceea ce cu a 57 poti face…Si nici Nikon nu sta prea bine in comparatie cu Sony… totusi Nikon 5200 pare destul de interesant ( 24 Mp , 60 fps in modul video la rezolutia maxima)
    In concluzie pt aparatul bun la toate si un buget limitat tot la Sony m-as duce pt. ca poate sa faca ce nu face Nikon si Canon ( in aceasi categorie de bani bineinteles)

    • Ce ma bulverseaza la acest comment e, si citez: "Sony a 57 e mult superior la toate capitolele", AF in mod video, 60fps in mod video…
      Daca vrei video, filmezi cu camera video (care e net superioara dslr-urilor), daca vrei foto, faci poze cu aparat foto.
      Nu poti sa spui ca Sony A57 e superior la toate capitolele si sa spui numai de functia video…
      Ma rog, fiecare cu comentariile, comparatiile si nevoile lui.

    • Stimate …nume
      Ati utilizat A57, A77, Nex6 si 7, Nikon 5200? Noi nu spunem ca 650D este "mult superior". Spunem ca e potrivit pentru ceea ce dorim noi de la un astfel de aparat. Va rugam sa nu fiti Sony, Nikon ori Canon, ci sa va alegeti pentru fotografii cu mere, un aparat de fotografiat mere. Multumesc ca ati citit povestea noastra!

      • Sony A57 am eu…bineinteles ca nu am folosit Nex 6 sau 5200. Eu spuneam ca in aceasi categorie de bani sunt aparate care sunt mult mai performante decat Canon 650d. Pentru pozat mere se descurca bine si asta dar daca vrei sa pozezi toata livada cauti altceva.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.