Intre planurile noastre ce va privesc pe voi, fotografii de nunta, se numara si review-urile practice, destinate sa va ajute in diverse decizii de achizitie de echipamente. Pentru primul review ‘hands-on’ realizat impreuna cu partenerii nostri de la F64 am incercat sa punem fata-in-fata doua instrumente optice mai putin utilizate in fotografia de nunta. Astfel, am ales doua lentile cu capacitati de distorsionare / rearanjare a planului de focus.

‘Subiectii’ nostri: Ana si Cosmin, sunt miri ‘adevarati’. Au avut nunta acum putina vreme si s-au bucurat (desi intr-un frig crunt) de noi imagini cu ei doi in rochie de mireasa si costum de mire. Locatia este una (prea) des intalnita in cadrele realizate la nunta. Insa argumentele sunt multe: o varietate nesfarsita de culori, background, perspective, leading-lines, lumina si umbre. Realitatea acestei locatii este una in care subiectii se simt relaxati datorita familiaritatii. Insa multitudinea de oameni din jur poate ridica usor anxietatea. Noi n-am avut probleme decat cu frigul.

Review-ul realizat de catre noi, WeddingStaff, nu isi propune a fi o lectie de fotografie. Imaginile realizate trebuie luate cu titlul de exemplu si nu de excelenta. Noua ne plac imaginile rezultate, insa ele pot fi imbunatatite fara doar si poate. De aceea ne-ar placea sa priviti acest material ca un exemplu de ‘se poate si altfel’, fara sa alunecati in panta observatiilor sterile, fie prea tehnice, fie referitoare la estetica unor fotografii ce au rolul de suport de review si atat.

Prima dintre lentile este una rar intalnita in geanta unui profesionist in domeniul fotografiei de nunta. Este vorba despre Lensbaby Sweet 35mm, intr-o montura Composer Pro. Trebuie sa marturisim ca a fost prima data cand am folosit o astfel de lentila, desi Lensbaby a aparut de mai multi ani, in incercarea de a adauga putina distractie in fotografie. Pentru cei care nu au auzit inca, Lensbaby a ajuns departe, constructia optica este cu mult mai reusita decat la inceputuri. Lentila folosita de noi este comoda in utilizare si pare excelent construita tehnic, lucru ce nu se putea spune despre incercarile de inceput ale Lensbaby. Strategia producatorului este una indreptata spre ‘focus selectiv’. Lentilele sunt, in mod deliberat, necorectate cromatic si din punct de vedere al distorsionilor. Astfel se poate obtine o zona de ‘clar’ in centrul imaginii, cu un blur ce creste inspre margini. La asta se adauga un fel de burduf flexibil ce permite inclinarea lentilei, putand astfel muta centrul de focus acolo unde se doreste. Dimensiunea zonei clare este reglata din diafragma.

Aviz amatorilor! Totul este manual: focus, diafragma, selectia zonei de clar. Nu inseamna ca e greu, inseamna ca e manual. Deformezi ‘burduful’ (de fapt o ‘incheietura’ compusa dintr-o conexiune sferica) si muti zona de clar pe subiect. Invarti de inelul de diafragma pentru ca zona de clar sa acopere subiectul (mai mult sau mai putin), ajustezi shutter-speed-ul din camera, focalizezi tot manual si declansezi. Suna mai complicat decat este. In practica, noi ne-am distrat mult. Unul dintre asistentii nostri de ocazie a folosit lensbaby pentru a realiza fotografii de making-of, fara a fi fotograf profesionist. De fapt nici amator. E un utilizator de compacte digitale. Daca el a reusit, tu poti sigur ca vei reusi.

