Culorile fundalului alb

Desi suna ciudat, titlul descrie cel mai bine versatilitatea fundalului alb in fotografia de studio.

Culoarea obiectelor este data de capacitatea lor de a reflecta o parte sau intregul camp spectral al luminii naturale. O rosie este rosie pentru ca reflecta componenta rosie si absoarbe celelalte componente din lumina alba. In cazul nostru fundalul il percepem ca fiind alb pentru ca reflecta in cantitati egale toate lungimile de unda care compun lumina naturala. Modificand intensitatea sau componenta spectrala a luminii (lungimile de unda), fundalul isi va schimba in mod corespunzator culoarea. In teorie suna bine, sa vedem si in practica.

Fundalul folosit pentru imaginile din acest articol este din carton alb. Folosind lumina, il poti modela si ii poti da o infinitate de nuante si culori.

Prin cresterea cantitatii de lumina fundalul capata nuante de la negru la alb. Pentru exemplele de mai sus am folosit doua umbrele plasate in unghi de 45 de grade fata de fundal, pentru a obtine tonalitati aproape omogene pe toata suprafata. Atat timpul de expunere, cat si diafragma sunt constante, ceea ce am schimbat a fost puterea blitului. Economisesti banii si spatiul pentru fundaluri printr-o simpla apasare de buton. Ce grozav, nu-i asa? Asa e, insa, economia vine cu un neajuns. Pentru a pastra nuanta fundalului va trebui sa izolezi celelalte surse de lumina care modeleaza compozitia. Destul de greu de facut, daca lumina principala este de exemplu un softbox mare, modificator care arunca o cantitate mare de lumina difuza intr-un unghi foarte larg. Mai mult, peretii albi se comporta si ei ca un urias softbox, directia luminii fiind imposibil de controlat, nu insa si cantitatea. Intensitatea luminii scade pe masura ce se indeparteaza de sursa de lumina. Matematic, intensitatea luminii scade cu inversul patratului distantei. Fenomenul se explica prin faptul ca odata cu cresterea distantei, creste si aria de acoperire a luminii.

aproape
aproape
departe
departe

In imaginile de mai sus am folosit aceeasi sursa de lumina, un soft box de 100cm. In prima imagine sursa de lumina se afla la limita din stanga a cadrului, la o distanta de subiect de aproximativ 1 metru. Trecerea de la lumina la umbra este abrupta, iar pe fundal ajunge foarte putina lumina. In cea de-a doua imagine, am indepartat sursa de lumina la aproximativ 2 metri, pastrand unghiul fata de subiect. Pentru a compensa pierderea de lumina am crescut puterea blitului cu 2 stop-uri (de 4 ori mai multa lumina). Rezultatul: lumina pierde mai putin din intensitate pe fata subiectului (de la stanga la dreapta), si ajunge intr-o cantitate mult mai mare pe fundal.

Lumina principala in fotografia de mai sus este un blit cu octobox de 135cm, asezat la 1 metru de subiect, si la 4 metri de fundal. Un calcul simplu imi arata ca intensitatea luminii pe fundal este de 16 ori mai mica decat pe subiect, suficient cat sa nu imi dilueze lumina colorata de pe fundal.

Degrade-uri, umbre, cercuri de lumina, le poti avea pe toate folosind modificatorul de lumina potrivit, in unghiul potrivit.  In fotografia de mai sus avem, de la stanga la dreapta si de sus in jos: strip light asezat pe podea si orientat in sus, in unghi de 45 de grade fata de fundal, reflector cu grid perpendicular pe fundal, acelasi reflector pe diagonala fundalului, reflector cu gobo, reflector cu filtru colorat, reflector cu filtru colorat si grid.

Cu ajutorul filtrelor de culoare poti opri o parte din lungimile de unda ale luminii emise de blit. Fundalul alb va reflecta numai lumina filtrata, creand iluzia unui fundal colorat. Pentru a mari gama de culori poti folosi doua sau trei reflectoare cu filtre atasate. Mai multe filtre unul peste altul reduc considerabil cantitatea de lumina si nu permit controlarea separata a intensitatii pentru fiecare culoare.

Imaginea care urmeaza este un studiu de iluminare pe fundal alb. Lumina de fundal este data de un reflector de 21 cm cu grid si filtru portocaliu. Subiectul este luminat de un beauty dish din partea dreapta sus a cadrului. Pentru a nu modifica fundalul, am limitat unghiul de cuprindere al reflectorului cu ajutorul unui grid. O blenda alba de 90×180 deschide umbrele pe partea neiluminata a subiectului.Modificatori de lumina:

Softbox Rotalux 130×50
Softbox Rotalux 100cm
Octobox Rotalux 135
Reflector 21 cm cu grid-uri
Filtre colorate
Suport filtre
Beauty dish 40cm
Grid 40cm
Blenda 180×90

UPDATE  8 APRILIE 2020

Continuăm seria de evenimente LIVE Photo Talks. 🎥 Ne revedem, vineri 10 aprilie, de la ora 21:00 pe pagina de Facebook a F64, alături de Marius Tudor și Florin Ștefan

UPDATE  8 APRILIE 2020

Continuăm seria de evenimente LIVE Photo Talks. 🎥 Ne revedem, vineri 10 aprilie, de la ora 21:00 pe pagina de Facebook a F64, alături de Marius Tudor și Florin Ștefan

Alți fotografi au mai citit și:

7 Comments

  • Foarte interesant, inca experimentez cu tipurile de modificatoare de lumina. Incerc sa mi aleg 2-3 modificatoare de lumina cu care sa lucrez constant.

  • Foarte util. Bine scris, la obiect si cu siguranta practicianului. Multumesc.

  • Bine explicat si simplu de inteles…BVO!

  • Multumesc pentru aceste notiuni de tehnica fotografica. Am invatat lucruri noi.
    Respect !

  • Multumim de axplicatii, ne sunt de ajutor.
    Respect!

  • Iti multumesc mult pentru informatii. Sunt inca incepatoare in ale fotografiei si chiar imi este de mare folos tot ce ai spus pana acum. Astept "lectii" noi. Toate bune.

    • simplu si frumos explicat. La mai multe.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.