Gabaritul obiectivului e similara unui 50mm 1.4. Lungimea e variabila in functie de focusare, gradul de tilt e de aproximativ 20 de grade in toate directile. La baza lentilei, deasupra monturii, e un inel de blocare ce permite, cu ajutorul frictiunii, controlul fin al libertatii de tilt. Aceasta montura (Composer Pro) poate acomoda toate lentilele Lensbaby. Schimbarea lor se face simplu, prin apasare si rotire. Montura Composer Pro e o versiune imbunatatita a Composer-ului initial, regasind mai mult metal in constructie (sfera ce permite tilt-ul). Nu exista contacte electrice cu camera, de aceea totul este full-manual.

Lensbaby poate fi achizitionat pentru orice tip de system de camera. Noi am folosit aceasta lentila pe un corp Canon 5D MarkII. La tilt maxim, unghiul de cuprindere al lentilei este mai mic decat senzorul, aparand zone ne-expuse pe marginile cadrului. Nimic deranjant insa, doar e vorba de ‘fun’. Insa, fara a duce Composer-ul in tilt extrem, totul e perfect utilizabil. Ajustarea focusului in mod manual, fara confirmari de vreun fel, poate pune probleme unui incepator, mai ales lucrand cu diafragme deschise. A fost de ajutor screen-ul Canon mat in vizor, diferentele intre clar si neclar fiind accentuate mult.

Cu o seara inainte de review-ul video prezentat aici, am folosit lentila la o petrecere de copii. Cool. Tot mobilierul dispare ca prin minune, accentul ramane pe subiect, imaginile sunt de poveste. Lucrand in lumina artificiala, cu flash extern ce suplimenta bland lumina de ambient, a trebuit sa lucrezi in diafragme deschise (2.8 si 4). Sweet-spot-ul este destul de mic, trebuie avuta grija la compunerea cadrului. Am fost rugati de mamica fetitei sarbatorite sa realizam una-doua imagini cu ea si fetita. Am avut supriza ca o portiune din figura mamei sa nu fie in focus. So what! Dar clientul e posibil sa n-aiba aceeasi opinie.
Una peste alta, judecati voi daca va plac imaginile. Noua ne-au placut mult. Evident ca nu poti folosi DOAR Lensbaby. Insa pentru un segment de imagini, rezultatele sunt minunate.

La sesiunea outdoor lucrurile au fost mai usor de estimat. Adultii nu alearga precum copiii si poti beneficia de mai mult timp de gandire. Asta nu inseamna ca Lensbaby nu poate fi utilizat cu rapiditate, insa experienta anterioara cu obiective manuale ajuta in a te orienta rapid.  Nu e o lentila ‘precisa’, jocul e cuvantul de ordine aici. Iar in fotografia de nunta lucrurile sunt luate prea in serios. Ne putem juca, doar noi, fotografii, punem limite in calea creativitatii.

Focusul selectiv ne ajuta in accentuarea subiectului si diminuarea importantei ambientului. Si stim cu totii a ambientul bucurestean nu este unul intotdeauna propice unei sesiuni in care cuvantul de ordine e eleganta.

Lucrand in modul manual, trebuie pastrat un ochi atent pe indicatorul de expunere din vizor. Noi am preferat sa compunem cadre in apropierea zidurilor, acolo unde lumina laterala e cuvantul de ordine. Acest tip de iluminare tinde sa ‘subtieze’ subiectul, sa-l sculpteze mai bine. Expunerea e mai putin variabila, mai usor de tinut sub control. Toate imaginile au fost Raw, deci am putut corecta eventuale erori de expunere in computer, acolo unde a fost cazul. A functionat bine formula ‘iso 100 f16 1/125’ cu mentiunea ca am lucrat preponderent intr-o lumina mai scazuta cu 1-1/2 diafragme si am ales un f4 – f5.6 pentru o zona de sweetspot mai larga, acomodand doi subiecti.

A fost nevoie de verificari frecvente ale LCD-ului pentru confirmarea pozitionarii zonei de focus acolo unde trebuie. Repet: nu exista confirmare de focus’. Recomand cu caldura verificarea (aici fotografii obisnuiti cu argenticul si focus manual vor stramba din nas) insa e unul dintre avantajele digitalului, mai ales cu o lentila atat de ‘creativa’ precum Lensbaby.

Ne-am jucat mult, am experimentat, insa am incercat sa ramanem in sfera sanselor oferite de ziua nuntii: fara miri asezati pe mobilier urban prafuit, rochia trebuie sa arate la fel de bine dupa sesiune, timp scurt la dispozitie.

Cadrele realizate cu Lensbaby au fost alternate cu cele realizate cu a doua lentila in review: Canon TS-E 90mm. De data aceasta avem de-a face cu o lentila specializata, utilizata de profesionisti cu precadere in fotografia de arhitectura, mobila sau produs. E o lentila in care elementul de ‘joaca’ nu figureaza pe lista avantajelor citate de producator. Mai curand matematica din liceu poate fi un avantaj in utilizare 🙂

Serios acum, am urmarit cateva dintre discutiile pe forumurile de fotografie in privinta utilizarii lentilelor TS-E (tilt-shift). Calcule ale planului de focus, tabele, termeni ca: tilt pivot, highest optical performing, adjustment knob angles. E o lentila de precizie optica inalta, cu aplicabilitate in zona extrem de tehnica a fotografiei. Insa noi am ales sa o folosim pentru spectaculozitatea efectelor si pentru ca impartaseste filosofia manipularii planului de focus cu Lensbaby.

Sa revenim. 90mm f2.8. La prima vedere poate fi o lentila excelenta de portret datorita lungimii focale, chiar si pentru un senzor full frame. Optica este de maxima calitate in gama de lentile Canon, chiar daca nu exista marcajul specific lentilelor L. Pentru utilizatorii mai putin obisnuiti, 90mm TS-E Canon poate ridica probleme in usurinta de utilizare, datorita reglajului de focus manual. Insa, spre deosebire de Lensbaby, exista confirmare de focus atata vreme cat nu se foloseste caracteristica de shift a lentilei. Toate modurile de fotografiere pot fi folosite cu acest obiectiv: manual, program, prioritate de diafragma sau de timp de expunere. Asadar un plus fata de Lensbaby, avand la dispozitie cel putin un automatism in vederea expunerii.

E o lentila ‘serioasa’, optica fiind destul de grea (aproape 600g). Obiectivul este excelent lucrat, fara compromisuri de plastic ieftin. Totul e finisat atent, reglajele de tilt, shift si rotatie sunt metalice (poate un pic prea mici pentru degete groase). Am spus rotatie! Da, lentila poate fi rotita 180g, permitand astfel rotirea planului de focus, in plus fata de inclinare si shift. Teoretic se poate construi planul de focus exact cum se doreste. In practica nu e chiar atat de simplu, fiind uneori dificil de apreciat pozitia planului in spatiu. Lcd-ul a fost de ajutor in verificari, dar chiar si asa trebuie o oarecare experienta in utilizarea acestei lentile.

Una dintre incercarile noastre a fost de a pozitiona planul de focus vertical insa incepand din foreground si continuand la infinit, perpendicular pe senzor. Imaginea realizata are zonele de out-of-focus in stanga si in dreapta subiectului, panourile de sticla si Cosmin fiind in focus. Ceva imposibil de realizat cu alt gen de lentila. Diferentele fata de Lensbaby sunt multe, aceasta fiind o lentila specializata si nu una destinata exclusiv jocului cu ‘ce e clar’. Daca la Lensbaby e suficient sa rotesti sfera de legatura pentru a repozitiona sweet-spot-ul, la TS-E trebuie rotite reglajele de tilt, de shift si eventual de rotire. Insa calitatea imaginii este net in favoarea TS-E, cu o claritate ce rivalizeaza cu cele mai bune lentile fixe.

Unul din efectele ce se pot realiza usor cu TS-E e acel sentiment de macheta pe care ti-l poate reproduce reglajul planului de focus. Fiind un efect des intalnit in review-urile TS-E, am ales alte exercitii care sa-i puna in valoare caracteristicile. Spre exemplu, subiectii plasati intr-un plan paralel cu senzorul, insa cu planul de focus tilted si vertical, scotand unul dintre subiecti din zona de clar.

Este clar o lentila cu posibilitati de creatie mari in zona fotografiei de nunta. Canon TS-E 90mm 2.8 poate fi utilizata si ca o lentila de portret, avand claritatea, contrastul si culorile la un nivel de calitate extrem de ridicat. Se pot realiza si fotografii ‘aproape macro’ datorita distantei minime de focalizare de circa 0.5m. Ma gandesc aici la detaliile pe care le fotografiem pe parcursul unei nunti. Detalii in care modificarea planului de focus poate aduce un plus de savoare.

Una peste alta, ambele lentile folosite sunt neasteptat de versatile in practica, avand avantaje mari in privinta creativitatii fata de lentilele ‘normale’. Nu cred ca se poate suplini lipsa de creativitate cu ‘joaca de-a focusul selectiv’, insa cele doua obiective pot conduce la realizarea de imagini spectaculoase, diferite fata de ceea ce se poate realiza in mod obisnuit.

Lensbaby Sweet 35mm Composer Pro castiga in privinta usurintei de creatie, dar pierde la capitolul calitatea imaginii si precizia de utilizare in fata Canon 90mm TS-E. Ambele sunt obiective cu distanta focala fixa, unul wide moderat si altul tele moderat. Diafragma maxima este 2.8, facand din ele obiective destul de luminoase, utilizabile si in conditii de iluminare slaba. Amandoua sunt construite tehnic foarte bine, insa TS-E este cu mult mai complex optic. Exista si o diferenta considerabila de pret intre cele doua, Canon TS-E (6300 lei) fiind o lentila specializata in aplicatii de arhitectura si produs iar Lensbaby Composer Pro kit Sweet 35 (1400 lei) o lentila pentru stimularea creativitatii.

Ambele obiective isi pot gasi loc in trusa unui fotograf de nunta, putand face diferenta cu cateva cadre ‘altfel’, in care selectia creativa a planului de focus poate concentra atentia pe subiect si ascunde elementele nedorite din cadru.

In speranta ca v-am oferit informatii ce pot fi de ajutor in crearea unor fotografii de nunta ‘altfel’, echipa WeddingStaff va multumeste.

La realizarea materialului au contribuit:
Cristian Paraschiv www.fotografiinunta.ro
Daniel Chindea www.danielphotography.ro
Stefan Mirea www.unikt.ro

Au mai indurat frigul:
Mirii:
Ana Maria Nitu
Cosmin Nitu

Asistenti:
Dragos Grivei
Silvia Chindea
Alexandra Oana


Produse

Canon TS-E 90mm f/2.8 (Tilt & Shift)

Canon TS-E 90mm f/2.8 (Tilt & Shift)

precomanda
59490lei

Canon TS-E 90mm f/2.8 este un teleobiectiv scurt cu functii de control al perspectivei si adancimii de camp.Este primul teleobiectiv format 35 mm cu miscari de inclinare si deplasare pentru controlul ....

Vezi detalii
Lensbaby COMPOSER PRO kit cu Edge80 Nikon

Lensbaby COMPOSER PRO kit cu Edge80 Nikon

in curand
13440lei

Lensbaby COMPOSER PRO kit cu Edge80 pentru Nikon este un pachet complet pentru impatimitii de efecte optice superbe, compus din COMPOSER PRO - articulatie pe bila ce permite inclinarea variabila a pla....

Vezi detalii
Lensbaby Velvet 56mm f/1.6 - Canon EF

Lensbaby Velvet 56mm f/1.6 - Canon EF

precomanda
24000lei

Cu o constructie inspirata de obiectivele de portret de la mijlocul secolului XX, Lensbaby Velvet 56mm f/1.6 permite controlul neclaritatii (soft glow) prin intermediul diafragmei. Fotografiile realiz....

Vezi detalii